- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,382
Lisätään nyt oma lusikka soppaan, kerta näitä rataehdotuksia on viime aikoina täällä heitelty.
Eli jos toteutettaisiinkin valtatie 3:n kehittämisen sijaan kestävän kehityksen mukainen hanke, eli rakennetaan rautatie 1950-suunnitelmia hieman mukaillen Tampereelta Parkanoon välissä olevien kuntien kautta sekä keskiraskaalle tavaraliikenteelle että kevyelle matkustajaliikenteelle (=duovaunut). Radan sn olisi 120 km/h.
Rata erkanisi Ylöjärven aseman jälkeen Pohjois-Satakunnan nevain halki kulkevasta Lielahti-Parkano-Seinäjoki-oikoradasta, ja kulkisi maakunta- ja seutukaavoihin merkittyä Ylöjärvi-Kyröskoski-moottoritien maastokäytävää pitkin.
Kyröskoskella varsinainen rata jatkaisi kohti valtatie 3:n vartta, jota pitkin se jatkaisi Ikaalisten suuntaan. Matkustajaliikenteelle rata kulkisi Valtakatua pitkin, ja rata yhtyisi päärataan Timinsaarentien ja vt3:n risteyksessä. Samoilla tienoilla erkanisi myös pistoraide Metsätimberin tehtaille.
Kyröskosken jälkeen rata kulkisi nykyistä valtatie 3:n vartta pitkin Ikaalisiin, josta erkanisi kevyen raideliikenteen raide Ikaalisten keskustaan ja takaisin pääradalle. Parkanon ja Kyröskosken välinen tavaraliikenne ohittaisi siis Ikaalisen. Kylpylän kohdalla voisi myös olla perusteltua duo-raitio-optiolle.
Kylpylän ja Parkanon keskustan välillä ei ole mainittavaa asutusta, joten rata kulkisi vt3:n vartta tarvittaessa oikoen. Tavaraliikenteen rata liittyisi Parkano-Niinisalo-rataan, eli ohittaisi keskustan lännestä, Lapinnevan kohdalta. Henkilöliikenteellä olisi jälleen oma duo-raidepari Parkanonjärven kohdalta keskustan halki Kairokoskelle, ja edelleen Parkanon asemalle, jossa olisi yhteys VR:n kaukojuniin.
Liikennepaikkoja duoraitioliikenteelle Ylöjärven ja Parkanon välille laittaisin seuraavanlaisesti:
Ylöjärvi - Metsäkylä (- Sasi) - Kalala/Valkjärvi - Uskela - Hämeenkyrö - Kyröskoski - Metsätimber - Osara - Kolme airoa (liikekeskus) - Sarkkila - Ikaalinen - Ikaalisten Wanha kauppala (las.) - Läykkälä - Salminsilta - Kilvakkala - Ikaalisten kylpylä - Mylly-Karttu - Riitiala - Kallionahde - Parkano keskusta - Kairokoski - Parkano as.
Eli jos toteutettaisiinkin valtatie 3:n kehittämisen sijaan kestävän kehityksen mukainen hanke, eli rakennetaan rautatie 1950-suunnitelmia hieman mukaillen Tampereelta Parkanoon välissä olevien kuntien kautta sekä keskiraskaalle tavaraliikenteelle että kevyelle matkustajaliikenteelle (=duovaunut). Radan sn olisi 120 km/h.
Rata erkanisi Ylöjärven aseman jälkeen Pohjois-Satakunnan nevain halki kulkevasta Lielahti-Parkano-Seinäjoki-oikoradasta, ja kulkisi maakunta- ja seutukaavoihin merkittyä Ylöjärvi-Kyröskoski-moottoritien maastokäytävää pitkin.
Kyröskoskella varsinainen rata jatkaisi kohti valtatie 3:n vartta, jota pitkin se jatkaisi Ikaalisten suuntaan. Matkustajaliikenteelle rata kulkisi Valtakatua pitkin, ja rata yhtyisi päärataan Timinsaarentien ja vt3:n risteyksessä. Samoilla tienoilla erkanisi myös pistoraide Metsätimberin tehtaille.
Kyröskosken jälkeen rata kulkisi nykyistä valtatie 3:n vartta pitkin Ikaalisiin, josta erkanisi kevyen raideliikenteen raide Ikaalisten keskustaan ja takaisin pääradalle. Parkanon ja Kyröskosken välinen tavaraliikenne ohittaisi siis Ikaalisen. Kylpylän kohdalla voisi myös olla perusteltua duo-raitio-optiolle.
Kylpylän ja Parkanon keskustan välillä ei ole mainittavaa asutusta, joten rata kulkisi vt3:n vartta tarvittaessa oikoen. Tavaraliikenteen rata liittyisi Parkano-Niinisalo-rataan, eli ohittaisi keskustan lännestä, Lapinnevan kohdalta. Henkilöliikenteellä olisi jälleen oma duo-raidepari Parkanonjärven kohdalta keskustan halki Kairokoskelle, ja edelleen Parkanon asemalle, jossa olisi yhteys VR:n kaukojuniin.
Liikennepaikkoja duoraitioliikenteelle Ylöjärven ja Parkanon välille laittaisin seuraavanlaisesti:
Ylöjärvi - Metsäkylä (- Sasi) - Kalala/Valkjärvi - Uskela - Hämeenkyrö - Kyröskoski - Metsätimber - Osara - Kolme airoa (liikekeskus) - Sarkkila - Ikaalinen - Ikaalisten Wanha kauppala (las.) - Läykkälä - Salminsilta - Kilvakkala - Ikaalisten kylpylä - Mylly-Karttu - Riitiala - Kallionahde - Parkano keskusta - Kairokoski - Parkano as.