a__m sanoi:
...mutta mitä tarkoitat tehokkaiden säteittäisyhtyksien puuttumisella? Kampusalueen alapuolelle Hämeentien / Kustaa Vaasan tien liittymäänhän kun pääsee ratikalla 6, säteittäisillä busseilla 68, 70, 70T, 71, 73(N), 74(N)...
Matkustaminen Kampista, Rautatieasemalta tai Pasilasta on melkoinen pidennys työmatkaan verrattuna siihen asti tehtyyn matkaan. Suuri osa Kumpulan kampuksen väestä asuu joko Espoossa tai pääradan varressa, ja työmatka on ollut heille kohtuullisen kevyt juttu.
Tehokas säteittäinen yhteys on yhteys, joka ei takkuile henkilöautoilun aiheuttamissa ruuhkissa. Rautatientori-Kumpula ei ole sitä toisin kuin Länsiväylän "bussimetro". Mutta sekin jää vain Kamppiin, josta on surkeat vaihdoyhteydet Kumpulan suuntaan. Junalla tulijoille puolestaan on vähintään turhauttavaa matkustaa ensin "ohi" keskustaan vaihtamaan paluusuuntaan kulkeviin vuoroihin.
Olen ollut luottamusmiehenä kuuntelemassa ja keskustelemassa kumpulalaisten kanssa. He ovat tai olivat lähes täysin joukkoliikenteen käyttäjiä, joten heidän moitteensa joukkoliikenteen huonosta palvelusta Kumpulaan ei ole autoilijoiden asenteellista kiukuttelua. Uskon heitä, samoin kuin linjakarttaa ja Reittiopasta.
Mielestäni Kumpulan tapaus on malliesimerkki siitä, miten täkäläinen joukkoliikenne on "Euroopan parasta". Joukkoliikenne toimii vain Helsingin keskustaan, ei muualle. Kehämäisistä yhteyksistä ja niiden puutteesta on puhuttu jonkin verran kehäteiden tasolla, mutta on pöyristyttävää, miten huonoa palvelu on näinkin lähellä keskustaa.
On turha syyttää autoilijoita joukkoliikenteen huonosta menestyksestä, jos tarpeita vastaavaa liikennetarjontaa ei ole. Mitähän kaikkea saisi automaatinkin hinnalla? Tässä tapauksessa ratikkarata Itä-Pasilan ja Hämeentien välillä maksaa noin 4,5 milj. euroa. Se toisi lisää matkustajia ja estäisi kumpulalaisten siirtymistä joukkoliikenteestä auton käyttäjiksi. Mutta ei ole lähiajan suunnitelmissa, kun ei ole rahaa! 10 vuoden kuluttua on tuhra itkeä autoihin siirtyneitä takaisin joukkoliikenteeseen.
Kelvotonta!
Antero