- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Tavoitteena junayhteys välille helsinki-kerava-porvoo-loviisa-kotka-kouvola. Pitkä pätkä rataa jo löytyykin, ainoastaan väli porvoo-kotka puuttuu. Uutta rataa pitäisi rakentaa noin 70km, ja lisäksi vanha kunnostaa. En tiedä missä kunnossa rata kotka-kouvola on, mutta sköldvikin ratahan on jo valmiiksi sähköistetty ja hyvässä kunnossa muutenkin, keravan jälkeinen mutka on kyllä aika tiukka, mutta silti. Siitä rata tietysti erkanisi nykyiselle museorautatielle porvooseen. Porvoon eteläpuolelta loviisaan jne..
Pointtina lisäksi se, että kuopiosta tulevat junat voisivat jatkaa matkaansa ilman aikaa vievää suunnan muutosta kotkan kautta helsinkiin. Näin saataisiin lisäksi kotkaan ja porvooseen IC ja pendolino yhteys. Savonrataa tulevien matka-aikaan hieman pidempi lenkki, ei pidentäisi matka-aikaa koska suunnanvaihto jäisi pois, matka-aika saattaisi jopa lyhentyä muutamalla minuutilla. Ja voisihan tuolla radalla paikallisjuniakin kulkea, väliasemina mm nikkilä, pernaja, loviisa, pyhtää, yms pikkupaikat. Työssäkäyviä riittäisi varmasti koko rannikkoa pitkin aina kotkaan asti. Kotka tulisi lähelle helsinkiä savonjunien reittimuutoksella ja uudella radalla. Toki voisihan ilman savonjuniakin kotkaan kulkea vaikkapa IC2:sia, mutta tuntuisi että savonjunat pendolinoineen olisi järkevää ajattaa kotkan kautta. Joensuun junat taas voisivat tietysti järkeä käyttäen kulkea lahden kautta, junat voisivat olla yhtä aikaa kouvolassa, jotta vaihdot sujuisivat ilman pitkiä odotuksia. Jos vaikka joku haluaa matkustaa mikkelistä lahteen, heh heh.
comments..
Pointtina lisäksi se, että kuopiosta tulevat junat voisivat jatkaa matkaansa ilman aikaa vievää suunnan muutosta kotkan kautta helsinkiin. Näin saataisiin lisäksi kotkaan ja porvooseen IC ja pendolino yhteys. Savonrataa tulevien matka-aikaan hieman pidempi lenkki, ei pidentäisi matka-aikaa koska suunnanvaihto jäisi pois, matka-aika saattaisi jopa lyhentyä muutamalla minuutilla. Ja voisihan tuolla radalla paikallisjuniakin kulkea, väliasemina mm nikkilä, pernaja, loviisa, pyhtää, yms pikkupaikat. Työssäkäyviä riittäisi varmasti koko rannikkoa pitkin aina kotkaan asti. Kotka tulisi lähelle helsinkiä savonjunien reittimuutoksella ja uudella radalla. Toki voisihan ilman savonjuniakin kotkaan kulkea vaikkapa IC2:sia, mutta tuntuisi että savonjunat pendolinoineen olisi järkevää ajattaa kotkan kautta. Joensuun junat taas voisivat tietysti järkeä käyttäen kulkea lahden kautta, junat voisivat olla yhtä aikaa kouvolassa, jotta vaihdot sujuisivat ilman pitkiä odotuksia. Jos vaikka joku haluaa matkustaa mikkelistä lahteen, heh heh.
comments..