Salon paikallisliikenne

Tavallaan maksumuurin takana mutta selaimella tutkittaessa sivun lähdekoodia löytyy
Koodi:
Kaupunki jakoi tarjouskilpailussaan joukkoliikennelinjat kolmeen osakokonaisuuteen, ja J. Vainion Liikenne Oy jätti kaikkiin halvimman tarjouksen.
Kaupunkikehityslautakunta päätti tiistaina, että salolaisyhtiö saa ajettavakseen noin kolme miljoonaa euroa vuodessa maksavan liikenteen vuoden 2023 alusta kevätlukukauden 2025 loppuun saakka. Lisäksi hankinnassa on kahden vuoden optiomahdollisuus.
Salo sai paikallisliikenteestä kaikkiaan viisi tarjousta. Vainion lisäksi kilpailuun osallistuivat LS-Liikennelinjat Oy, Salon Tilausmatkat Oy, Tilausliikenne Raasepori Oy ja Vekka Group Oy.
Salon paikallisliikennettä on ajettu syksystä 2019 asti, mutta liikenteen alkutaival oli takkuinen.
Kaupungin ensimmäinen hankintapäätös kaatui Markkinaoikeudessa ja Korkeimmassa hallinto-oikeudessa, koska kaupunki oli käyttänyt kilpailutuksessaan väärää ilmoitusta.
Liikennöitsijät ovat ajaneet Paikkua väliaikaisilla sopimuksilla, ja sillä aikaa kaupunki on valmistellut uutta kilpailutusta.
– Meidän oli pakko kilpailuttaa hankinta uudelleen. Nyt tehtiin suhteellisen lyhyt hankinta, ja samalla joukkoliikennetyöryhmä alkaa miettiä uutta liikenteen palvelutasoa, kaupunkikehityslautakunnan puheenjohtaja  [b]Sanna Lundström[/b] (kok.) sanoo.
Paikun palvelutasosta on käyty keskustelua pitkin matkaa. Paikallisliikennettä on toivottu esimerkiksi iltoihin ja viikonloppuihin.
Käytännössä palvelutaso tarkoittaa, missä ja milloin autot ajavat ja kuinka usein.
Kun joukkoliikennetyöryhmä saa oman työnsä valmiiksi ja paikallisliikenteen palvelutasosta on tehty päätöksiä, kaupunki joutuu kilpailuttamaan hankinnan jälleen uudelleen.
– Uusi kilpailutus on suuri työ, ja se on tehtävä tällä aikataululla melko pian, Sanna Lundström sanoo.
 
Mikäs kalustovaatimus tossa salontilausmatkojen voittamassa salo - Marttila - koski linjassa on?
 
1000013909.jpg
Salo - Marttila - Koski vuorolle lähdössä Rautaveden liikenteen entinen Mersu 2.8.2024 klo 14:10
 
Joku voisi käydä kuvaamassa tuon kokeilureitin 652 Lehmijärvelle. Lähinnä kiinnostaa myös millä kalustolla sitä ajetaan.
Itse luultavasti käyn Salossa torstaina, joten kuvaan sillon, jos kukaan ei sitä ole tänne vielä silloin ehtinyt dokumentoimaan.
 
Vähän pettymys, että sitä ajetaan pienillä busseilla.

Eikö Vainion sopimus Salon paikallisliikenteestä ole pian loppumassa? Kun se loppuu, voisikohan Salossa nähdä sähköbusseja – ehkä ei Vainion ajamina.
 
Vähän pettymys, että sitä ajetaan pienillä busseilla.

Eikö Vainion sopimus Salon paikallisliikenteestä ole pian loppumassa? Kun se loppuu, voisikohan Salossa nähdä sähköbusseja – ehkä ei Vainion ajamina.
Kahden vuoden optiot otettiin käyttöön, eli liikenne jatkuu vuoden 2027 kesään saakka.

Tuolloin kilpailutettaessa vaatimuksena on mitä ilmeisimmin päästöttömät ajoneuvot, vähintäänkin euro6. Erinäiset direktiivit luokittelevat biodieselillä kulkevat autot päästöttömiksi.

Sähköbusseja ei ole millään tavoin kannattavaa hankkia tällaisiin lyhyisiin muutaman vuoden sopimuksiin, joissa kilometrisuoritteet ja automäärät ovat matalia. Sähköbussi on kuitenkin kallis investointi, käytettynäkin, mikäli sellaisia olisi saatavilla. Puhumattakaan latausinfrasta ja muusta. Sitten kun liikenne vielä hävittäisiin sopimuskauden päätteeksi, niin olisi kaikki kalliilla rakennettu infra purettava pois.

Olen jokseenkin pessimistinen tämän suhteen, mutta sähköistys valuu vähitellen myös pienempiin kaupunkeihin, se on vaan todella pitkä prosessi. Miksi emme Salossakin sähköjä voisi vielä jonain päivänä nähdä, vaikka se ei vielä ajankohtaista olisikaan.
 
Tuolloin kilpailutettaessa vaatimuksena on mitä ilmeisimmin päästöttömät ajoneuvot, vähintäänkin euro6. Erinäiset direktiivit luokittelevat biodieselillä kulkevat autot päästöttömiksi.
Ei ainakaan EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi (tiivistelmä), jossa päästöttömyys tarkoittaa akkukäyttöisiä sähkölinja-autoja tai vetykäyttöisiä linja-autoja. Sen sijaan ko. direktiivissä tietyt hiilidioksidipäästörajat alittavat ajoneuvot määritellään puhtaiksi ajoneuvoiksi ja se on saavutettavissa mm. biodieselillä.
 
Ei ainakaan EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi (tiivistelmä), jossa päästöttömyys tarkoittaa akkukäyttöisiä sähkölinja-autoja tai vetykäyttöisiä linja-autoja. Sen sijaan ko. direktiivissä tietyt hiilidioksidipäästörajat alittavat ajoneuvot määritellään puhtaiksi ajoneuvoiksi ja se on saavutettavissa mm. biodieselillä.

Kiitos oikaisusta, tarkoitin tietysti puhtaan ajoneuvon määritelmää.
 
Takaisin
Ylös