Sähköbusseja Tampereelle

Löysin paikan, jossa nuo kaksi Pohjolan Liikenteen Yutongia ovat, toinen on numerolla #862
Olen nähnyt myös kuvan jossa vierekkäin pötköttävät #862 ja #863. Ilmeisesti nämä 10-linjan lyhyemmät vaunut numeroidaan tuohon väliin #855... 865. Sopivasti vapaita numeroita 10 kappaleelle autoja.
 
863:sta on kuva Kasper Carlsonin kuukausikuvastossa maaliskuun alusta https://kaspercarlson.kuvat.fi/kuvat/Linja-autot/Kuukausikuvastot/2022/Maaliskuu+2022/DSC_9216.jpg . Paikkaa en tunnista.

On kyllä hieno, sopii yllättävän hyvin Nyssen väripukuun. Montako istumapaikkaa noissa takaovellisissa pätkäyutongeissa on? En malta odottaa kun noista tulee yleinen näky Tampereen katukuvassa. Toisin kuin Nobinan Turun Bydeissä, niin onhan noissa kumminkin Pohjolan liikenteen oma istuinverhoilu?
 
Tarvitseeko PL muuten Tampereelle montako käytettyä dieseliä vara-autoiksi?
Varmaan muutamia alkuun, mutta ne saadaan tarvittaessa Väinö Paunu Oy:ltä, joka nyt jää tappiolle tässä kilpailutusmyräkässä.

Paunu on jo jonkin verran autojaan myynytkin mm. Pirtilille varakäyttöön. Lisäksi haluaisivat vuokrata tai myydä varikon heille.

Pirtilin auto on tälläkin hetkellä yhdessä Paunun varikossa vuokralla (yksi parkkiruutu).

Kesäkuussa Paunun liikenne loppuu Pirkkalassa, joka ainakin tekee 6-8 autoa tarpeettomiksi seisomaan Nekalan varikolle. Niistä olisi muutama vaikka Pohjolallekin, jos haluavat ostaa.

141-149 autojen kunto ei tosin ole enää kovin hyvä, mutta varakäyttöön varmasti kelpaa, jos hinnasta sopivat.
 
Varmaan muutamia alkuun, mutta ne saadaan tarvittaessa Väinö Paunu Oy:ltä, joka nyt jää tappiolle tässä kilpailutusmyräkässä.

Tuskinpa Pohjolan Liikenne mitään käytettyjä Paunulaisia ostaa, kun heidän omasta kalustostaan vapautuu kesällä HSL-alueelta paljon hyvänkuntoisia dieseleitä (jopa Euro6:sia) hävitessään liikennettä Nobinalle. Ite voisin veikata että PL siirtää mm. Ivecot 673-676 Tampereelle. ;)
 
Tuskinpa Pohjolan Liikenne mitään käytettyjä Paunulaisia ostaa, kun heidän omasta kalustostaan vapautuu kesällä HSL-alueelta paljon hyvänkuntoisia dieseleitä (jopa Euro6:sia) hävitessään liikennettä Nobinalle. Ite voisin veikata että PL siirtää mm. Ivecot 673-676 Tampereelle. ;)
Sieltä tulee tosiaan Helsingistä niitä. No jos ei kukaan niitä busseja huoli, niin kai ne romuttamoon menee tai jonnekin Venäjälle :D
 
22.4.

PL #803 eli tuliterä Yutong E15 Nysse-kuoseissa ajeli kehä kolmosella itään Espoon keskuksen kohdalla.

Ajoitko ite omalla autollas samaan suuntaan ohituskaistalla? huomasitko yhtään oliko autossa ihan PL:n omat istuinverhoilut eikä mitään HSL:n sinistä toisin kuin Nobinan Bydeissä?
 
Ajoitko ite omalla autollas samaan suuntaan ohituskaistalla? huomasitko yhtään oliko autossa ihan PL:n omat istuinverhoilut eikä mitään HSL:n sinistä toisin kuin Nobinan Bydeissä?

En, olin itse ajamassa länteen päin ja ehdin just ja just nähdä järjestysnumeron kyljessä. Sivupeilistä katsoen erotin vielä "Pohjolan Liikenne" -tekstin perästä. Sitten piti taas siirtää katse muualle, kun aloin ryhmittymään Oittaan liittymään.
 
Ajoitko ite omalla autollas samaan suuntaan ohituskaistalla? huomasitko yhtään oliko autossa ihan PL:n omat istuinverhoilut eikä mitään HSL:n sinistä toisin kuin Nobinan Bydeissä?

Millä tavalla Nobinan Turun Bydit liittyy mitenkään Pohjolan Liikenteen autoihin ylipäänsä varsinkaan Tampereella? Sulla on melkoisen vilkas mielikuvitus, kun pohdit että täysin eri liikennöitsijän eri merkkisessä autoissa olisi joku sininen penkkikangas.
 
Millä tavalla Nobinan Turun Bydit liittyy mitenkään Pohjolan Liikenteen autoihin ylipäänsä varsinkaan Tampereella? Sulla on melkoisen vilkas mielikuvitus, kun pohdit että täysin eri liikennöitsijän eri merkkisessä autoissa olisi joku sininen penkkikangas.

No lähinnä vaan aattelin että kun ei Nobinan Turun (tai muihinkaan) Bydeihin tullut jostain syystä Nobinan omaa istuinverhoilua vaan jotain HSL:n runkolinjoille vaatimaa runkolinjakangasta, niin mietiskelin vaan että toivottavasti PL:n kaikkiin Yutongeihin taas tulee asianmukaisesti firman oma istuinverhoilu. Tätä asiaa mä en varmanakaan kyseenalaistaisi jos Nobinan Bydeihin (runkolinjaniveliä lukuunottamatta) ois tullut asianmukaisesti Nobinan oma istuinverhoilu entiseen tapaan.
 
PL:n runkolinjateleissä on ihan PL:n oma kuosi. Vaikea uskoa, että tuo olisi jotain HSL:n vaatimaa.

Ei kai PL:llä ole toistaiseksi muita runkolinjoja kuin 500, joka muuttui runkolinjaksi kesken olemassaolevan sopimuksen, ja jossa kalustovaatimukset poikkeavat siksi sopimuksista joissa ajetaan runkolinjaa jo heti sopimuksen alusta lähtien.
 
Ainakin minun ottamissani valokuvissa HSL:n runkolinjoilla ja muilla linjoilla on samanlaiset kankaat istuimissa riittävän uusissa bussissa, eli eripituisia ja -paksuisia vaaleansinisiä viivoja tummansinisellä taustalla. Mitään eroa ei siis vaikuttaisi olevan oranssien ja sinisten bussien välillä.
 
Takaisin
Ylös