Kaupunki jakoi tarjouskilpailussaan joukkoliikennelinjat kolmeen osakokonaisuuteen, ja J. Vainion Liikenne Oy jätti kaikkiin halvimman tarjouksen.
Kaupunkikehityslautakunta päätti tiistaina, että salolaisyhtiö saa ajettavakseen noin kolme miljoonaa euroa vuodessa maksavan liikenteen vuoden 2023 alusta kevätlukukauden 2025 loppuun saakka. Lisäksi hankinnassa on kahden vuoden optiomahdollisuus.
Salo sai paikallisliikenteestä kaikkiaan viisi tarjousta. Vainion lisäksi kilpailuun osallistuivat LS-Liikennelinjat Oy, Salon Tilausmatkat Oy, Tilausliikenne Raasepori Oy ja Vekka Group Oy.
Salon paikallisliikennettä on ajettu syksystä 2019 asti, mutta liikenteen alkutaival oli takkuinen.
Kaupungin ensimmäinen hankintapäätös kaatui Markkinaoikeudessa ja Korkeimmassa hallinto-oikeudessa, koska kaupunki oli käyttänyt kilpailutuksessaan väärää ilmoitusta.
Liikennöitsijät ovat ajaneet Paikkua väliaikaisilla sopimuksilla, ja sillä aikaa kaupunki on valmistellut uutta kilpailutusta.
– Meidän oli pakko kilpailuttaa hankinta uudelleen. Nyt tehtiin suhteellisen lyhyt hankinta, ja samalla joukkoliikennetyöryhmä alkaa miettiä uutta liikenteen palvelutasoa, kaupunkikehityslautakunnan puheenjohtaja [b]Sanna Lundström[/b] (kok.) sanoo.
Paikun palvelutasosta on käyty keskustelua pitkin matkaa. Paikallisliikennettä on toivottu esimerkiksi iltoihin ja viikonloppuihin.
Käytännössä palvelutaso tarkoittaa, missä ja milloin autot ajavat ja kuinka usein.
Kun joukkoliikennetyöryhmä saa oman työnsä valmiiksi ja paikallisliikenteen palvelutasosta on tehty päätöksiä, kaupunki joutuu kilpailuttamaan hankinnan jälleen uudelleen.
– Uusi kilpailutus on suuri työ, ja se on tehtävä tällä aikataululla melko pian, Sanna Lundström sanoo.