Savonlinnan paikallisliikenne

Liittynyt
28 Lokakuu 2008
Viestit
143
Savonlinnan paikallisliikennesuunnitelma on valmistunut 31.5.2011 ja se kannattaa käädä lukemassa täältä

http://www.savonlinna.fi/filebank/1785-Paikallisliikennesuunnitelma.pdf

esimerkkinä alle 30.000 asukkaan kaupungin joukkoliikenteestä.

Vielä 1970- ja 1980-luvuilla Savonlinnassa oli 5 paikallislinjaa, joista muistaakseni linjaa 2 (Aholahti - Nätki) ajettiin arkipäivinä päiväliikenteessä 20 minuutin välein, mikä oli kohtalaisen tiheä vuoroväli tuon kokoisessa kaupungissa. Linjoja 4 ja 5 ajettiin tunnin välein ja niillä heilurin toisen pään reittiosuus oli yhteinen. Linjaa 3 (Viuhonmäki - Pihlajaniemi) ajettiin muistaakseni puolen tunnin välein ja linjaa 1 aamu- ja iltapäivisin.
 
Esitetyt palvelutasosuunnitelmat vaikuttavat varsin asiallisilta. Palvelutaso ei parane linjojen määrää kasvattamalla vaan suoritteita lisäämällä.
 
Savonlinnassa ongelmana taitaakin olla paikallisliikennealueen kaupunkilipun kova hinta (57 euroa) ja kertalipulla matkustavien suuri osuus sekä näistä seikoista johtuvat matalat matkustajamäärät erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin. Kaupunkilippujen hintoja on selvitetty Lappeenrannassa:

http://kokoushallinta.lappeenranta.fi/dynastyweb/kokous/20112611-15-24957.PDF

Savonlinnassa kannattaisi ryhtyä ajamaan hiljaisina aikoina linjastosuunnitelma B:n mukaisia linjoja 2 ja 3 eli Aholahti – Viuhonmäki – Nätki ja Pihlajaniemi – Heikinpohja – Nojamaanlahti riippumatta siitä, miten ajetaan arkena päivällä. Tällä ratkaisulla saadaan paikallisliikennettä Heikinpohjaan ja Nojamaanlahteen, joista se hiljaisina aikoina puuttuu ja ilman, että palvelu olennaisesti huononee muualla.
 
On kyllä kohtuuttoman korkea lipun hinta tuollaiselle pikkukaupungille, jonka palvelutaso on mitä on, vaikka taajamarakenne mahdollistaa oikein hyvänkin joukkoliikenteen.

Savonlinnankin paikallisliikenteessä kuukausilipun hinnaksi olisi hyvä asettaa 50 €, ja korvata MH-tariffin kertaliput kalenterivuorokauden voimassaolevalla 5 € päivälipulla.
 
On kyllä kohtuuttoman korkea lipun hinta tuollaiselle pikkukaupungille, jonka palvelutaso on mitä on, vaikka taajamarakenne mahdollistaa oikein hyvänkin joukkoliikenteen.

Savonlinnankin paikallisliikenteessä kuukausilipun hinnaksi olisi hyvä asettaa 50 €, ja korvata MH-tariffin kertaliput kalenterivuorokauden voimassaolevalla 5 € päivälipulla.

Juuri näin! Eikä tässä vielä kaikki. Suunnitelmassa on vanhat lipun hinnat. 1.8.2011 alkaen Savonlinnassa on saatu nauttia Suomen kalleimmasta paikallisliikennekyydistä 30 päivän lipun hinnalla mitaten: Aikuiset 60 euroa, nuorisolippu 46 euroa.

Hiljaisen ajan liikennettä voidaan sopeuttaa vähentämällä vuoroja, yhdistämällä reittejä, muuttamalla osa keskustaan ajavista linjoista syöttölinjoiksi ja liikennöimällä pienkalustolla. Vaihtoehtoja on siis useita, kaupunkirakenteesta riippuen, mutta Savonlinnassa ei ole taidettu joukkoliikenteeseen viime vuosina kovin monta ajatusta uhrata tätä pakon edessä tehtyä suunnitelmaa lukuun ottamatta.

Kaupunginhallituksen ja teknisen lautakunnan pöytäkirjoista pääsee helposti käsitykseen, että pienimpienkin kehityshankkeiden kohdalla ”rahaa ei ole eikä tule”. Jopa kahden pysäkkikatoksen hankinta on siirretty ensin teknisen toimialan kokonaisselvitykseen.

Plussaa voi Savonlinnalle antaa nuorisolipusta ja arkipäivien (vielä) itsekannattavasta päiväliikenteestä.
 
Savonlinnan paikallisliikenteessä ei liene tasataksa käytössä. Jos työmatka on 10 km suuntaansa ja siitä kertamaksuilla pitäisi maksaa 2*21,5*3,80 kuukaudessa (yht. 163,40 euroa), voiko kuuden kympin kaupungin tukemaa paikallislippua pitää kovin kalliina?
 
Savonlinnan paikallisliikenteessä ei liene tasataksa käytössä. Jos työmatka on 10 km suuntaansa ja siitä kertamaksuilla pitäisi maksaa 2*21,5*3,80 kuukaudessa (yht. 163,40 euroa), voiko kuuden kympin kaupungin tukemaa paikallislippua pitää kovin kalliina?
Palvelutasoon suhteutettuna, kyllä voidaan. Oman auton starttaaminen noilla kuukausilipun hinnoilla alkaa Savonlinnan kokoisessa kaupungissa oleen niin pienen kynnyksen takana, että ihan hirvittää. Mutta yhtä lailla hirvittää tuo systeemi, jossa operaattori saa kunnalta ja valtiolta lisää rahaa, mitä enemmän sen kyydissä kulkee porukkaa. Ei ihme, että tuollaisia lipun hintoja keksitään.
 
Komppaan LateZ:aa tässä hinta-asiassa. Minusta on oikeasti aika vähän väliä sillä, onko kuukausilipun hinta 50 vai 60 euroa.
Sillä, onko se 45 vai 90 euroa, on jo vähän enempi väliä, vaikka sillä jälkimmäisellä sitten saisikin kulkea koko läänin alueella. (Pyöristetyt hintaesimerkit kahdesta kaikkien tuntemasta suurkaupungista).
Palvelutason lasku on suoraa (joskin viipeellistä) seurausta kysynnän vähenemisestä. Siinä tilanteessa (kun kaupunki ei kauheasti kasva ja jokainen uusi sukupolvi on edellistä autoistuneempi, tehtiin mitä tehtiin) ultrixin kauhistelema lipputukimalli saattaa olla yhteiskunnalle jopa se vähiten rasittava. :)
 
Viimeksi muokattu:
Komppaan LateZ:aa tässä hinta-asiassa. Minusta on oikeasti aika vähän väliä sillä, onko kuukausilipun hinta 50 vai 60 euroa.<br>
Sillä, onko se 45 vai 90 euroa, on jo vähän enempi väliä, vaikka sillä jälkimmäisellä sitten saisikin kulkea koko läänin alueella. <em>(Pyöristetyt hintaesimerkit kahdesta kaikkien tuntemasta suurkaupungista).
Koska Savonlinnassa on oletettavasti melko pitkälti maksuton pysäköinti merkittävässä osassa keskusta-aluetta, niin joukkoliikenteen kilpailukykyyn vaikuttaa kuukausilipun (ja kertalipun) hinta ihan suoraan. Jos autonomistaja räknää, että halvempaa on ostaa 40 litraa bensaa kuussa kuin kuukausilippu, niin vaaka kallistuu bussin tappioksi. 40 litralla bensaa kun ajaa pikkuautolla 600 km kaupunkiajoa, eli 20 km päivässä. Toisin sanoen, 10 km työmatkan pituus maksuttomalla pysäköinnillä on samanhintainen kausilipun kanssa. Vai laskinko jotain väärin?

Palvelutason lasku on suoraa (joskin viipeellistä) seurausta kysynnän vähenemisestä. Siinä tilanteessa (kun kaupunki ei kauheasti kasva ja jokainen uusi sukupolvi on edellistä autoistuneempi, tehtiin mitä tehtiin) ultrixin kauhistelema lipputukimalli saattaa olla yhteiskunnalle jopa se vähiten rasittava. :)
Joukkoliikenne on vanhoihin paradigmoihin juuttumisella pelannut itsensä ulos keskisuurten ja pienten kaupunkien "markkinoilta". Lipputukimalli on laiton, eli ellei Savo(nlinna) julistaudu itsenäiseksi valtioksi ja saa eduskunnan hyväksynnän päätökselleen, lipputukimallia ei voida jatkaa siirtymäajan päätyttyä.

Oikeasti pitäisi käynnistää joukkoliikenteen vallankumous, jossa joukkoliikenteen tariffipolitiikka, linjasto ja aikataulut yhdessä tehokkaan markkinoinnin & mainonnan kanssa tekevät joukkoliikenteen aidosti kilpailukykyisen myös Savonlinnassa. Savonlinnan muoto on melko ihanteellinen joukkoliikenteen kannalta, muutamalla linjalla voidaan hoitaa koko kaupunki, joten määrätietoisella politiikalla on mahdollista katkaista näivettymisen kierre ja palata "vanhoihin hyviin aikoihin".
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Savonlinnankin paikallisliikenteessä kuukausilipun hinnaksi olisi hyvä asettaa 50 €, ja korvata MH-tariffin kertaliput kalenterivuorokauden voimassaolevalla 5 € päivälipulla.

Hieman pienemmissä kaupungeissa Varkaudessa ja Iisalmessa kuukausilipun hinta on 40-42 €. Ihan kohtuullinen hinta, kun ottaa huomioon, että Iisalmessa tuolla hinnalla pääsee matkustamaan ma-pe. Viikonloppuisin ei kaupunkiliikennettä ole. Varkaudessa ei liikennöidä sunnuntaisin ja lauantaisin liikennöidään vain yhdellä linjalla (neljästä).

Savonlinnassa pitäisi ensiksi järkeistää aikataulut. Linjalla 2 vuoroväli vaihtelee arkisin 40-50 min haarukassa. Kolmosella on parhaimmillaan jopa 20 min vuoroväli, mutta silläkään linjalla ei ole helposti muistiin jääviä lähtöaikoja. 5 €:n päivälippu saattaisi olla houkutteleva vaihtoehto, muuta vain arkisin. Ongelmana viikonloppujen todella surkea hinta-laatusuhde. Kolmoslinjalla la-su -lähtöjä 4 suuntaansa (n. 80 min vuoroväli) ja kakkoslinjalla vuoroväli 80-90 min, lauantaisin 8 vuoroa ja sunnuntaisin 4 vuoroa suuntaansa. Ei tuollainen liikennetarjonta houkuttele jättämään auto kotiin, vaikka sitä kuinka kikkailtaisiin lippujen hinnoilla.
 
Liekö nyt luettu eri tapaan tuokin selvitys?

Luulisin, että Savonlinnan tapauksessa koetaan tarpeelliseksi järjestää liikenne entiseen malliin, johon olisi mahdollisuus:
"Markkinaehtoista liikennettä voidaan täydentää yleisellä säännöllä. Keskeistä olisi tällöin, että viranomainen päättää lippujen enimmäishinnoista. Asetetut enimmäishinnat voivat koskea vain osaa lipputuotteista, esimerkiksi erityisryhmien hinnoittelua tai kaupunki- /kausilipputuotteita. Liikenne perustuisi kuitenkin markkinaehtoiseen liikenteeseen. Reittiliikennelupia voivat anoa niin alueella toimivat kuin uudetkin yrittäjät."

Käytännössä siis vain tämä malli mahdollistaa nykyisen liikenteen, koska Pohjolan Liikenne on liian suuri käyttöoikeussopimuksen tekijäksi. Todellisuudessa markkinaehtoista liikennettä ei synny nykyistä enempää ja lipputukea saa jakaa vanhaan malliin. Ilmeisesti tuki ei saa olla ylikompensoivaa, mutta tuskin nykyäänkään Savonlinnan paikallisliikenne on tuottajalle mikään kultakaivos, joten lipputuki kohtuullisella voitolla höystettynä voisi tyydyttää. Kaikki taksapäätöksethän tässä kaatuisivat kaupungin maksettavaksi, joten turha kai toivoa hintojen laskua tai joustavampia lipputuotteita.

Nämä uudet liikenteen järjestämismallit avaavat mahdollisuuksia JOS kaupungilla on halua panostaa. Käytännössä kuitenkin taitaa olla niin, että lähinnä toivotaan, etteivät kustannukset nousisi nykyisestä tavattomasti. Taitaa käydä niin, ettei PSA tuo suurempia muutoksia pienten ja keskisuurten kaupunkien liikenteeseen. Hyvää ei saa halvalla, ja pakkopaikallisliikenteestä ei voi luopua, muttei siihen voi panostaa penniäkään liikaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Savonlinnassa liikennöitiin 1970-luvulla muistaakseni näin:

Linja 1: Kuten nykyinen linja 1. Liikennettä koulujen alkamis- ja päättymisaikoihin.

Linja 2: Aholahti – Nätki. Vuoroväli ma-pe päivällä 20 minuuttia, muulloin 30 minuuttia. Kokopäivälinja

Linja 3: Viuhonmäki – Pihlajaniemi. Vuoroväli ma-pe päivällä 20 minuuttia, joista 1 vuoro tunnissa meni vanhan Viuhonmäen alueelle ja 2 vuoroa Haka-alueelle. Hiljaisin aikoina vuoroväli 30 minuuttia. Kokopäivälinja

Linja 4: Hernemäki – Heikinpohja – Nojamaa. Vuoroväli 1 tunti. Kokopäivälinja

Linja 5: Hernemäki – Heikinpohja – Mertala. Vuoroväli 1 tunti. Kokopäivälinja

Hernemäen päätepysäkki radan varressa on sama kuin nykyisin, mutta nimi on vaihtunut Jukolansaloksi. Nojamaalla linjaa jatkettu Nojamaanlahteen. Linja 5 meni muistaakseni muutaman kadun muodostamalle asuntoalueelle Kerimäen tien varteen. Se näkyy paikallisliikennesuunnitelman kartassa Viuhonmäen pohjoispuolella.
 
Savonlinnaan logistiikkapalveluyksikkö 1.1.2013 alkaen

Savonlinnan tekninen lautakunta on 19.6.2012 päättänyt, että tekniselle toimialalle perustetaan 1.1.2013 lukien erilaisten henkilökuljetusten järjestämistä varten logistiikkapalveluyksikkö.

Samalla lautakunta päätti perustaa logistiikkapalveluyksikköön logistiikkapäällikön viran ja kolme logistiikkasihteerin virkaa.
 
Savonlinnan paikallisliikenteen (linjat 1 - 4) kilpailutus on käynnistynyt sopimuskaudelle 1.7.2014 - 31.12.2019 + 2 vuoden optiomahdollisuus. Hankintamallina on bruttomalli.

Arvioitu kalustotarve on 8 bussia. Kaluston on oltava matalalattiaista ja sen keski-ikä saa olla korkeintaan 11 vuotta. Tarjoukset pyydetään kahdella eri kalustovaihtoehdolla: maksimi-ikä joko 19 vuotta ja päästötasovaatimus Euro2 tai maksimi-ikä 16 vuotta ja päästötasovaatimus Euro3. Tilaaja päättää tarjoukset saatuaan, kumman vaihtoehdon se valitsee.

Voittava tarjous valitaan pelkän hinnan perusteella.
 
Savonlinnassa tekninen lautakunta kokoontuu huomenna ratkaisemaan tarjouskilpailun. Jo esityslistalla kerrotaan, että tarjouksen jättivät Ihastjärven Linja Oy, Linja-Karjala Oy, Oy Pohjolan Liikenne Ab ja Vihavaisen Taksi Oy, joista voittajaksi ehdotetaan Linja-Karjalaa sillä kalustovaihtoehdolla, jossa päästötasovaatimus on Euro3.
 
Takaisin
Ylös