Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Varmaan kuulutuksen merkkiääni. Joku valopää on keksinyt laittaa noihin kuulutuksen ”nappulan” vasemman jalan lepuutustuen keskelle! Jalkaa ei saa luontevasti pidettyä muuta kuin sen päällä.
Syy siihen miksi OmniLinkkejä ei suomeen tilailtu lienee kilpailutetun liikenteen istumapaikkavaatimukset. OmniLinkkeihin ei saanut niitä riittävästi. Myös tuona aikana suosittiin kotimaista tuotetta, siksi scala menestyi. Ikarukseen puolestaan sorruttiin siksi, että se oli edullinen ja tehtaalla riitti kapasiteettia tuottaa niitä nopeammin isompia määriä.Kun en löytänyt tältä foorumilta mitään Scania Omnilink-aiheista ketjua, niin kysynpä tässä että kuuluiko muuten Citywiden edeltäjä, Scania Omnilink lainkaan Suomen tuontiohjelmaa kun niitä ei ymmärtääkseni ostettu täällä lainkaan uutena? olisi kyllä saatu ostaa tänne niitäkin Scalojen rinnalla ihan vaihtelun vuoksi, kun myytiinhän meillä myös Volvo 8500LE:itä 8700LE:n rinnalla. Itse olen matkustanut Omnilinkeillä jonkin verran Ruotsissa, ja täytyy sanoa että teknisesti hyvin samanlainen tuote kuin Lahden Autokorin korittama Scala, eikä silmät kiinni sitä pystyisi mitenkään erottamaan Scalasta (jos nyt kukaan ei paina Stop-nappia, kun sehän kuulostaa erilaiselta kuin Scalassa, omaan makuun miellyttävämmältä), mutta kori on mielestäni paremman näköinen kuin Scala. Kun meillehän hankittiin aikoinaan Ikaruksiakin Scalojen rinnalle, niin ihmettelen kyllä miksei Scanian oma kori, Omnilink kelvannut suomalaisasiakkaille, kun taas Volvon omat korit menestyivät meillä hyvin. Tuntuu kyllä todella naurettavalta jos tosiaankin pelkästään Lahden Autokorin Scalan takia päätti Scan-Auto jättää Omnilinkin (sekä täysmatalan Omnicityn) kokonaan pois Suomen tuontiohjelmasta. Samaahan voi verrata Carrus-aikoihin, jolloin meillä myytiin Volvoja myös ruotsalaisen Säfflen korilla Carruksien rinnalla...
Syy siihen miksi OmniLinkkejä ei suomeen tilailtu lienee kilpailutetun liikenteen istumapaikkavaatimukset. OmniLinkkeihin ei saanut niitä riittävästi. Myös tuona aikana suosittiin kotimaista tuotetta, siksi scala menestyi. Ikarukseen puolestaan sorruttiin siksi, että se oli edullinen ja tehtaalla riitti kapasiteettia tuottaa niitä nopeammin isompia määriä.
Nämä lienee isoimmat syyt.
Tosin olen pohtinut miksi esim. TKL sortui tilaamaan nivelautoja scanialta, ja nimenomaan täysmatalia. Kapasiteetin puolesta omnilink olisi ollut parempi, mutta niissä matalalattiaosuutta vain etuosassa.
Yksi ongelma oli lyhyt etuylitys. Leveää etuovea ja kahta istuinta etupyörän eteen ei mahtunut samaan autoon. Muuten telimallissa suunnilleen samat paikat, toki vaatimus voi olla juuri jotain yhden enenmän tms.
Olisi kyllä mielestäni voitu hankkia Omnilinkejä ihan vaihtelun vuoksi jonkin verran vaikka joihinkin sopimuksiin mihin ei vaadittu niin paljon istumapaikkoja. Onneksi Suomeen hankittiin sentään kohtalaisesti sen seuraajaa, Citywideä, joka on Scanian malleista ehdoton suosikkini.
Eikös täysmatalat kaupunkibussit ole suuressa osassa Eurooppaa lähes standardi, ja etumatalien kysyntä keskittyy yksittäisille markkina-alueille kuten Suomeen? Silloin on luontevaa aloittaa sähköinen mallisto siitä versiosta, jolle on isoimmat markkinat. Voisi kuvitella myöhemmin tulevan Scanialta lisää versioita mikäli kysyntää on, kunhan tuotanto on saatu kunnolla vauhtiin.Yllätyin kyllä totaalisesti, kun sain juuri selville ettei uuden sukupolven Citywiden etumatalaa versiona saa lainkaan sähkökäyttöisenä, ainoastaan täysmatala versio on saatavilla täyssähköisenä