Ratikka 2015

Antero Alku sanoi:
Kumpula kärsii nimenomaan kehäyhteyksistä piittaamattomuudesta, eikä se satu olemaan tehokkaiden säteittäisyhteyksien varrella.

Kehäyhteyksistä olen samaa mieltä, mutta mitä tarkoitat tehokkaiden säteittäisyhtyksien puuttumisella? Kampusalueen alapuolelle Hämeentien / Kustaa Vaasan tien liittymäänhän kun pääsee ratikalla 6, säteittäisillä busseilla 68, 70, 70T, 71, 73(N), 74(N), 75, 77, 730, 731, 732, 734, 740, 741, 742 sekä YTV-alueen ulkopuolelle jatkavilla Lahdentien vuoroilla.
 
a__m sanoi:
...mutta mitä tarkoitat tehokkaiden säteittäisyhtyksien puuttumisella? Kampusalueen alapuolelle Hämeentien / Kustaa Vaasan tien liittymäänhän kun pääsee ratikalla 6, säteittäisillä busseilla 68, 70, 70T, 71, 73(N), 74(N)...
Matkustaminen Kampista, Rautatieasemalta tai Pasilasta on melkoinen pidennys työmatkaan verrattuna siihen asti tehtyyn matkaan. Suuri osa Kumpulan kampuksen väestä asuu joko Espoossa tai pääradan varressa, ja työmatka on ollut heille kohtuullisen kevyt juttu.

Tehokas säteittäinen yhteys on yhteys, joka ei takkuile henkilöautoilun aiheuttamissa ruuhkissa. Rautatientori-Kumpula ei ole sitä toisin kuin Länsiväylän "bussimetro". Mutta sekin jää vain Kamppiin, josta on surkeat vaihdoyhteydet Kumpulan suuntaan. Junalla tulijoille puolestaan on vähintään turhauttavaa matkustaa ensin "ohi" keskustaan vaihtamaan paluusuuntaan kulkeviin vuoroihin.

Olen ollut luottamusmiehenä kuuntelemassa ja keskustelemassa kumpulalaisten kanssa. He ovat tai olivat lähes täysin joukkoliikenteen käyttäjiä, joten heidän moitteensa joukkoliikenteen huonosta palvelusta Kumpulaan ei ole autoilijoiden asenteellista kiukuttelua. Uskon heitä, samoin kuin linjakarttaa ja Reittiopasta.

Mielestäni Kumpulan tapaus on malliesimerkki siitä, miten täkäläinen joukkoliikenne on "Euroopan parasta". Joukkoliikenne toimii vain Helsingin keskustaan, ei muualle. Kehämäisistä yhteyksistä ja niiden puutteesta on puhuttu jonkin verran kehäteiden tasolla, mutta on pöyristyttävää, miten huonoa palvelu on näinkin lähellä keskustaa.

On turha syyttää autoilijoita joukkoliikenteen huonosta menestyksestä, jos tarpeita vastaavaa liikennetarjontaa ei ole. Mitähän kaikkea saisi automaatinkin hinnalla? Tässä tapauksessa ratikkarata Itä-Pasilan ja Hämeentien välillä maksaa noin 4,5 milj. euroa. Se toisi lisää matkustajia ja estäisi kumpulalaisten siirtymistä joukkoliikenteestä auton käyttäjiksi. Mutta ei ole lähiajan suunnitelmissa, kun ei ole rahaa! 10 vuoden kuluttua on tuhra itkeä autoihin siirtyneitä takaisin joukkoliikenteeseen.

Kelvotonta!

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Tässä tapauksessa ratikkarata Itä-Pasilan ja Hämeentien välillä maksaa noin 4,5 milj. euroa.
Ja bussikatu vielä vähemmän, mutta lautakunta jossa tietääkseni myös Antero Alku oli päättämässä asiasta päätti ettei sitä tehdä ilman kaavamuutosta.
 
Voisiko jokin ratikka lähteä Salmisaaresta; sieltä entisten hiilikasojen paikkeilta? Sitä ei yhdessäkään näistä suunnitelmista ole ehdotettu.

Sitten vielä Käpylän ratikasta. Itse asiassa eikö sen tulisi lähteä Veräjänmäestä. Sehän voisi mennä keskustasta tullessa aivan Olunkylän aseman vierestä ja sitten Maaherrantietä Veräjänmäkeen.

Alunperin lähettänyt Antero Alku
Lauttasaaren raitiotiet. Niiden rakentaminen on halvempaa kuin metroaseman, ja ne tarjoavat paremman yhteyden Lauttasaaresta Helsinkiin kuin metroasema. Espooseen menijät voivat - siinä tapauksessa että joskus länsimetro todellakin rakennettaisiin - vaihtaa kätevämmin Ruoholahdessa ratikasta metroon kuin Lauttasaaren sisäisiltä bussilinjoilta.

Varsinkin linja 20 olisi hyvä korvata ratikalla riippumatta ollenkaan siitä tuleeko metro vai ei. Ei se metro kuitenkaan Bulevardille vie. Kyllä Vattuniemeen myös pitää saada ratikka. Jos metro tulee, voi siitäkin huolimatta olla esimerkiksi linja Vattuniemi-Meilahti-Huopalahti.
 
kuukanko sanoi:
Ja bussikatu vielä vähemmän, mutta lautakunta jossa tietääkseni myös Antero Alku oli päättämässä asiasta päätti ettei sitä tehdä ilman kaavamuutosta.
Juu, lähes kaikkien ympäristön asukkaiden ja palstanomistajien vastustama 1-kaistainen puiston halkova bussikatu (Pietari Kalmin katu) olisi ollut halvempi. Tosin siihen liittyi muita ongelmia, kuten mäkien lämmitys Kumpulassa, joita itse kadun hinnassa ei ollut mukana.

Edelleen kannattaa ajatella myös vähän pidemmälle. Kun raitiotierata Pasilan ja Kalasataman välille tehdään kuitenkin alle 10 vuoden tähtäimellä, ei ole kovin suurta järkeä tehdä siksi ajaksi 2,5-4 miljoonalla katua, joka sitten jää turhaksi. Tekemällä rata saman tien säästetään tilapäisen kadun kustannukset ja päästään heti hoitamaan liikennettä busseja halvemmalla ja ilman niiden melu- ja hajuhaittoja.

Kumpulan asiaa käsittelevä www-sivu löytyy osoitteesta www.kaupunkiliikenne.net/kumpula.html

Antero

PS: En ollut lautakunnan istunnossa, jossa tämä asia päätettiin, vaan edeltävässä, jossa asia jätettin pöydälle. Mutta ei se kantaani muuta.
 
tislauskolonni sanoi:
Voisiko jokin ratikka lähteä Salmisaaresta; sieltä entisten hiilikasojen paikkeilta? Sitä ei yhdessäkään näistä suunnitelmista ole ehdotettu.
Kalasataman ja Hermanninrannan kaavoitus sisältää koko alueen läpi kulkevan raitiotien. Etelässä se alkaa nimenomaan nykyisten hiilikasojen kohdalta.

Voit käydä katsomassa aluetta koskevia suunnitelmia osoitteessa http://kartta.hel.fi/hanke

Klikkaa sieltä näkyviin tulevalta kartalta tätä aluetta, niin pääset esittelysivuille. Suoraa osoitetta ei voi valitettavasti antaa, sivusto on sillä tavoin rakennettu. (Tai ainakaan minä en keksi, miten suoran osoitteen saa kopsatuksi.)

tislauskolonni sanoi:
Sitten vielä Käpylän ratikasta. Itse asiassa eikö sen tulisi lähteä Veräjänmäestä. Sehän voisi mennä keskustasta tullessa aivan Olunkylän aseman vierestä ja sitten Maaherrantietä Veräjänmäkeen.
Kyllä, juuri näin.

Antero
 
Antero antaa nyt kyllä vähän turhan lohduttoman kuvan Kumpulan tilanteesta. Opiskelen itse Kumpulassa ja ainakin meidän laitoksen henkilökuntaa asuu esimerkiksi Keravalla ja Itä-Vantaalla. Opiskelijoista monet asuvat kävelymatkan päässä kampuksesta, kantakaupungissa, Itä-Vantaalla jne... Yhteydet pääradan varteenkin ovat varsin sujuvat, monille alueille kun pääsee suorilla bussilinjoilla. Malmin asemalle on varsin tiheä bussiliikenne ja siitä on toimivat yhteydet Keravan kaupunkiradan junille.

Bussimatka keskustasta Kumpulaan kestää 10 - 15 minuuttia eivätkä matkaa yleensä merkittävästi hidasta edessä jumittavat henkilöautot vaan pitkät bussiletkat ja liikennevalot. Suurimman osan matkasta bussit taitavat vielä kulkea bussikaistaa pitkin. Pasilan yhteydet saisivat toki olla paremmat, mutta yhteyttä ei juuri saada nopeutettua ilman Kumpulanlaakson joukkoliikennekatua.

Espoosta on pitkä matka Kumpulaan oli kulkuväline mikä tahansa. Henkilöautollakin matka aamukahdeksalta ja iltapäiväneljältä varmasti kestää kauan. Suora raideyhteys Etelä-Espoosta kantakaupungin itäpuolelle varmastikin lyhentäisi monien matkaa, kun esimerkiksi metromatka Sörnäisiin kestäisi 20 min ja bussimatka Sörnäisistä Kumpulaan 5 min.
 
Miska sanoi:
Antero antaa nyt kyllä vähän turhan lohduttoman kuvan Kumpulan tilanteesta. Opiskelen itse Kumpulassa ja ainakin meidän laitoksen henkilökuntaa asuu esimerkiksi Keravalla ja Itä-Vantaalla. Opiskelijoista monet asuvat kävelymatkan päässä kampuksesta, kantakaupungissa, Itä-Vantaalla jne...
Vilpitön kiitos toisensuuntaisista kommenteista. Eivät tyytyväiset varmaankaan valita lautakunnalle, eivät ehkä edes seuraa, miten asiaa käsitellään.

Lautakunnalle oli syksyllä järjestetty illan mittainen asioiden esittely ja vielä kiertokäynti. Yhtään positiivista sanaa ei ollut liikenneyhteyksistä. Kävin sitten vielä päivällä valoisassa omalla ajallani tutustumassa ympäristöön - siltä keikalta ne www-sivun kuvat.

Oman ekskursioni tulos oli, että esitetyt moitteet olivat kaikki perusteltuja. Sen sijaan se jäi minulle avoimeksi, minkälainen matkustajamäärä Pasilasta tai Länsiväylän suunnasta Kumpulaan päivittäin on matkalla. Kysyin sitä jo illan esittelyssä, mutta se ei ollut tiedossa. Matkustajamääränhän tulee olla liikenneolojen kehittämisen peruste. Ei edes yksikaistaista katua tehdä paria kymmentä kulkijaa varten. Kokonaisuutena toki 10.000:sta kävijästä riittää Pasilan ja Espoon suuntaan jo ihan tilastoestimaateillakin.

Antero
 
Alunperin lähettänyt Antero Alku
Kalasataman ja Hermanninrannan kaavoitus sisältää koko alueen läpi kulkevan raitiotien. Etelässä se alkaa nimenomaan nykyisten hiilikasojen kohdalta

Nyt puhutaan eri alueista. Tarkoitin Länsiväylän vieressä olleita hiilikasoja. Siis sitä aluetta, jota jo nyt on ruvettu rakentamaan. Sompasaari on siellä Sörnäisten suunnalla, Salmisaari Ruoholahden suunnalla.
 
tislauskolonni sanoi:
Nyt puhutaan eri alueista. Tarkoitin Länsiväylän vieressä olleita hiilikasoja. Siis sitä aluetta, jota jo nyt on ruvettu rakentamaan. Sompasaari on siellä Sörnäisten suunnalla, Salmisaari Ruoholahden suunnalla.
Sori, olenpa pönttö. Salmisaari ei ole Hanasaari.

Salmisaaren hiilikasa-alueelle on hyväksytty asemakaava (jostain syystä se ei löydy täältä: http://kartta.hel.fi/hanke ), ja ensimmäisten talojen rakentaminen on jo käynnissä. Alueelle on virallisesti hyvät joukkoliikenneyhteydet, onhan lähellä jopa metroasema. Taitaa tälle Hi-Tech-alueelle olla yhtä hyvä joukkoliikenne kuin Keilalahteen. Joukkoliikenteen laatua voi arvioida sen perusteella, että Nokian parkkitaloa parhaillaan laajennetaan.

TramWest-suunnitelmassamme (www.tramwest.fi) veimme raitioliikenteen tämän alueen läpi, joten alueelle on siinä erinomaiset yhteydet sekä Espoosta että Helsingistä.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Joukkoliikenteen laatua voi arvioida sen perusteella, että Nokian parkkitaloa parhaillaan laajennetaan.

Ja minä olen riemuinnut, kun työntekijät etsivät Nokian pihalla parkkipaikkoja aamuisin. :D

On se niin kumma, että siihen halutaan metroasema viereen.
 
Vesa Nurminen sanoi:
On se niin kumma, että siihen halutaan metroasema viereen.
Oma arvioni on, että metroasema ei juuri auta nokialaisia. Ne nokialaiset, jotka asuvat eri puolilla Espoon arvostettuja alueita, eivät metrosta juuri hyödy. He eivät asu asemien lähellä, ja bussiliityntä tuskin kiinnostaa, kun autolla pääsee ja paljon nopeammin.

Antero
 
Kun tässä ketjussa aikasemmin puhuttin Käpylän metrosta, niin ajattelin kommentoida sitä kun nyt olen ollut käpyläläinen huimat 3 kuukautta. En ole vielä ikävä kyllä matkustanut kertaakaan keskustaan tästä 1/1A:lla, ihan sen vuoksi ettei se ole liikennöinyt silloin kuin minä olen ollut liikenteessä, eli yleensä la- su. "Metrolla" (=lähijunalla) meneminen ei tulisi heti mieleen kun kävely asemalle on 1.1 km. Kimmontien ratikkapysäkki on minulla melkein ikkunan alla, muuta sieltä puutuu vaan ne vaunut joiden pitäisi kuljettaa matkustajia. Sitten on Mäkelänkadun loputtomia bussivirtoja. Käpylän aukion virallinen pysäkkiaikataulu mainitsee samalla minuutilla jopa 4 autoa arkiruuhka-aikana.
Katselin erilaisia vaihtoehtoja, jos haluan matkustaa tästä Mäkelänkadun loppupäästä "Stockans klocka"lle. Laitoin vaihtoehdoksi yksi liikennelaji kerallaan, saapumisajaksi panin 08:30

"Metro" = LähiJuna: Kävely Käpylän asemalle ja sitten I-juna Hesaan. Kokonaismatkustusaika 30 min, itse junan matkustusaika oli 8 min. Eli riippuu aika paljon kuinka ripeästi kävelet. Kävely: 1,6 km

Raitiovaunu: kaksi vaihtoehtoa. kokonaismatka-aika 32-33 min.
Vaihtoehto 1: 1A+7A matkustusaika 24 min, loput 0,3 km kävely Aleksia pitkin.
Vaihtoehto 2: 1A matkustusaika 22 min, kävely 0,8 km Aleksia pitkin.

Linja-auto:
Kokonaismatkustusaika 24 min. Bussin matkustusaika 18 min. Kävely Rautatientorilta 0,8 km

Tässä tapauksessa se "metro"/Lähijuna on huonoin vaihtoehto, kuin joutuu kävelemään niin pitkään. Jos on hirveä kiire kannattaa mennä bussilla kun niiden vuoroväli myöskin on aika olematon. Jos haluaan kiertoajelu ympäristöystävällisesti ja mukavasti vähän hitaammin niin otan ratikan. Eli se nopea metro ei ollutkaan niin nopea loppupäässä. Toisaalta voisinhan minä mennä sen yhden pysäkinvälin ensin bussilla Käpylän asemalle, mutta luultavasti bussikuskit eivät hirveesti yleensä (= semmoinen käsitys minulla ainakin on) tykkää noista yhden pysäkin matkustajista.

/ Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Stadin ratikkasuunnitelmat

Viime toukokuulle päivitätty liite Stadin ratikkasuunnitelmista on mielenkiintoinen. Siipi-ratikalle erityisesti on tarvetta. Myöskin toisen linjan kautta tulisi mennä ratikan, siitä esim wallininkatua edelleen sturenkadulle.

http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Esityslistat/liitteet/061310695.pdf

Kovia pohtimaan :D
tossahan menee silmät sykkyrään

Kummaa kyllä ettei tuohon ole laitettu kalasataman kautta hermanniin - arabiaan kulkevia linjoja.
 
Vs: Stadin ratikkasuunnitelmat

Kummaa kyllä ettei tuohon ole laitettu kalasataman kautta hermanniin - arabiaan kulkevia linjoja.

Eiköhän selitys ole niinkin yksinkertainen, ettei Sörnäistenranta-Hermanninrannan rakentamisessa olla tuolloin paljoa metrokorttelia edempänä. Ainakin hankkeen projektisivuilta saa sellaisen kuvan, että vuonna 2015 on valmiina metrokortteli ja muutama eteläisempi kohta valmistumassa.
 
Takaisin
Ylös