Savonlinnan paikallisliikenne

Pii loppuu aikanaan ja nyt on alkanut jo siirtymä germaaniumiin, joka tosin yhtä toimiva.

Höpö höpö, koko maapallon kuori on jotain piin yhdistettä, se ei lopu. Germaaniumia ja Galliumarsenikkia on ruvettu käyttämään puolijohteissa niiden parempien ominaisuuksien takia jossain käyttötarkoituksissa.

Lykkyä tykö vain sen kanssa. Eloni ja muut patteriautopopulistit ovat pilanneet polttokennokonseptin maineen ja lobanneet kovaa niitä vastaan.

Toyotalla olisi täysin toimiva polttokennoteknologia, joka ratkaisisi suurimman osan patteriautojen tuomista ongelmista, mutta misinformaatio vedyntankkausasemien "vaarallisuudesta" mustamaalasi koko projektin maineen. Täysin sama juttu kuin ydinvoiman kanssa kävi Saksassa.

Salaliittoa tai lobbausta ei tähän ole tarvittu. Vedyn ongelma on ollut ja on edelleen tuotanto, säilytys ja toimitus. Nykyinen vety ei ole mitään kasvihuonepäästötöntä vaan sitä saadaan fossiilisten sivutuotteena, eikä kysyntää ole ollut enempää kuin mitä saadaan sivutuotteena, jotta olisi ollut järkevää sijoittaa elektrolyysilaitokseen. Vaikka vedyn energiatiheys painoa kohden on parempi kuin akuilla, niin tilavuutta kohden se vie tuplasti tilaa paineistettuna ja nesteytettynäkin sen tiheys on litiumakkujen luokkaa, millä on taas omat ongelmansa lisäksi. https://www.researchgate.net/figure...-technologies-illustrating-the_fig3_238394762

Vedyn toimitus tarvitsee oman infransa, johonka sijoittaminen vain siinä toivossa, että akkumateriaalit loppuu kesken ja akkusäilömisen hinta lähteekin kasvuun on ollut kova riski.
 
Höpö höpö, koko maapallon kuori on jotain piin yhdistettä, se ei lopu. Germaaniumia ja Galliumarsenikkia on ruvettu käyttämään puolijohteissa niiden parempien ominaisuuksien takia jossain käyttötarkoituksissa.



Salaliittoa tai lobbausta ei tähän ole tarvittu. Vedyn ongelma on ollut ja on edelleen tuotanto, säilytys ja toimitus. Nykyinen vety ei ole mitään kasvihuonepäästötöntä vaan sitä saadaan fossiilisten sivutuotteena, eikä kysyntää ole ollut enempää kuin mitä saadaan sivutuotteena, jotta olisi ollut järkevää sijoittaa elektrolyysilaitokseen. Vaikka vedyn energiatiheys painoa kohden on parempi kuin akuilla, niin tilavuutta kohden se vie tuplasti tilaa paineistettuna ja nesteytettynäkin sen tiheys on litiumakkujen luokkaa, millä on taas omat ongelmansa lisäksi. https://www.researchgate.net/figure...-technologies-illustrating-the_fig3_238394762

Vedyn toimitus tarvitsee oman infransa, johonka sijoittaminen vain siinä toivossa, että akkumateriaalit loppuu kesken ja akkusäilömisen hinta lähteekin kasvuun on ollut kova riski.

Vetyä saadaan valmistettua vedesttä ja polttokennon jäte on vettä
 
Vetyä saadaan valmistettua vedesttä ja polttokennon jäte on vettä

Vetyä saadaan valmistettua vedestä sähkön avulla. Jos uusiutuva energia ei kata Suomen nykyistä sähkönkulutusta, se ei varmasti riitä vedyn tuotantoon. Toisin sanoen vetyä tuotettaisiin fossillisilla polttoaineilla.

Lisäksi veden elektrolyysin hyötysuhde on noin 75% (kun halutaan vetyä). Sähkön muuttaminen vedyksi ei siis ole yksi yhteen vaihtokauppa energiansaannin kannalta.
 
Tällä viikolla sähköbussit olleet ajossa Savonlinnan paikallisliikenteenvuoroilla, ainakin osalla. Keskiviikkona kävin testaamassa nelosen vuorolla uutta bussia, matkustus mukavuus reilusti parempi, entisiin busseihin verrattuna. Kuskikin kehui bussia.
 
Takaisin
Ylös