Mitä tavaraa kuljetettaisiin esimerkiksi Helsingistä Murmanskiin? Kaikkia etäisyyksiä ei kannata mitata Helsingistä, vaikka siellä rautateiden nollapiste onkin.
Mikä on eri reittien kilometriero vaikkapa Haaparannan ja Murmanskin välillä? Kaikki liikenne tuolla radalla ei varmasti kulje vain Venäjän ja Suomen välillä, vaan osa tavarasta menisi Ruotsiin tai kenties jopa Norjaan. Kolme vuotta sitten ennustettiin, että tavaraliikenteen määrä Salla-Kantalahti-radalla olisi 1,9 miljoonaa tonnia (lähde: Suomen rautatieuutiset). Tosin tuossakin laskelmassa suurin osa tavarasta olisi puuta ja rautaromua. Molemmat tuntuvat olevan ehtyvä luonnonvara Venäjällä.
Helsinki ei tietenkään ole lähtö- tai tuloasema kuin melko marginaalisille tavaramäärille. Mutta Etelä-Suomi kokonaisuudessaan ei olekaan merkityksetön. Helsingin itäpuolista ja Oulujoen eteläpuolista Suomea Sallan yhteys esimerkiksi tuskin hyödyttää lainkaan, vaikka liikennettä Venäjälle olisi erittäinkin suuressa laajuudessa. Haaparannan-Murmanskin yhteyden kannalta Sallan rata olisi tietysti ratkaiseva parannus, samoin Sallan rata on Kirkkoniemen rataa väistämättä parempi jos esimerkiksi Kantalahteen suuntautuu laajamittaista kuljetustarvetta.
Kuten todettu, nyt olisi hyvä kyetä tarkoin arvioimaan, millaisia kuljetustarpeita itse asiassa esiintyy, ja arvioida tarvetta siltä pohjalta.
Pohdit tavaravirtoja Norjaan. Tässä palataan jälleen alkupisteeseen, eli kysymykseen Murmanskin sataman kilpailijoista. Jos esimerkiksi Kantalahden teollisuus kuljettaa tuotteensa mieluummin norjalaiseen satamaan Sallan radan ja Haaparannan kautta, tämä saattaa vaikuttaa Murmanskin oblastin tulevaan kannanmuodostukseen asiassa.