Kiitos, Piirka. Jos minulla olisi oikeus palkita jotenkin hyvästä työstä, palkitsisin. Mutta kun ei ole, kiitos saa nyt riittää.
Esitetyistä kartoista Piirka 2 on selkeästi paras. HKL on 2-kielinen kaupungin laitos, joten postaa sinne myös. Ja cc:nä Kaupunkisuunnitteluvirastoon, ruotsi kelpaa sielläkin.
Jos haluat hieman kehittää, niin ota kumminkin mukaan pari jo "päätettyä" yhteyttä:
- Katajanokalta Kruunuvuorenrantaan. Se tulee, sillalla tai tunnelina, mutta ratikkana. Suomenlinnan kautta on toki kiintoisa reitti, mutta sillä on pari miinusta: museoihmiset ja matkustusaika Laajasalon ja keskustan välillä.
- Kalasataman läpi Hanasaaresta Kumpulaan (ja edelleen Pasilaan). Se rahoitetaan Kalasataman rakennusoikeuksilla, ja vaikka Kyläsaaren rakentaminen tapahtuu vasta alueen viimeisenä, yhteys Pasilasta Hanasaareen on liikenteen palvelun kannalta arvokas. Eikä pelkästään siksi, että Kumpulan kampuksella on 10.000 työ- ja opiskelupaikkaa ilman kunnon yhteyksiä muualta kuin Lahdentien suunnasta.
Ja yksi, jota ei vielä ole päätetty, mutta voipi olla, että tulee vielä vastaan. Ainakin jos saamme joskus valtuuston, joka uskaltaa täyttää kaupunkilaisten tahdon:
- Lautaasaaren raitiotiet. Niiden rakentaminen on halvempaa kuin metroaseman, ja ne tarjoavat paremman yhteyden Lauttasaaresta Helsinkiin kuin metroasema. Espooseen menijät voivat - siinä tapauksessa että joskus länsimetro todellakin rakennettaisiin - vaihtaa kätevämmin Ruoholahdessa ratikasta metroon kuin Lauttasaaren sisäisiltä bussilinjoilta.
Antero