vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,094
Aloitin tässä omaksi huvikseni/ilokseni Helsingin ja sen seudun raitioliikenteen uudelleenrationalisoinnin.
Lähtökohtia ovat muun muassa se, että Länsimetro on jo toteutettu kokonaisuudessaan, mutta raitioliikenteen kehittäminen on otettu vakavasti, kun on huomattu sen hyödyt ja edut. Metro ei ole enää kilpailija, vaan "yhteistyökumppani". Keskustan bussilinjat muutetaan kaupunkiraideliikenteeksi ja pyritään mahdollisimman kattavaan, mutta samalla järkevään liikenneverkkoon. Bussilinjojen kehittämistäkään ei ole unohdettu, vaan mm. Itä- ja Länsi-Pakilasta tullaan edelleen busseilla keskustaan, mutta ne linjat on toteutetaan siten, että ratikka on Mäkelänkadulla priorisoitu ykkös-joukkoliikennevälineeksi. Miten se toteutetaan selviää tämän viestiketjun kasvun aikana, kun ideani kehittyvät ja muotoutuvat.
Ensimmäinen linjapakettini on tämä Laajasalon sekä siihen sidoksissa olevat linjat.
Perustelut näihin linjoihin on luettavissa tässä viestissä. Päätin muuttaa alunperin linjana 11 esittämäni vaihtoehdon linjaksi 2, koska ajattelin järkeistää raitioliikenteen käyttämiä linjanumeroita. Visiossani raitioliikenteelle on varattu linjanumerot h1-h19.; linjat h1-h13(tai h14, h15) olisivat kokopäiväisiä linjoja ja linjat(h14, h15) h16-h19 puolestaan ruuhka-ajan linjoja. En ole vielä tarkalleen päättänyt missä tuo raja kulkee.
-------------
Seuraava muutokseni koskee Helsingin "pyhiä raitiolinjoja" eli kiertolinjat 3B/T ja 7A/B. Niiden kierrot puretaan ja tilalle tulee kaksi raitiolinjaa 3 ja 7, joiden kumpikin päätepysäkki on samat, mutta kulkevat eri reittejä eivätkä olisi mahdollisia kiertoreittejä keskenään. Niiden muutokset ovat seuraavat:
Näinollen h3 on "Kampin/Töölön-linja" ja h7 puolestaan "Hakaniemen/Kallion-linja". Eiran puolen päätepysäkkiä vielä haen, mutta kaksi vahvaa on ehdolla. Joko lenkki Olympiaterminaalin eteen tai sitten kummatkin linjoista ajavat Tehtaankatua Hernesaareen, jossa on päättärit ja sosiaalitilat. Toinen päättäri on Pasilan asemalla, jonka eteen tulee pienehkö ratikkaterminaali (joku muukin linja voi käyttää sitä). Pasilat yhdistävä silta on visiossani pyhitetty kokonaan joukkoliikenteen käyttöön.
Tässä nyt alkuun muutama pohdinnan aihe ja lisää tulee, kunhan mietitään. Kiinnostavia aiheita ovat mm. linja h1, linjat h6 ja h8. Entäs h9? Se ajaa mielestäni Kapteenipuistikon ja Ilmalan aseman väliä, mutta miten? Hakaniemi-Linjat-Alppilako? Entäs ratikkaliikenne reitillä Liisankatu-Snellmanninkatu?
Pohdinta jatkuu lähipäivinä.
Lähtökohtia ovat muun muassa se, että Länsimetro on jo toteutettu kokonaisuudessaan, mutta raitioliikenteen kehittäminen on otettu vakavasti, kun on huomattu sen hyödyt ja edut. Metro ei ole enää kilpailija, vaan "yhteistyökumppani". Keskustan bussilinjat muutetaan kaupunkiraideliikenteeksi ja pyritään mahdollisimman kattavaan, mutta samalla järkevään liikenneverkkoon. Bussilinjojen kehittämistäkään ei ole unohdettu, vaan mm. Itä- ja Länsi-Pakilasta tullaan edelleen busseilla keskustaan, mutta ne linjat on toteutetaan siten, että ratikka on Mäkelänkadulla priorisoitu ykkös-joukkoliikennevälineeksi. Miten se toteutetaan selviää tämän viestiketjun kasvun aikana, kun ideani kehittyvät ja muotoutuvat.
Ensimmäinen linjapakettini on tämä Laajasalon sekä siihen sidoksissa olevat linjat.
Linjapaketti1 sanoi:2: Stansvik (Kruunuvuori) - Kruunuvuorenranta - tunneli/silta - Katajanokka terminaali - Aleksi - Mikonkatu - Kaivokatu - Simonkatu - Kamppi - Ruoholahti - Jätkäsaari
4: Katajanokka (nykyinen päätepys.) - Aleksi - Mansku - Paciuksenkatu - Munkkiniemi
5: Yliskylä - Kruunuvuorenranta - tunneli/silta - Katajanokka terminaali - Aleksi - Mansku - Paciuksenkatu - Huopalahdentie - Munkkivuori - Tali - Pajamäki (vaihtoyhteys Jokeriin)
10: Reiherintie - Kruunuvuorenranta - tunneli/silta - Katajanokka terminaali - Aleksi - Mansku - Pikku-Huopalahti - Haaga - Huopalahden as.
Perustelut näihin linjoihin on luettavissa tässä viestissä. Päätin muuttaa alunperin linjana 11 esittämäni vaihtoehdon linjaksi 2, koska ajattelin järkeistää raitioliikenteen käyttämiä linjanumeroita. Visiossani raitioliikenteelle on varattu linjanumerot h1-h19.; linjat h1-h13(tai h14, h15) olisivat kokopäiväisiä linjoja ja linjat(h14, h15) h16-h19 puolestaan ruuhka-ajan linjoja. En ole vielä tarkalleen päättänyt missä tuo raja kulkee.
-------------
Seuraava muutokseni koskee Helsingin "pyhiä raitiolinjoja" eli kiertolinjat 3B/T ja 7A/B. Niiden kierrot puretaan ja tilalle tulee kaksi raitiolinjaa 3 ja 7, joiden kumpikin päätepysäkki on samat, mutta kulkevat eri reittejä eivätkä olisi mahdollisia kiertoreittejä keskenään. Niiden muutokset ovat seuraavat:
Linjapaketti2 sanoi:3: Eira - Olympiaterminaali - Kauppatori - Senaatintori - Aleksi - Mikonkatu - Kaivokatu - Simonkatu - Kamppi - Freda - Runeberginkatu - (uutta rataa vaikkapa Topeliuksenkatu - Nordenskoldinkatu) - Länsi-Pasila - Pasilan as.
7: Pasilan as. - Itä-Pasila - Mäkelänkatu - Sturenkatu - Läntinen Brahenkatu - Helsinginkatu - Kaarlenkatu - Porthaninkatu - Hakaniemi - Kaivokatu - Simonkatu - Kamppi - Freda (uutta rataa väli Kamppi - Bulevardi) - Laivurinkatu - Eira
Näinollen h3 on "Kampin/Töölön-linja" ja h7 puolestaan "Hakaniemen/Kallion-linja". Eiran puolen päätepysäkkiä vielä haen, mutta kaksi vahvaa on ehdolla. Joko lenkki Olympiaterminaalin eteen tai sitten kummatkin linjoista ajavat Tehtaankatua Hernesaareen, jossa on päättärit ja sosiaalitilat. Toinen päättäri on Pasilan asemalla, jonka eteen tulee pienehkö ratikkaterminaali (joku muukin linja voi käyttää sitä). Pasilat yhdistävä silta on visiossani pyhitetty kokonaan joukkoliikenteen käyttöön.
Tässä nyt alkuun muutama pohdinnan aihe ja lisää tulee, kunhan mietitään. Kiinnostavia aiheita ovat mm. linja h1, linjat h6 ja h8. Entäs h9? Se ajaa mielestäni Kapteenipuistikon ja Ilmalan aseman väliä, mutta miten? Hakaniemi-Linjat-Alppilako? Entäs ratikkaliikenne reitillä Liisankatu-Snellmanninkatu?
Pohdinta jatkuu lähipäivinä.
Viimeksi muokannut moderaattori: