Satamaradan toisella eli kaakkoispuolella sijaitsee Port Arthurin kaupunginosaa, joka on suurimmaksi osaksi asuntoaluetta. Toisella eli luoteispuolella on sitten teollisuustoiminnan aluetta. Tasoristeyksistä kaksi on vilkasta ja leveää elikkä Pansiontie ja Linnankatu. Pansiontie on selkeä läpikulkutie ja luokiteltu myös Eurooppatieksi.
Kyllä siellä siis kulkee ihmisiä ja milloin vain. En tiedä mitä kaupungin keskustassa oleva "teollisuusalue" aikaisemmassa kirjoituksessa tässä yhteydessä tarkoittaa ihmisten liikkumisen kannalta? Onko silloin paljon vai vähemmän jalankulkijoita. Onko silloin autoliikenne vilkkaampaa vai hiljaisempaa. Onko enemmän pikkuautoja vai rekkoja...
Kun katsoo Turun karttaa
http://kartat.eniro.fi/query?what=map&mop=yp&partnerid=s24&geo_area=pansiontie,+turku (suurenna) niin sen mukaan radalla on 3 tasoristeystä jossa rataa ylittää yleinen katu. Muiden 3 tasoristeyksen täytyy olla jossain jemmassa teollisuusalueilla (kartan harmaat alueet), jonne ulkopuolisilla ei ole tai ei ainakaan kuluisi olla mitään asiaa. Lienee selvää että teollisuusalueillakaan ei ole mitään rekkojen parkkipaikoja tai konttivarastoja ihan rautatien päällä tai ihan vieressä, vaan on jättty riittävän iso turvaväli näiden toimintojen ja radan välille.
Tässä ketjussa oli tarkoitus keskustella siitä, mitkä asemat soveltuvat lähijunaliikenteelle Turun seudulla. Turun satama-asema ruotsinlaivaterminaalien yhteydessähän on nyt vain kaukojunaliikenteen käytössä, ja lähtöjä on vain silloin kun laivat saapuvat satamaan, eli max 4/vrk. Näin harvaa liikennetä varten 40 km/h nopeusrajoitus ei varmaan häiritse.
Keskustelun vastausten perusteella, ymmärrän asian niin että jos laivajunien lisäksi rata käyttäisivät myös paikallisjunat, ja lähtöjä olisi vaikka yksi joka 15. minuutti, pitää varmasti jotain tehdä radalle, sekä myös itse satama-asemalle. Osan tasoristeyksistä voi varmaan poistaa, osan laittaa eritasoisiksi, ja jäljellejäävät varustaa sellaisilla turvalaitteilla jotka mahdollistavat junaliikenteen normaalilla 60-80 km/h matkavauhdilla. Radasta saatava hyöty kasvaisi myös, jos esim Port Arthurin kohdalle rakennettaisiin oma seisake jossa pääsee paikallisjunan kyytiin. Jos kaukojunavuorotkin ajettaisiin ohjausvaunujunin tai pendolinolla, ei vetureita tai junarunkoja tarvitsisi myöskään siirrellä ja vekslata satamaradalla, ja nykyiset laituritkin saattaisivat riittää, tai riittäisi jos korkeintaan yksi raidepari rakennettaisiin lisää. Tietysti joku viisas tulee seuraavaksi ehdottamaan kaukojunaliikenteen lopettamista satamaan, muka kannattamattomana tms syystä, mutta sen kannalla en ole.
t. Rainer