No ei tuo nyt ihan noin mene. ReittiGPS:n kannattajana sanoisin, että hyppää rattiin ja kuuntele navigaattoria. Aika yleistä nykypäivänä. Lienee lisännyt autoilun suosiota. Liikennemerkkien seuraamien on kuin sanoisi, että katso pysäkkikilpiä ja bussien määränpäätekstejä.
Reittioppaan kannattajat taas ovat ihan sama asia. Jos kuitenkin tarkoitat, että tutustutaan eri reittivariaatioihin etukäteen, niin se on vähän kuin käyttäisi Google Mapsia etukäteen reittisuunnitteluun.
Matka-aikakarttaa tuskin kukaan kannatti varsinaisena työkaluna, vaan vain pohjana jatkokehittelyyn.
Kyseessä oli kieltämättä aika kepeä heitto, tarkoituksena hahmotella vähän millaisia erot voisivat olla toisella elämänalueella. Ei kannata ottaa liian vakavasti. Ja joo, ei ehdottanut, mutta mielenkiintoinen kartta kumminkin.
En toki sano, että kaikki on niin hyvin kuin vain voi olla. Edelleenkin haluaisin kuulla, miten nämä asiat sinusta pitäisi järjestää. Ja ulkomaisia esimerkkejä siitä, miten asiat on järjestetty paremmin. Kuitenkin huomioiden, että esimerkkisikin on suhteellisesti aika syrjäseutua, ja siihen vaikuttaa paljon Keski- ja Pohjois-Espoon hajanainen kaupunkirakenne, jota ei noin vain yhtäkkiä korjata. Eikä Turuntie ole Espoossa mikään valtaväylä paitsi ehkä läpikulkuliikenteelle. Sen varrella on aika vähän mitään kiinnostavaa ja ihmisiä vetävää. Varmaan vähän sama kuin kysymys että miten käyttää Teiskon busseja ilman aikatauluja ja tietämättä Teiskon paikannimistä mitään (vaikken Teiskon busseista mitään varsinaisesti tiedäkään).
Minusta ei siis kannata syyttää huonosti järjestettyä joukkoliikennettä, jos kaupunkirakenne on niin huono kuin se on.
Enpä osaa sanoa onko ongelma pelkästään kaupunkirakenteellinen. Tampereellakin on onnistuttu sotkemaan asioita ihan kiitettävästi, vaikka kaupunkirakenne on terveempi kuin Espoossa. Puhumattakaan eräistä Tampereen naapurikunnista. Kieltämättä hajanainen kaupunkirakenne pahentaa ongelmaa.
En kyllä pitäisi Turuntien ympäristöä ihan syrjäseutuna. Karakallio näytti isolta asuinalueelta ja työpaikkojakin Turuntien vaikutuspiirissä lienee tuhansia. Ei ihan verrannollinen Teiskoon, joka on aitoa maaseutua, ja jonka joukkoliikenne tarkoittaa muistaakseni yhdellä numerolla kuvattavaa vuorotarjontaa per päivä ja linja.
Yritän kuumeisesti miettiä mikä voisi olla sopiva ulkomainen vertailukohta, mutta niitä on vaikea löytää. Espoonkaan kokoluokan kaupungeissa ei tyypillisesti ole paljon sellaisia, joissa joukkoliikenne painottuu yhtä voimakkaasti busseihin. Mutta sanotaan nyt vaikka niin, että Pariisissakin on helpompi kulkea bussilla, kun on selkeähkö värikoodattu linjakartta. Myös esikaupunkilinjat näyttävät olevat selkeämmin profiloituja kuin Suomessa. Linjoilla on ainakin eräiden havaintojeni mukaan kunnollinen vuorotarjonta niin että riittää kun selvittää yhden linjan joka kulkee haluttujen pisteiden välillä. Ei ole tarvis selvittää parinkymmenen linjanumeron reittejä ja/tai aikatauluja, jotta löytää ajanhetkeen sopivimman vuoron. Eikä tarvitse aikataulukirjaa, jos vuoroväli on kerrottu. Bussissa sisällä on Ranskassa jo takavuosina usein ollut linjadiagrammi pysäkkinimineen katossa olevassa telineessä. Ja nykyään ainakin Pariisissa on myös pysäkin nimen näyttävä näyttötaulu (kuten Espoossa ja Tampereellakin). Pariisissa bussi ei vaikuta ajavan tuhatta ja sataa pysäkkien ohi vaan ainakin kaupungissa lähes pysähtyy joka pysäkillä, joten pelko missata ohi kaasuttava bussi on minimaalisen pieni. Bussien päätepysäkkejä ei ole myöskään koottu isoiksi hankaliksi kentiksi keskellä kaupunkia vaan linjat vain tekevät lenkin keskustassa, jos eivät ole heilureita. Ja tietty raideliikenteestäkin voi ottaa oppia: kyllä samoja periaatteita voi soveltuvin osin soveltaa myös bussiliikenteeseen.
Mutta vedetään tämä yhteen niin ettei minulla ole täysin valmista mallia, joka olisi välittömästi sovellettavissa suoraan Espooseen. Olen kuitenkin varma, että nykyistä parempaan on mahdollista päästä. Linjastoa pitäisi yksinkertaistaa ja tehdä runkilinjoja. Ja ne pitäisi näyttää selkeällä karttadiagrammilla, josta voisi suoraan karsia pois marginaaliset täydentävät linjat. Tämä ei ole ihmeresepti vaan pitkäjänteistä puurtamista kohti tavoitetta.