Selailin selvitystä. Selvitysmies Ulf Lundinin lakiehdotus on hyvin kummallinen. Ennen kaikkea se sivuuttaa EU:n joukkoliikennettä koskevan palvelusopimusasetuksen 1370/2007 vaatimukset käytännössä kokonaan. Ennen kaikkea ehdotus yleisten liikennöintivelvoitteiden (allmän trafikplikt) ja hintavelvotteiden asettamisesta ilman EU-asetuksen soveltamista ei ole EU-asetuksen mukaista.
On hyvin huolestuttavaa, että Ruotsin oleellisesti esimerkiksi Suomen joukkoliikennejärjestelmää paremmin toimivaa joukkoliikennejärjestelmää ollaan romuttamassa näin heikolla pohjalla olevalla paperilla. Paremmin toimivalla tarkoitan sitä, että Ruotsissa samankaltaisessa yhdyskuntarakenteessa saavutetaan keskisuurissa kaupungeissa ja suurten kaupunkien reuna-alueilla 2-4 kertaa suuremmat matkamäärät kuin Suomen linjalupaliikenteen alueella. Ruotsin nykyjärjestelmä on ollut mm. EU:n joukkoliikenteen palvelusopimusasetuksen yksi lähtökohta. Lisäksi Ruotsin järjestelmä on nykyisin asetuksen mukainen eikä asetuksesta aiheutu välitöntä muutostarvetta.
Toki on selvää, että jos Ruotsin hallituspohja vaihtuu syyskuun 2010 vaaleissa, tämä lakiehdotus ei tule voimaan.
Samoin epäilyttää, puuttuuko EU:n komissio tähän ehdotukseen.
Suoranaisesti Suomen nykyjärjestelmään Ruotsin ehdotus ei liity. Suomen linjalupajärjestelmä on yksinoikeusjärjestelmä, jossa yksinoikeudet koskevat tiettyjen linjojen tiettyjä vuoroja ja joissa on tarveharkinta.
Ulf Lundinin esitys on käytännössä Englannin Lontoon ulkopuolinen bussiliikennejärjestelmä täydennettynä eräillä lisävaatimuksilla sekä oudolla ehdotuksella yleisestä liikennevelvoitteesta ja hintavelvoitteesta ilman EU-asetuksen soveltamista.