- Liittynyt
- 29 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 149
Vakuutusyhtiö vaativat sammutuslaitteistoja
Palovaarallisia busseja on tuotu Suomeen
06:00 (Päivitetty 10:15)
Asta Tenhunen
Muualta Euroopasta on Suomeen tuotu erittäin palovaarallisia linja-autoa ilman, että matkustajille on kerrottu asiasta mitään, vahingontorjuntapäällikkö Seppo Pekurinen Finanssialan keskusliitosta FKL:stä sanoo.
Osa autoista on niin vanhoja, että se lisää paloriskiä. Kuitenkin myös uusissa autoissa tulipalon riski on kasvanut, koska autoista tehdään entistä äänettömämpiä.
- Kun moottoritila äänieristetään hyvin tiiviiksi, pienikin kipinä tai lämmön liika nousu sytyttää bussin tuleen.
Koska asiasta ei ole määräyksiä laissa, vakuutusyhtiöt ovat valmistelleet uuden linja-autojen sammutuslaitteisto-ohjeen.
- Monet vakuutusyhtiöt alkavat vaatia, että bussin moottoritilassa on oltava automaattinen sammutusjärjestelmä, turvallisuusasiantuntija Raimo Lehto FKL:stä sanoo.
Vakuutusyhtiöt saavat päättää asiasta itsenäisesti. Sammutuslaitteistojen tekniikka on nyt niin kehittynyttä hintaan nähden, että vakuutusyhtiöiden yhteinen toimikunta suosittelee vaatimusta käyttöön.
Ruotsissa linja-autojen sammutuslaitteisto on jo määrätty pakolliseksi.
Pekurisen mukaan Suomessa on tyypillistä ajatella, että turvallisuus on tärkeää, kunhan se ei vain maksa mitään.
- Eikö asiakkaan kuitenkin pidä voida edellyttää, että bussilla voi matkustaa Helsingistä Kuopioon hengissä? Turvallisuuden pitää kuulua lipun hintaan, Pekurinen perustelee sammutuslaitteiston tarvetta.
» Aiheesta lisää perjantain Savon Sanomissa.
Palovaarallisia busseja on tuotu Suomeen
06:00 (Päivitetty 10:15)
Asta Tenhunen
Muualta Euroopasta on Suomeen tuotu erittäin palovaarallisia linja-autoa ilman, että matkustajille on kerrottu asiasta mitään, vahingontorjuntapäällikkö Seppo Pekurinen Finanssialan keskusliitosta FKL:stä sanoo.
Osa autoista on niin vanhoja, että se lisää paloriskiä. Kuitenkin myös uusissa autoissa tulipalon riski on kasvanut, koska autoista tehdään entistä äänettömämpiä.
- Kun moottoritila äänieristetään hyvin tiiviiksi, pienikin kipinä tai lämmön liika nousu sytyttää bussin tuleen.
Koska asiasta ei ole määräyksiä laissa, vakuutusyhtiöt ovat valmistelleet uuden linja-autojen sammutuslaitteisto-ohjeen.
- Monet vakuutusyhtiöt alkavat vaatia, että bussin moottoritilassa on oltava automaattinen sammutusjärjestelmä, turvallisuusasiantuntija Raimo Lehto FKL:stä sanoo.
Vakuutusyhtiöt saavat päättää asiasta itsenäisesti. Sammutuslaitteistojen tekniikka on nyt niin kehittynyttä hintaan nähden, että vakuutusyhtiöiden yhteinen toimikunta suosittelee vaatimusta käyttöön.
Ruotsissa linja-autojen sammutuslaitteisto on jo määrätty pakolliseksi.
Pekurisen mukaan Suomessa on tyypillistä ajatella, että turvallisuus on tärkeää, kunhan se ei vain maksa mitään.
- Eikö asiakkaan kuitenkin pidä voida edellyttää, että bussilla voi matkustaa Helsingistä Kuopioon hengissä? Turvallisuuden pitää kuulua lipun hintaan, Pekurinen perustelee sammutuslaitteiston tarvetta.
» Aiheesta lisää perjantain Savon Sanomissa.