Rantaradan junia korvaava bussiliikenne 2026

Liittynyt
21 Maaliskuu 2019
Viestit
89
HSL kilpailuttaa vuoden 2026 keväälle, kesälle ja syksylle korvaavaa bussiliikennettä.

Korvauksessa ajettavat linjat:

Linja 211E: Leppävaara – Kauniainen – Espoon keskus– Kauklahti
Linja 211U: Leppävaara – Kauniainen – Espoon keskus– Kirkkonummi
Linja 213X: Elielinaukio – Tuomarila – Espoon keskus
Linja 248X: Leppävaara – Tuomarila – Espoon keskus – Kauklahti
Linja 249Y: Leppävaara – Tuomarila – Espoon keskus– Kirkkonummi

Ratakatkot

Keväällä on neljä katkoa.

3.5.2026 sunnuntai noin klo 03.00 – maanantai 4.5.2026 noin 04.00
14.5.2026 torstai noin klo 03.00 – 15.5.2026 perjantai noin klo 04.00
17.5.2026 sunnuntai noin klo 03.00 – 18.5.2026 maanantai klo 04.00
24.5.2026 sunnuntai noin klo 03.00 – 25.5.2026 maanantai klo 04.00

Kohde A: Linjat 211E, 211U, 213X, 249Y. Kalustovaatimus 6x C tai D, Euro6.
Kohde B: Linjat 211E, 211U, 248X, 249Y. Kalustovaatimus 5x A2, C tai D, EEV.
Kohde C: Linjat 211E, 211U, 248X, 249Y. Kalustovaatimus 6x A2, C tai D, EEV.

Kesällä on viisi viikkoa kestävä ratakatko ajalla 22.6. - 27.7.2026.

Kohde D: Linjat 211E, 211U, 213X, 248X, 249Y. Kalustovaatimus 8x C tai D, Euro6.
Kohde E: Linjat 211E, 211U, 248X, 249Y. Kalustovaatimus 5x A2, C tai D, EEV.
Kohde F: Linjat 211E, 211U, 213X, 248X, 249Y. Kalustovaatimus 6x A2, C tai D, Euro6.

Syksyllä on viisi katkoa.

Lauantai 5.9.2026 noin klo 03:00 – maanantai 7.9.2026 noin klo 04:00,
Lauantai 12.9.2026 noin klo 03:00 – maanantai 14.9.2026 noin klo 04:00,
Lauantai 19.9.2026 noin klo 03:00 – maanantai 21.9.2026 noin klo 04:00,
Sunnuntai 27.9.2026 noin klo 03:00 – maanantai 28.9.2026 noin klo 04:00
Sunnuntai 4.10.2025 noin klo 03.00 - maanantai 5.10.2026 noin klo 04.00


Kohde G: Linjat 211E, 211U, 213X, 249Y. Kalustovaatimus 6x C tai D, Euro6.
Kohde H: Linjat 211E, 211U, 213X, 249Y. Kalustovaatimus 5x A2, C tai D, EEV.
Kohde I: Linjat 211E, 211U, 213X, 249Y. Kalustovaatimus 6x A2, C tai D, EEV.

Tarjousten määräaika 11.11.2025.
 
Viimeksi muokattu:
HSL kilpailuttaa vuoden 2026 keväälle, kesälle ja syksylle korvaavaa bussiliikennettä.

Korvauksessa ajettavat linjat:

Linja 211E: Leppävaara – Kauniainen – Espoon keskus– Kauklahti
Linja 211U: Leppävaara – Kauniainen – Espoon keskus– Kirkkonummi
Linja 213X: Elielinaukio – Tuomarila – Espoon keskus
Linja 248X: Leppävaara – Tuomarila – Espoon keskus – Kauklahti
Linja 249Y: Leppävaara – Tuomarila – Espoon keskus– Kirkkonummi

Ratakatkot

Keväällä on neljä katkoa.

3.5.2026 sunnuntai noin klo 03.00 – maanantai 4.5.2026 noin 04.00
14.5.2026 torstai noin klo 03.00 – 15.5.2026 perjantai noin klo 04.00
17.5.2026 sunnuntai noin klo 03.00 – 18.5.2026 maanantai klo 04.00
24.5.2026 sunnuntai noin klo 03.00 – 25.5.2026 maanantai klo 04.00

Kohde A: Linjat 211E, 211U, 213X, 249Y. Kalustovaatimus 6x C tai D, Euro6.
Kohde B: Linjat 211E, 211U, 248X, 249Y. Kalustovaatimus 5x A2, C tai D, EEV.
Kohde C: Linjat 211E, 211U, 248X, 249Y. Kalustovaatimus 6x A2, C tai D, EEV.

Kesällä on viisi viikkoa kestävä ratakatko ajalla 22.6. - 27.7.2026.

Kohde D: Linjat 211E, 211U, 213X, 248X, 249Y. Kalustovaatimus 8x C tai D, Euro6.
Kohde E: Linjat 211E, 211U, 248X, 249Y. Kalustovaatimus 5x A2, C tai D, EEV.
Kohde F: Linjat 211E, 211U, 213X, 248X, 249Y. Kalustovaatimus 6x A2, C tai D, Euro6.

Syksyllä on viisi katkoa.

Lauantai 5.9.2026 noin klo 03:00 – maanantai 7.9.2026 noin klo 04:00,
Lauantai 12.9.2026 noin klo 03:00 – maanantai 14.9.2026 noin klo 04:00,
Lauantai 19.9.2026 noin klo 03:00 – maanantai 21.9.2026 noin klo 04:00,
Sunnuntai 27.9.2026 noin klo 03:00 – maanantai 28.9.2026 noin klo 04:00
Sunnuntai 4.10.2025 noin klo 03.00 - maanantai 5.10.2026 noin klo 04.00


Kohde G: Linjat 211E, 211U, 213X, 249Y. Kalustovaatimus 6x C tai D, Euro6.
Kohde H: Linjat 211E, 211U, 213X, 249Y. Kalustovaatimus 5x A2, C tai D, EEV.
Kohde I: Linjat 211E, 211U, 213X, 249Y. Kalustovaatimus 6x A2, C tai D, EEV.

Tarjousten määräaika 11.11.2025.
Onko kalustovaatimus D ollut kilpailussa aiempina vuosina?
 
Olisi ollut kyllä mukava saada näihin sähköbusseja, kesähelteillä viileään junaan verrattuna kuuma ahdas bussi ei ole oikein matkustusmukavuudeltaan verrattavissa.
 
Olisi ollut kyllä mukava saada näihin sähköbusseja, kesähelteillä viileään junaan verrattuna kuuma ahdas bussi ei ole oikein matkustusmukavuudeltaan verrattavissa.
Ei se bussin käyttövoima taida niin kovasti vaikuttaa ahtauteen tai matkustamon lämpötilaan.
 
Ei se bussin käyttövoima taida niin kovasti vaikuttaa ahtauteen tai matkustamon lämpötilaan.
Käytin tässä ehkä hieman liian yleistävää sanamuotoa, mutta omat kokemukseni ovat siihen suuntaan, että sähköbusseissa ilmastointi toimii paljon suuremmalla todennäköisyydellä ja tehokkaammin kuin jossain Scalassa. Nämä junankorvaajat olivat ainakin tänä vuonna usein täynnä, joten kuumuus yhdistettynä siihen ei ole erityisen mukavaa. Junassa (varsinkin sm5, joita rantaradalla lähes poikkeuksetta on käytössä), on puolestaan kesällä joskus jo hieman turhankin kylmä. Nyt takana olevana kesänä en näillä korvaavilla busseilla paljoa liikkunut sen jälkeen, kun sain muutaman ikävän kokemuksen niiden lämpötilasta. Vähensi kyllä joukkoliikenteen käyttöäni tämä katkos.
Ihan verratakseni tilannetta normaalilla junaliikenteellä ja ilman sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Scalan ilmastointi on yksi parhaimmista. Eri asia on tietysti se, onko sitä huollettu tai osataanko sitä käyttää.
Kylmäaineen määrä taitaa olla suurin mitä katureihin on tullut. Samanikäisissä Volvossa taitaa olla 3kg vähemmän mitä Scaloissa. Mitä tulee sähköautojen viileyteen niin sähköautossa ei ole lattian alla esim. moottoria joka lämmittää autoa.
 
Takaisin
Ylös