Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,014
Keskustaratikkalinjat korvattiin punaisilla busseilla, joita nyttemmin on tosin korvattu sinisilläkin busseilla. Raitiolinjasta 4 tuli bussi 54, raitiolinjasta 6 bussi 46 jne. Nyttemmin järeimmät korvaajabussilinjat on muutettu stomlinjeiksi, esimerkkini 54 on nyt stomlinje 4 (ja kenties tulevaisuudessa jälleen ratikka 4!) ja 46 on nykyään taas stomlinje 2. Keskustaratikat poistettiin 1967. Vihreä metrolinja eli Tb1 otettiin käyttöön hyvissä ajoin 1950-luvulla. Juuri se tiheäasemavälisenä järjestelmänä on keskeisin metrolinjaus keskusta-alueella. Silti se ei kilpaillut välittömästi pintaliikenteen kanssa, vaan katuratikat korvattiin nimenomaan samoille kulku-urille asetetuilla bussilinjoilla. Keskustabussit tosiaan ovat ajaneet jo monta vuosikymmentä vanhoilla ratikkakaistoilla katujen keskialueilla ja noudattaneet raitiovaunujen liikennevaloja (kaikki samalla värillä S-, nuoli- ja viivaopasteineen).R.Silfverberg sanoi:Osittain lakkauttamispäätökseen liittyi siirtyminen oikenpuoleiseen liikenteeseen v 1967, mutta sen merkitystä ovat "silloin mukana olleetkin" myöntäneet liioitelluksi. Tukholma aikoo ymmärtääkseni vahingosta viisastuneena korjata tilanteen rakentamalla uudelleen keskustaan raitiotieverkko, ja se tulee maksamaan maltaita.
Metro sen sijaan vei pohjan pois lukuisilta esikaupunkiraitiolinjoilta. Vihreä linja käyttää osaksi niiden linjojen vanhoja ratapohjia. Mikäli Helsingissä olisi toteutunut metrotoimikunnan 1963 julkistama stadtbahn-tyyppinen "metroverkosto" yli 100:lla asemalla, meiltäkin todennäköisesti olisivat nykymuotoiset raitiotiet kadonneet historian lehdille. Tämä toteutumaton metrojärjestelmä ilmeisesti olisi jotain Tukholman Tb1:n ja Göteborgin raitioteiden väliltä. Tavallaan harmi (ainakin harrastuksen kannalta), että 1960-luvun myöhempi päivitys jätti edellä kuvatun vain nipuksi mielenkiintoistakin mielenkiintoisempia papereita karttoineen kaikkineen.