Seisomapaikat 100 km/h -rekisteröidyissä busseissa

Itse olen myös sitä mieltä, että autoa ei voi saada 100 km/h rajoitetuksi jos siinä on rekisteriin merkittyjä seisomapaikkoja. Väittäisin EU direktiiviksi tms. kun muistaisin jossain Ivecossa tms. olleen kyltin auton vaihtoehdoista joissa kaikissa oli istumapaikkojen määrä ja seisomapaikkojen määrä sekä mahdollisten pyörätuolipaikkojen määrä ja muistaakseni vaihtoehdossa jossa ei ollut seisomapaikkoja oli erikseen merkintä 100 km/h. Tämä siis tyyppitaulu josta "tarpeettomat yliviivataan" auton lopullisen asettelun mukaan. Toki Suomalainen viranomainen voi tehdä tuollaisen säädön, että jotain ei erikseen kielletä mutta käytännössä toisella lainpyläkällä sen torpataan (eli auton saisi 100 km/h rajoitukseen seisomapaikoilla mutta jos siellä joku seisoo toinen lainkohta kieltää ajamasta kuin 80 km/h).
 
Alkuperäinen pointtini oli tämä: Miksi ei voi katsastaa 100 km/h nopeudelle linja-autoa, jossa rekisteriotteeseen on merkitty seisomapaikkoja?
Jos linja-auto on katsastettu 100 km/h nopeudelle, sillä ei voi kuitenkaan ajaa kuin max 80 km/h, jos autossa on seisovia matkustajia, siis kaikille pitää löytyä istumapaikat, jos halutaan ajaa satasta.

Tässä linja-autossa on Trafin mukaan rekisteröity 45 seisomapaikkaa. Siitä huolimatta sen on voinut katsastaa satasen nopeuteen noin vuosi sitten.

WP_20170329_001 (1).jpg
 
Aikoinaan vissiinkin tuo Suomen ensimmäinen UUSI matalalattiainen Volvo Paunu #60 oli alun perin katsastettu 100 km/h nopeuteen, koska auton silloinen ajateltu käyttötarkoitus oli linja 71B, joka pääosin kulki moottoritietä pitkin Tampereelta Lempäälään. Tuo silloinen satasen lätkä poistettiin muutoskatsastuksessa, käsittääkseni, viisaammat vastatkoon, koska Tampereen JOLI:n kilpailutussäännöt vaativat auton kohteeseen tietyn määrän istuma- ja seisomapaikkoja ja auton ollessa alkuperäisasussaan JOLI käsitteli sitä seisomapaikattomana.
 
Aikoinaan vissiinkin tuo Suomen ensimmäinen UUSI matalalattiainen Volvo Paunu #60 oli alun perin katsastettu 100 km/h nopeuteen, koska auton silloinen ajateltu käyttötarkoitus oli linja 71B, joka pääosin kulki moottoritietä pitkin Tampereelta Lempäälään. Tuo silloinen satasen lätkä poistettiin muutoskatsastuksessa, käsittääkseni, viisaammat vastatkoon, koska Tampereen JOLI:n kilpailutussäännöt vaativat auton kohteeseen tietyn määrän istuma- ja seisomapaikkoja ja auton ollessa alkuperäisasussaan JOLI käsitteli sitä seisomapaikattomana.

Pikku korjaus tohon Suomen ensimmäiseen matalaan volvoon. Vantaan Liikeenteellä #226 Oli Suomen ja Maailman ensimmäinen Volvo B10B rek CBG-884 Joka kyllä tuhoutui tulipalossa.
 
Pikku korjaus tohon Suomen ensimmäiseen matalaan volvoon. Vantaan Liikeenteellä #226 Oli Suomen ja Maailman ensimmäinen Volvo B10B rek CBG-884 Joka kyllä tuhoutui tulipalossa.

Ilmaisin itseäni hieman huonosti, huonolla sanajärjestyksellä. Piti lukea : Vissiinkin Suomen ensimmäinen 100 km/h katsastettu uusi Volvo Paunu #60...
 
Alkuperäinen pointtini oli tämä: Miksi ei voi katsastaa 100 km/h nopeudelle linja-autoa, jossa rekisteriotteeseen on merkitty seisomapaikkoja?
Jos linja-auto on katsastettu 100 km/h nopeudelle, sillä ei voi kuitenkaan ajaa kuin max 80 km/h, jos autossa on seisovia matkustajia, siis kaikille pitää löytyä istumapaikat, jos halutaan ajaa satasta.

Tässä linja-autossa on Trafin mukaan rekisteröity 45 seisomapaikkaa. Siitä huolimatta sen on voinut katsastaa satasen nopeuteen noin vuosi sitten.

Näytä liitetiedosto 2807

Niinpä, mutta tuon auton käyttötarkoitus ei ole luvanvarainen liikenne vaan "Kouluajoneuvo". En enempää jaksanut etsiä, mutta löytyi yksi opinnäytetyö Tampereen ammattikorkeakoulusta, jossa sanotaan, että 80 km/h on nopeusrajoitus M2- ja M3-luokan linja-autolle, jos niissä on paikkoja seisoville matkustajille tai niistä puuttuu tarvittavat turvavarusteet.
Kun tuo työ on hyväksytty, on oletettavaa, että tuo tieto on jostakin kaivettu.
 
En enempää jaksanut etsiä, mutta löytyi yksi opinnäytetyö Tampereen ammattikorkeakoulusta, jossa sanotaan, että 80 km/h on nopeusrajoitus M2- ja M3-luokan linja-autolle, jos niissä on paikkoja seisoville matkustajille tai niistä puuttuu tarvittavat turvavarusteet.
Kun tuo työ on hyväksytty, on oletettavaa, että tuo tieto on jostakin kaivettu.

Kai siitä löytyy lähdeviittaus? Kuten tässä ketjussa on jo todettu, niin lainsäädännöstä tuollaista määräystä ei löydy ja sen mukaan asiat kuitenkin menevät. Ja esimerkkejä on nyt esitetty jo useita.
 
Niinpä, mutta tuon auton käyttötarkoitus ei ole luvanvarainen liikenne vaan "Kouluajoneuvo". En enempää jaksanut etsiä, mutta löytyi yksi opinnäytetyö Tampereen ammattikorkeakoulusta, jossa sanotaan, että 80 km/h on nopeusrajoitus M2- ja M3-luokan linja-autolle, jos niissä on paikkoja seisoville matkustajille tai niistä puuttuu tarvittavat turvavaruste
Kun tuo työ on hyväksytty, on oletettavaa, että tuo tieto on jostakin kaivettu.
Minäkin haluaisin nähdä mistä se "tieto" on kaivettu.
Lainsäädännössä ei eritellä kouluajoneuvoja ja muita busseja eikä niiden käyttötarkoitusta.
Opinnäytetyön tarkastajilta tarvittaisiin tarkkuutta, mutta toisaalta opinnäytetyön ammattikorkeakoulutasolla ei ilmeisesti tarvitse olla faktisesti täysin tarkkaa, riittää, että opiskelija pystyy tekemään muodollisesti oikeanlaisen lopputyön.
 
Takaisin
Ylös