Rantaradan junia korvaava liikenne kesällä 2024

Linjatunnus 249Y tekee siis väliaikaisen paluun lähes 30 vuoden tauon jälkeen. Linjan 249 Y-variantti ajoi viimeisen kerran keväällä 1995. Tuolloin linjan reitti oli Helsinki(linja-autoasema)-Juvanmalmi-Punametsä. Y-tunnuksella ajettiin vain yksi lähtö Helsingistä arkisin klo 5.50. Lisäksi oli muutama lähtö tunnuksin YA ja YK.
Liikennöitsijä oli Oy Espoon Auto Ab.
 
Minulle hahmottuu 211X:n ja 249Y:n väliset erot parhaiten reittioppaan avulla. X-kirjaimesta huolimatta 211X ei ole todellinen pikalinja vaan nopea yhteys muodostetaan 249Y:llä. 249Y menee Leppäsolmun ja Tuomarilan liittymän välin Turun moottoritietä eli valtatietä 1. Vaikka noilla 211-linjoillakaan ei kovin monta välipysäkkiä kaiken kaikkiaan ole, niin ne menevät erityisesti tuolla välillä mutkittelevaa katuverkkoa pitkin. 249Y:n pikalinjaluonne jatkuu Espoon keskuksen jälkeenkin, se menee Espoon keskuksesta Kehä III:lle ja sitä pitkin suoraan Masalaan, kun taas 211X ajaa alempaa tie-/katuverkkoa hyödyntäen Kauklahteen ja vasta sitten Kehä III:lle.
Tässä tapauksessa nuo kirjaintunnukset kuvaavatkin enemmän korvattavia junalinjoja kuin reitin nopeutta. Eli 249Y korvaa Y-junaa ja 211X vastaa reitiltään X-junaa jne.
 
Linjatunnus 249Y tekee siis väliaikaisen paluun lähes 30 vuoden tauon jälkeen. Linjan 249 Y-variantti ajoi viimeisen kerran keväällä 1995.
Ja itse linja 249 lopetettiin vuonna 1999, jolloin se ja 323 korvattiin liityntälinjalla e29.
 
Tässä tapauksessa nuo kirjaintunnukset kuvaavatkin enemmän korvattavia junalinjoja kuin reitin nopeutta. Eli 249Y korvaa Y-junaa ja 211X vastaa reitiltään X-junaa jne.
Pääsiäisen aikoihin asti Siuntioon meni tosiaan X-juniakin. Ja ne olivat luonteeltaan "jatkettuja U-junia". X:n käyttäminen 211X-tunnuksessa on toki tuota taustaa vasten ihan looginen.
 
Takaisin
Ylös