Sähkön takaisinsyöttö

Ville O. Turunen sanoi:
Vastaus ainakin periaatteessa on, että virran syöttöasema voi syöttää virtaa myös liikennevälineen käyttämästä verkosta yleiseen sähköverkkoon. Siis yleisen verkon kannalta syöttöasema toimii hetkellisesti sähkövoimalana.
Ja näin se toimii myös oikeassa elämässä.

Käytännössä sähköradalla on jännitteettömiä kohtia, erotusjaksoja, jotka erottavat eri syöttöasemat toisistaan. Näissäkin kohdissa juna voi käyttää sähköjarrua, silloin vain energia käytetään junassa itsessään, tai jos ei kulutusta ole tarpeeksi, "poltetaan" jarruvastuksissa lämmöksi.

Itse asiassa esim. Sm4 tekee erotusjaksoissa automaattisesti kevyen sähköjarrutuksen ja syöttää energia erotusjakson ajan junan apukäyttöinverttereille.
 
Elmo Allen sanoi:
Ville O. Turunen sanoi:
Fysiikan kannalta katsottuna asia menee niin, että jos jarruttavan sähkömoottorin tuottamalle teholle ei löydy kuluttajaa, niin sähkömoottori ei yksinkertaisesti anna riittävää vastusta, vaan pyörii kevyesti. Siis moottori ei vain jarruta kunnolla. Siis periaatteessa ongelmaa ei ole, jos raitiovaunun kohdalla on vain huomioitu jotenkin, että sähköjarrut voivat heikentyä hetkellisesti. Tietysti osa energiasta kuluu verkossa, syntyy siis siirtohävikkiä, mikä käytännössä menee sähköjohtimien kuumenemiseen. Ehkäpä siirtohävikki riittää antamaan tarvittaessa raitiovaunulle riittävän jarrutustehon.
Tähän on vaikea uskoa. Ainahan siihen voi kytkeä sarjaan säätövastuksen, jota säädetään niin että saadaan aina haluttu jarrutusteho. Jos jarrutusteho saataisiin lähes kokonaan siirtohävikistä, niin takaisinsyötöstä olisi kovin vähän hyötyä.
No niinpä kyllä. Näinhän se tietenkin on. On ehkä parempi, että en tarjoile enempää viisauksiani tästä aiheesta. Minulla on arvosana fysiikasta, joten ymmärrän kyllä sen puolen, mutta tekniikkaa en ole opiskellut.
 
Markku K sanoi:
Minäpä selvitän insinjööreiltämme...
Sähkökäytön johtaja kertoi, että takaisinsyöttö on estetty koska:

Verkkoon takaisinsyötetylle sähkölle ei ole käyttäjää. Junien vähäisestä määrästä ja suuresta etäisyydestä toisiinsa nähden aiheutuu se, että takaisinsyötetty sähkö "jää matkalle" tehohäviöstä johtuen. Syötetty sähkö pysähtyy junasta seuraavalle sähkönsyöttöasemalle (yht.10kpl). Ja kun energialaitoskaan ei ole ilmoittanut olevansa kiinnostunut ottamaan sähköä takaisinpäin (vaatisi lisäksi muuttajalaitteet sähkönsyöttöasemille).

Eli sähkö menisi hukkaan, jos se syötettäisiin (jarrutettaessa) takaisin verkkoon. Junissa tarvitaan kuitenkin lämmitystä suurimman osaa vuodesta. Jarruvastuksista sitä (hukka)lämpöä on hyvä ottaa. Ei tarvitse erikseen käyttää/asentaa sähköpattereita lämmitystä varten.

Virtakiskolaitos kyllä sietäisi takaisinsyötön.
 
Takaisin
Ylös