- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 275
Lentokenttäyhteyttä käsitelleessä keskustelusäikeessä toisaalla kyselin rataa säästävän junatekniikan perään. Innostuin sitten itse surffailemaan tovin aiheeseen tutustuen. Näköjään aihetta on jo tutkittu kotvasen aikaa. Eräässä vuodelle 1993 päivätyssä artikkelissa mainittiin saksalaisten ICE-junien telirakenteissa käytetyn lasikuituepoksikomposiittia ja saadun noin 25% painosäästön. Tuoreempaa innovointia alalla edustaa Bombardierin FLEXX Eco Bogie -tekniikka. Muutamalla Google-haulla minulle ei selvinnyt, josko tekniikka vielä olisi tuotantokäytössä. Tuossa telin massaa on saatu pienenennettyä 30% konventionaaliseen toteutukseen verrattuna. Lisäksi kyseisessä tekniikassa säädetään aktiivisesti akselikulmaa niin, että rakenteisiin kohdistuvat rasitukset pienenevät. Kiskojen pitäisi kulua vähemmän. Bombardier on tehnyt kehitystyötä tiiviisti Ruotsissa Gröna Tåget -projektin merkeissä. Esite englanniksi löytyy osoitteesta: http://www.gronataget.se/upload/PublikaDokument/GronaTaget_eng16p.pdf.