Reittiopas vs. linjakartta ja joukkoliikenteen selkeys/houkuttavuus

Hyppäsin kyytiin ja seurasin iPadin karttasovelluksella etenemistä, -- Pääsin siis perille, mutta jännittävä reissu oli. Ei tarvitsisi kyllä välttämättä olla. Kuinka moni oikeasti viitsii tällaista ellei ole pakko?

No ainakin teit nyt tästä esimerkistä tavattoman vaikean, kun et vain käyttänyt Reittiopasta Leppävaaran terminaalilta. Se ei toki päde välttämättä yleiseen tapaukseen, mutta sinun tapaukseesi kyllä. ReittiGPS-appi, jonka saa ainakin iOS:lle, on tavattoman kätevä. Jos reissaa usein tiettyä väliä, laittaa sinne vain paikat muistiin. Tässä tapauksessa pysäkit Leppävaara (VR) ja Karanristi. Sitten vain junassa ottaa suuntimat noiden välille ja valitsee ekan vaihtoehdon, johon ehtii. Näin itsekin teen mennessäni Tikkurilan suuntaan. Kotoa lähtiessäni haen reitin kotoa määränpäähän, mutta valitsen aina nopean junayhteyden Tikkurilaan. Sitten Tikkurilassa katson vielä uudelleen, menisikö joku muukin bussi vielä määränpäähäni (joka on vielä sellainen, johon menee monta linjaa aika lähelle, mutta vain harva ihan viereiselle pysäkille).
 
Pääsin siis perille, mutta jännittävä reissu oli. Ei tarvitsisi kyllä välttämättä olla. Kuinka moni oikeasti viitsii tällaista ellei ole pakko? Auto on niin helppo ohjata suoraan kohteeseen.

Täytyy kyllä sanoa, että saat bussilla matkustamisen vaikuttamaan aika eksoottiselta rakettitieteeltä. Ei se nyt aivan mahdottoman hankalaa ole ilman omia teknisiä apuvälineitäkään. Etenkin kotimaassa missä kieli ja bussien toimintalogiikka on varmasti aika monelle, etenkin joukkoliikenteestä kiinnostuneelle;), varsin tuttua, niin bussilla pääsee vieraassakin paikassa yleensä suhteellisen vaivattomasti haluamaansa paikkaan.
 
Ei se nyt aivan mahdottoman hankalaa ole ilman omia teknisiä apuvälineitäkään. Etenkin kotimaassa missä kieli ja bussien toimintalogiikka on varmasti aika monelle, etenkin joukkoliikenteestä kiinnostuneelle;), varsin tuttua, niin bussilla pääsee vieraassakin paikassa yleensä suhteellisen vaivattomasti haluamaansa paikkaan.

Ja kyllä kuljettajallakin pitäisi sen verran olla paikallistuntemusta että osaa kysyttäessä neuvoa jäämään pois oikealla pysäkillä, harmi vain että nykyään siihen ei voi enää aina luottaa:mad: Sellaisiakin kuskeja olen tavannut jotka eivät edes tiedä reittikatujensa nimiä joita ajavat.
 
Täytyy kyllä sanoa, että saat bussilla matkustamisen vaikuttamaan aika eksoottiselta rakettitieteeltä. Ei se nyt aivan mahdottoman hankalaa ole ilman omia teknisiä apuvälineitäkään. Etenkin kotimaassa missä kieli ja bussien toimintalogiikka on varmasti aika monelle, etenkin joukkoliikenteestä kiinnostuneelle;), varsin tuttua, niin bussilla pääsee vieraassakin paikassa yleensä suhteellisen vaivattomasti haluamaansa paikkaan.

Olen matkustanut erilaisilla joukkoliikennevälineillä aika monessa maassa ja kaupungissa. Harvassa paikassa on yhtä epävarma olo kuin suomalaisessa bussissa. Suomessa ei välitetä infota mistään kunnolla, kun ajatellaan että kyllä ihmiset tietävät kuitenkin. Mutta kun eivät tiedä elleivät ole vakikulkijoita.

Juttelin yhden paikallisen, Leppävaarassa asuvan ihmisen kanssa. Hänenkin mukaansa matka Karanrististä Leppävaaraan on helppo, mutta päinvastoin on aika vaikea tietää mihin bussiin nousta. Vastaa hyvin omaa kokemustani.

Joukkoliikenneharrastajan ei kannata pitää itseään benchmarkina saati otaksua että kaikki muutkin ovat joukkoliikenneharrastajia. Bussilla matkustaminen on helppoa, jos tekee sitä koko ajan ja mielellään samassa paikassa. Pystymetsästä tulevalle se on vaikeaa. Näin ei houkutella ikinä uusia matkustajia.

Tässä keskustelussa on muuten noussut monta mielenkiintoista näkökulmaa esille. Jos verrataan tätä pyrkimystäni selvittää joukkoliikenteen tilaa siihen että kyselisin auton toimintaperiaatetta niin vastaavuudet olisivat - vähän karrikoiden - tällaisia:

  • Reitti-GPS:n kannattajat kertoisivat että kannattaa vain hypätä rattiin ja seurata liikennemerkkejä.
  • Reittioppaan kannattajat kertoisivat että kannattaa purkaa auto osiin ja katsoa mitä se on syönyt.
  • Matka-aikakartan kannattajat kertoisivat auton suorituskykymittausten tuloksia.
  • Selkeän linjadiagrammin kannattajat kertoisivat mikä on auton toimintaperiaate, sen osien suhde toisiinsa. ;)
 
Viimeksi muokattu:
  • Reitti-GPS:n kannattajat kertoisivat että kannattaa vain hypätä rattiin ja seurata liikennemerkkejä.
  • Reittioppaan kannattajat kertoisivat että kannattaa purkaa auto osiin ja katsoa mitä se on syönyt.
  • Matka-aikakartan kannattajat kertoisivat auton suorituskykymittausten tuloksia.
  • Selkeän linjadiagrammin kannattajat kertoisivat mikä on auton toimintaperiaate, sen osien suhde toisiinsa. ;)

No ei tuo nyt ihan noin mene. ReittiGPS:n kannattajana sanoisin, että hyppää rattiin ja kuuntele navigaattoria. Aika yleistä nykypäivänä. Lienee lisännyt autoilun suosiota. Liikennemerkkien seuraamien on kuin sanoisi, että katso pysäkkikilpiä ja bussien määränpäätekstejä.

Reittioppaan kannattajat taas ovat ihan sama asia. Jos kuitenkin tarkoitat, että tutustutaan eri reittivariaatioihin etukäteen, niin se on vähän kuin käyttäisi Google Mapsia etukäteen reittisuunnitteluun.

Matka-aikakarttaa tuskin kukaan kannatti varsinaisena työkaluna, vaan vain pohjana jatkokehittelyyn.

En toki sano, että kaikki on niin hyvin kuin vain voi olla. Edelleenkin haluaisin kuulla, miten nämä asiat sinusta pitäisi järjestää. Ja ulkomaisia esimerkkejä siitä, miten asiat on järjestetty paremmin. Kuitenkin huomioiden, että esimerkkisikin on suhteellisesti aika syrjäseutua, ja siihen vaikuttaa paljon Keski- ja Pohjois-Espoon hajanainen kaupunkirakenne, jota ei noin vain yhtäkkiä korjata. Eikä Turuntie ole Espoossa mikään valtaväylä paitsi ehkä läpikulkuliikenteelle. Sen varrella on aika vähän mitään kiinnostavaa ja ihmisiä vetävää. Varmaan vähän sama kuin kysymys että miten käyttää Teiskon busseja ilman aikatauluja ja tietämättä Teiskon paikannimistä mitään (vaikken Teiskon busseista mitään varsinaisesti tiedäkään).

Minusta ei siis kannata syyttää huonosti järjestettyä joukkoliikennettä, jos kaupunkirakenne on niin huono kuin se on.
 
No ei tuo nyt ihan noin mene. ReittiGPS:n kannattajana sanoisin, että hyppää rattiin ja kuuntele navigaattoria. Aika yleistä nykypäivänä. Lienee lisännyt autoilun suosiota. Liikennemerkkien seuraamien on kuin sanoisi, että katso pysäkkikilpiä ja bussien määränpäätekstejä.

Reittioppaan kannattajat taas ovat ihan sama asia. Jos kuitenkin tarkoitat, että tutustutaan eri reittivariaatioihin etukäteen, niin se on vähän kuin käyttäisi Google Mapsia etukäteen reittisuunnitteluun.

Matka-aikakarttaa tuskin kukaan kannatti varsinaisena työkaluna, vaan vain pohjana jatkokehittelyyn.

Kyseessä oli kieltämättä aika kepeä heitto, tarkoituksena hahmotella vähän millaisia erot voisivat olla toisella elämänalueella. Ei kannata ottaa liian vakavasti. Ja joo, ei ehdottanut, mutta mielenkiintoinen kartta kumminkin.

En toki sano, että kaikki on niin hyvin kuin vain voi olla. Edelleenkin haluaisin kuulla, miten nämä asiat sinusta pitäisi järjestää. Ja ulkomaisia esimerkkejä siitä, miten asiat on järjestetty paremmin. Kuitenkin huomioiden, että esimerkkisikin on suhteellisesti aika syrjäseutua, ja siihen vaikuttaa paljon Keski- ja Pohjois-Espoon hajanainen kaupunkirakenne, jota ei noin vain yhtäkkiä korjata. Eikä Turuntie ole Espoossa mikään valtaväylä paitsi ehkä läpikulkuliikenteelle. Sen varrella on aika vähän mitään kiinnostavaa ja ihmisiä vetävää. Varmaan vähän sama kuin kysymys että miten käyttää Teiskon busseja ilman aikatauluja ja tietämättä Teiskon paikannimistä mitään (vaikken Teiskon busseista mitään varsinaisesti tiedäkään).

Minusta ei siis kannata syyttää huonosti järjestettyä joukkoliikennettä, jos kaupunkirakenne on niin huono kuin se on.

Enpä osaa sanoa onko ongelma pelkästään kaupunkirakenteellinen. Tampereellakin on onnistuttu sotkemaan asioita ihan kiitettävästi, vaikka kaupunkirakenne on terveempi kuin Espoossa. Puhumattakaan eräistä Tampereen naapurikunnista. Kieltämättä hajanainen kaupunkirakenne pahentaa ongelmaa.

En kyllä pitäisi Turuntien ympäristöä ihan syrjäseutuna. Karakallio näytti isolta asuinalueelta ja työpaikkojakin Turuntien vaikutuspiirissä lienee tuhansia. Ei ihan verrannollinen Teiskoon, joka on aitoa maaseutua, ja jonka joukkoliikenne tarkoittaa muistaakseni yhdellä numerolla kuvattavaa vuorotarjontaa per päivä ja linja.

Yritän kuumeisesti miettiä mikä voisi olla sopiva ulkomainen vertailukohta, mutta niitä on vaikea löytää. Espoonkaan kokoluokan kaupungeissa ei tyypillisesti ole paljon sellaisia, joissa joukkoliikenne painottuu yhtä voimakkaasti busseihin. Mutta sanotaan nyt vaikka niin, että Pariisissakin on helpompi kulkea bussilla, kun on selkeähkö värikoodattu linjakartta. Myös esikaupunkilinjat näyttävät olevat selkeämmin profiloituja kuin Suomessa. Linjoilla on ainakin eräiden havaintojeni mukaan kunnollinen vuorotarjonta niin että riittää kun selvittää yhden linjan joka kulkee haluttujen pisteiden välillä. Ei ole tarvis selvittää parinkymmenen linjanumeron reittejä ja/tai aikatauluja, jotta löytää ajanhetkeen sopivimman vuoron. Eikä tarvitse aikataulukirjaa, jos vuoroväli on kerrottu. Bussissa sisällä on Ranskassa jo takavuosina usein ollut linjadiagrammi pysäkkinimineen katossa olevassa telineessä. Ja nykyään ainakin Pariisissa on myös pysäkin nimen näyttävä näyttötaulu (kuten Espoossa ja Tampereellakin). Pariisissa bussi ei vaikuta ajavan tuhatta ja sataa pysäkkien ohi vaan ainakin kaupungissa lähes pysähtyy joka pysäkillä, joten pelko missata ohi kaasuttava bussi on minimaalisen pieni. Bussien päätepysäkkejä ei ole myöskään koottu isoiksi hankaliksi kentiksi keskellä kaupunkia vaan linjat vain tekevät lenkin keskustassa, jos eivät ole heilureita. Ja tietty raideliikenteestäkin voi ottaa oppia: kyllä samoja periaatteita voi soveltuvin osin soveltaa myös bussiliikenteeseen.

Mutta vedetään tämä yhteen niin ettei minulla ole täysin valmista mallia, joka olisi välittömästi sovellettavissa suoraan Espooseen. Olen kuitenkin varma, että nykyistä parempaan on mahdollista päästä. Linjastoa pitäisi yksinkertaistaa ja tehdä runkilinjoja. Ja ne pitäisi näyttää selkeällä karttadiagrammilla, josta voisi suoraan karsia pois marginaaliset täydentävät linjat. Tämä ei ole ihmeresepti vaan pitkäjänteistä puurtamista kohti tavoitetta.
 
Ensinnäkin, olen samaa mieltä siitä, että matkustajainformaatio on HSL-alueella retuperällä.

Tässä tilanteessa kuitenkin näyt haluavan toimia niin kuin toimittiin aikana ennen Reittiopasta. Miksi et siis toimi? Voit kävellä HSL:n toimistoon (jonka sijainnin saat tietää esim. Helsingin päärautatieaseman lipunmyynnistä) ja pyytää sieltä mukaan reittikartan ja aikataulukirjan. Samaiset reittikartat löytyvät myös pysäkeiltä, mukaanlukien Leppävaaran terminaalin pysäkit.
Reittikartasta voi sitten katsoa, minkälaisia linjanumeroita näkyy määränpään lähellä ja minkälaisia Leppävaarassa, niin saa linjat selville.

Aikataulukirjasta näkee kätevästi bussien lähtöajat ja samalla toki vuorovälinkin ja sen pohjalta voi päätellä, millainen tarjonta on. Tällä tavalla pärjättiin satakunta vuotta, miksei pärjättäisi enää nykyään? Kai nyt turistit karttaa osaavat lukea?

Vaatimustason toki pitäisi olla jotain enemmän kuin vain pärjääminen.
 
En kyllä pitäisi Turuntien ympäristöä ihan syrjäseutuna. Karakallio näytti isolta asuinalueelta ja työpaikkojakin Turuntien vaikutuspiirissä lienee tuhansia.

Ei ihan syrjäseutua, mutta heti sen ulkopuolella on. Ja vaikka asukkaita riittäisi, ne eivät ole ihan sitä ominta joukkoliikenteen kohderyhmää. Ja joukkoliikenneyhteydet ovat toisaalta kokonaisuutena aika vähän houkuttelevat. Ja siksi siellä spagetti niitä kerran tunnissa meneviä maaseutulinjoja. Vaikka Turuntie itsessään riittäisi yhdelle usein kulkevalle bussille, se on kuitenkin niin harvaa, ettei se riitä sekä runkolinjalle että maaseutulinjoille. Siis nykyisellään. Kehittäminenhän on alkamassa.

En siis verrannut Turuntietä Teiskoon, vaan ennemminkin alueeseen, joka on matkan varrella Teiskoon ja jota pitää palvella pelkillä Teiskon busseilla. Siis että Turuntieltä pohjoiseen Espoossa kyllä käytännössä alkaa Teisko.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:36 ----------

Reittikartasta voi sitten katsoa, minkälaisia linjanumeroita näkyy määränpään lähellä ja minkälaisia Leppävaarassa, niin saa linjat selville.

Reittikartta ei toki kerro yhteyden tiheydestä ja laatutasosta mitään, kuten Jani jossain aikaisemmin mielestäni sanoi. Mutta tässä tapauksessa se ei juuri auta, koska nuo Turuntien bussilinjat pitäisi kaikki ränkätä huonoimmalle tasolla (paitsi että ovat sentään kokopäivälinjoja, eivät ruuhkalinjoja). Se ei siis antaisi vielä mielestäni oikeata informaatiota siitä, miten helposti sinne kuitenkin pääsee. Se saattaisi helposti harhauttaa juuri tuohon Keran asemalta kävelyyn, mikä mielestäni ei ole järkevä vaihtoehto kuitenkaan, ainakaan kovin usein. Koska tarjonta on juuri tuollaista erilaisen profiilin linjojen kasaa, sinne saattaa muodostua tarjontaa aukkoja. Näitä on kovin vaikea saada selville muuten kuin Reittioppaalla.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:36 ----------

Linjoilla on ainakin eräiden havaintojeni mukaan kunnollinen vuorotarjonta niin että riittää kun selvittää yhden linjan joka kulkee haluttujen pisteiden välillä.

Ja tämä on juuri se ongelma, jota on monessa paikassa HSL-seudulla vaikea ratkaista ainakaan subventioastetta korottamatta. Runkolinjoja on kyllä tulossa, mutta silti niiden ulkopuolelle jää paljon alueita, joihin voidaan tarjota korkeintaan kaksi bussia tunnissa. Tai jos painotetaan runkolinjatarjontaa, täytyy lisätä vaihtojen määrää. Edelleenkin sanon siis, että juuri kaupunkirakenteen hajautuminen on syyllinen siihen, ettei runkolinjatarjontaa ole järjestetty. Varsinkin Espoossa ja Vantaalla. Helsingissähän asiat ovat merkittävästi paremmin, niin metron liityntäliikenteessä kuin pidemmissä sisäisissä linjoissa.
 
Tässä tilanteessa kuitenkin näyt haluavan toimia niin kuin toimittiin aikana ennen Reittiopasta. Miksi et siis toimi? Voit kävellä HSL:n toimistoon (jonka sijainnin saat tietää esim. Helsingin päärautatieaseman lipunmyynnistä) ja pyytää sieltä mukaan reittikartan ja aikataulukirjan. Samaiset reittikartat löytyvät myös pysäkeiltä, mukaanlukien Leppävaaran terminaalin pysäkit.
Reittikartasta voi sitten katsoa, minkälaisia linjanumeroita näkyy määränpään lähellä ja minkälaisia Leppävaarassa, niin saa linjat selville.

Aikataulukirjasta näkee kätevästi bussien lähtöajat ja samalla toki vuorovälinkin ja sen pohjalta voi päätellä, millainen tarjonta on. Tällä tavalla pärjättiin satakunta vuotta, miksei pärjättäisi enää nykyään? Kai nyt turistit karttaa osaavat lukea?

Itse asiassa tein juuri näin, mutta eihän se kauheasti auta. Parinkymmenen linjan aikatauluja ei jaksa selata ellei ole intohimoinen harrastaja ja ellei ole supermuistia. Eihän sitä linjalitaniaa edes muista ulkoa.

Täysin satunnaiselle kulkijalle on vaikea keksiä muuta apua kuin koko systeemin selkeyttämisen. Mutta toistuvalle puolisatunnaiselle kulkijalle voisi olla apua, jos reittioppaasta voisi tulostaa kahden pisteen kautta kulkevien linjojen yhteisaikataulun koko päiväksi. Tällainen on muistini mukaan mahdollista ainakin Kööpenhaminassa. Jäljelle jää vielä ongelma miten löytää oikeaan bussilaituriin Leppävaarassa, mutta se on ehkä ratkaistavissa tai sitten sen kanssa voi jotenkin elää jos on lista sopivista lähtevistä vuoroista aikajärjestyksessä.
 
Vanhaan hyvään aikaan HKL julkaisi linjakartan, jonka keskustapuolella oli 1:20 000 kartta ja esikaupunkipuolella 1:40 000 kartta. Siinä näytettiin kaikki ratikka- ja bussilinjat sekä niiden pysäkit. Kartassa oli myös taulukko, jossa linjat oli lueteltu ja niistä oli kerrottu liikennöintiajat sekä vuorovälit eri aikoina (ruuhka, päivä, lauantai jne). Tällaiselle olisi varmaan kysyntää sekä paperilla että pdf-muodossa.

HSL julkaisee myös jonkinlaista Helsingin linjakarttaa, mutta vanhaa siinä on enää oikeastaan mittakaavat. Linjaluettelot ja nuo tärkeät liikennöintiajat ja vuorovälit puuttuvat kokonaan, mikä on etenkin bussipuolella harmi. Mistään ei voi tietää, kulkeeko linja 5 min välein aamuvarhaisesta yömyöhään vai onko sillä päivän aikana vaan muutamia yksittäisiä lähtöjä. Pysäkit on teoriassa merkitty karttaan, käytännössä niistä liian moni on väärässä paikassa tai puuttuu kokonaan. Ratikkakarttoja on peräti kaksi, en tiedä mistä se johtuu. Niistä graafinen kartta on harvinaisen sekavan näköinen ja sen tilalle mahtuisi hyvin linjainformaatiota. Kaipa jotain linjakarttoja on naapurikaupungeistakin olemassa, mutta mitä niistä selviää, en tiedä.
 
Kaipa jotain linjakarttoja on naapurikaupungeistakin olemassa, mutta mitä niistä selviää, en tiedä.

Itse asiassa Espoo/Vantaa-linjakartasta näkee jopa pysäkkien nimet, mikä on suuri plussa verrattuna vaikka Tampereeseen, missä nimiä ei ole kartassa, ja luonnossakin nimeäminen on historiallisesti ollut sekavaa: eri nimi eri suuntaan jne. Mutta ei se silti yksistään riitä.
 
Itse asiassa tein juuri näin, mutta eihän se kauheasti auta. Parinkymmenen linjan aikatauluja ei jaksa selata ellei ole intohimoinen harrastaja ja ellei ole supermuistia. Eihän sitä linjalitaniaa edes muista ulkoa.

Eihän sun tarvitse osata kaikkia aikatauluja ulkoa, vaan todeta että "Näihin kellonaikoihin joutuu odottamaan vain vähän aikaa seuraavan bussin tuloa, näihin toisiin kellonaikoihin kohtalaisesti ja näihin kolmansiin vieläkin kohtalaisesti."
Aikatauluista näkee silmämääräisesti, milloin liikennettä on paljon ja milloin vähän.
 
Mutta toistuvalle puolisatunnaiselle kulkijalle voisi olla apua, jos reittioppaasta voisi tulostaa kahden pisteen kautta kulkevien linjojen yhteisaikataulun koko päiväksi. Tällainen on muistini mukaan mahdollista ainakin Kööpenhaminassa. Jäljelle jää vielä ongelma miten löytää oikeaan bussilaituriin Leppävaarassa, mutta se on ehkä ratkaistavissa tai sitten sen kanssa voi jotenkin elää jos on lista sopivista lähtevistä vuoroista aikajärjestyksessä.

Suoraan Reittioppaasta näitä ei saa, mutta pysäkkiaikataulupalvelussa voi tehdä linjapoiminnan yksittäisen pysäkin (ja joidenkin terminaalien) linjoille, jolloin saa omaan aikatauluun juuri haluamansa linjat. Leppävaaran aseman kooste löytyy terminaalien koosteista, ja sillekin voi poiminnan tehdä. Laituri löytyy kyllä, kun kaikki siihen suuntaan lähtevien bussien laiturit on samalla puolella terminaalia, ja pysäkkikopin päällä on linjojen numerot kerrottu. Karanristin pysäkille poiminta on myös helppo tehdä.

Ei täysin yksinkertaista ja vaatii asiantuntemusta, mutta näkemällä vaivaa kerran voi mukanaan pitää aikatauluja vähän pidemmän aikaa. Myönnän auliisti, ettei näitä kovin innokkaasti missään mainosteta, enkä aina itsekään muista mahdollisuutta näitä omia aikatauluja tehdä. Joskus muinoin pidin laminoitua paperilappua taskussa, nykyään nuo on puhelimessa PDF:nä.
 
Suoraan Reittioppaasta näitä ei saa, mutta pysäkkiaikataulupalvelussa voi tehdä linjapoiminnan yksittäisen pysäkin (ja joidenkin terminaalien) linjoille, jolloin saa omaan aikatauluun juuri haluamansa linjat. Leppävaaran aseman kooste löytyy terminaalien koosteista, ja sillekin voi poiminnan tehdä. Laituri löytyy kyllä, kun kaikki siihen suuntaan lähtevien bussien laiturit on samalla puolella terminaalia, ja pysäkkikopin päällä on linjojen numerot kerrottu. Karanristin pysäkille poiminta on myös helppo tehdä.

Kiitoksia vinkistä, tämähän voisi jopa toimia. Täytyy katsella ajan kanssa huolella. Jos nappaa kokeeksi linjat 3, 5 ja 29T niin niistäkin näyttää kertyvän jo kohtuullinen tarjonta. Edelleen en voi kuin hämmästellä minkätasoinen tutkinto tarvittaisiin kaiken tämän hallitsemiseen. Taitaa autokoulun teoriatuntien määrä jäädä vähäisemmäksi, etenkin kun Tampereella, Turussa ja HSL-alueella pitää opetella kaikki erikseen eivätkä opit ole suoraan siirrettävissä vaikka jotain samankaltaisia elementtejä löytyy. Olisi markkinoinnilla töitä. :D
 
Kun on menossa vieraaseen paikkaan pimeässä on ihan mukava katsella vaan puhelimen ruudulta missä mennään ja joko tullaan oikealle pysäkille ja pysäkiltä sitten vielä navigaattori ohjaa oikeaan osoitteeseen.
Tänään bussissa mietin että miksei puhelimen navigaattorissa ole merkitty bussipysäkkejä. Älypuhelimissa on usein navigaattori ja puhelin on mukana myös muulloin kuin henkilöautolla liikuttaessa. Avasin Lumia 800 puhelimen navigaattorin ja mietin että kartassa voisi olla pysäkit merkitty esimerkiksi keltaisella ja sinisellä pisteellä. Voi tietysti olla ettei ominaisuudelle olisi riittävästi kysyntää. Saattaa olla että useimmat autottomat kulkevat samaa reittiä ja melko harvoin käyvät vieraalla paikkakunnalla tai toisessa kaupunginosassa.
 
Takaisin
Ylös