Seudun rahastusjärjestelmän uusiminen

Myös #235 on saanut pusatecit.

Seuraavassa vielä kooste havaituista laitevaihdoksista:
#: 235, 238, 241, 255, 261, 262, 268, 270, 276, 645, 650, 660, 661.

Myös autosijoitukset kertonevat, että laitteita vaihdetaan nopeaan tahtiin. Tänäänkin (13.2.) mm. #654 liikkui linjalla 7, joten ilmeisesti(?) joihinkin autoihin asennetaan laitteet siten, että ne sijoitetaan tilapäisesti osapäivävuoroon ja laitteet vaihdetaan päivällä tauon aikana.
 
Ja yksityisten, so. Paunu, Länsilinjat, Veolia, Helmikkala, Luopioisten Linja, Valkeakosken Liikenne rahastusjärjestelmien uudistamista hidastavat , yllätys yllätys, laitetoimittajan vaikeudet toimittaa rahastuslaitteisiin , sekä varikko käyttöön toimivia ohjelmia. Mielenkiintoista seurata varsinkin Luopioisten linjan tilannetta, eli onko rahkeita uusia rahastuslaitteita, kun taitaa olla nuo yhteistariffikulkijat varsin mariginaalinen kulkijajoukko "kaalimadoissa". Eli irtoaako koko yhteistariffista.
 
On näemmä jäänyt #659 havainnoimatta vaikka saikin Pusatecit jo muutaman viikkoa takaperin.
 
Mielenkiintoista seurata varsinkin Luopioisten linjan tilannetta, eli onko rahkeita uusia rahastuslaitteita, kun taitaa olla nuo yhteistariffikulkijat varsin mariginaalinen kulkijajoukko "kaalimadoissa". Eli irtoaako koko yhteistariffista.

Jaa-a, toivottavasti nyt ei kuitenkaan. Luopparia on joskus tullut käytettyä ihan periaatteen vuoksi, firman kalusto on sentään suorastaan retroa ja siksi hiivattimaisen asjallista niinkuin vaunut.org-kielellä asia ilmaistaan. Tunnelmaa Luopparissa on, etenkin kovilla pakkasilla, kun bussissa on ihanan lämmintä ja helteisinä kesäpäivinä, jolloin on varsinainen safarimeininki.

Olisihan se kyllä sinänsä hassu näky tuollainen Star Trekistä repäistyn näköinen kortinlukijalaite 80-luvun alun bussissa.

249:ssä on myös Pusatec.
 
Mielenkiintoista seurata varsinkin Luopioisten linjan tilannetta, eli onko rahkeita uusia rahastuslaitteita, kun taitaa olla nuo yhteistariffikulkijat varsin mariginaalinen kulkijajoukko "kaalimadoissa". Eli irtoaako koko yhteistariffista.
Ja jännältä näyttää, tuleeko sitten Lauttakylän Auto uutena tulokkaana kelpuuttamaan kaupungin kortteja. Ainoat varsinaisesti yhteistariffialueella kulkevat vuorohan on koulupäiväinen tampere-rahola-nokia-narva ja Suumaantie-Nokia-Tampere,. joissa sentään on useita pysäkkejä kaupungin puolella muiden linjojen ollessa sitten näitä 54:n motarivuoroja Ideaparkiin (no pääsisihän niilläkin sitten Kuokkamaantien ja Keskustorin väliä). Pointti onkin lähinnä siinä, että kun on samat koneet, miksi ei voitaisi hyväksyä myös kaupungin korteille ladattuja seutulippuja.
Olen siinä käsityksessä, että asian suhteen olisi edetty ja halukkuutta olisi nimen omaan LA:n puolelta.

Ja noihin asennettuihin TKL-autoihin voi lisätä myös #239:n, josta jtm oli jo aiemmin maininnutkin toisessa ketjussa.
 
Kyllähän tämä oppilaitos takaa kulkijoita ja noita seutu- & tariffilipulla kulkevia Luopparille (& Pekolalle) nyt ja jatkossakin.Muuten menisi liian monimutkaiseksi heillä matkustelu. Kulkekaapas joskus niillä vuoroilla Manseen/Mansesta joilla he kulkevat.Vaikkapa ehtoopäivän lähdöille Kangasalta kyytiin noihin pyrkivä saattaa joutua seisomaan koko matkan.

http://www.aikk.fi/
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen kuullut myös sellaista huhua, että jos yhteistariffikulut tästä nousevat, tulee halvemmaksi lopettaa koko yhteistariffi ja ajaa päällekkäistä liikennettä kaupungin kilpailuttamana sisäisenä liikenteenä. :icon_frown:
Toinen vaihtoehto onkin sitten joukkoliikenteen tilaajayksikön siirtäminen Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän alaisuuteen ja kilpailuttaa linjat koko seudulla! :)

edit klo 9:55: autossa 264 pusatec (linjalla 17)
 
Viimeksi muokattu:
Eilen havaitsin, että myös autoissa #644 ja #256 näyttäisi olevat uudet laitteet. Täyttä varmuutta asiasta ei ole, koska havainto tehtiin katsomalla ulkopuolelta tuulilasin läpi. Mutta mitään harmaata mötikkää lasin takan ei ollut havaittavissa, joten todennäköisesti vaihdos oli tehty.
 
Ja jännältä näyttää, tuleeko sitten Lauttakylän Auto uutena tulokkaana kelpuuttamaan kaupungin kortteja.
Olen siinä käsityksessä, että asian suhteen olisi edetty ja halukkuutta olisi nimen omaan LA:n puolelta.

Niinpä. Uskoisin, että jotain varsinaista pointtia voisi tuoda esim. jonkinasteinen yhteistyö paunun 71b vuorojen kanssa. Näin ollen LA:lla tai siis Satakunnan liikenteellä mikäsenytsittenonkaan olisi mahdollisuus saada lähtöpysäkki keskustorille.
Jos nuo kaksi liikennöitsijää toimisivat järkevästi, he yhdistäisivät vuoronsa porrastetuin vuorovälein samalle reitille lempäälästä ideaparkin kautta keskustorille.

Samalla voisi Paunu harkita uudelleen linjanumeroa, joka nykyisellään on nokian linjastonumerointia. Sinänsä ei mikään omituisuus Paunun sinänsä poikkeuksien poikkeuksia sisältävässä numerointi/reittiviidakossa.

Näin tuo ideapark-liikenteen kaoottinen kilpailusekasotku saisi ensimmäisen todelliseen yhteistyöhön perustuvan ja samalla asiakaslähtöisen ratkaisun.
 
Jaa-a, toivottavasti nyt ei kuitenkaan. Luopparia on joskus tullut käytettyä ihan periaatteen vuoksi, firman kalusto on sentään suorastaan retroa ja siksi hiivattimaisen asjallista niinkuin vaunut.org-kielellä asia ilmaistaan.

Väännetään nyt sitten hieman rautalangasta miksi Luopparin todennäköisesti kannattaa luopua yhteistariffitoiminnasta. Ensinnäkin voin Luopparilla säännöllisesti työmatkojani tekevänä (Tampereen rajojen ulkopuolelle) sanoa, että en ole ainakaan puolen vuoden aikana nähnyt yhtäkään yhteistariffimatkustajaa niissä vuoroissa, joilla olen kulkenut. Muutenkin näppituntumani on sellainen, että Luopparin YT-matkustajat voidaan laskea yhdellä kädellä. Ehkä jossain tietyssä vuorossa sitten joskus saattaa heitä kulkea, mutta en ole vain sattumalta huomannut. Tosin en usko, että vaikka niin olisi, niin heitä kovin varteenotettavaa lukumäärää on.

Kun kerran Luopparin YT-matkustajamäärät ovat häviävän pieniä, kuten itse asiassa myös Helmikkalalla, niin ei voi olla kovinkaan järkevää taloudellisesti maksaa YT-järjestelmän kanssa yhteensopivan rahastuslaitteiston ostamisesta tai leasing-vuokrauksesta. Jos nykyinen laitteisto todennäköisesti palvelee yrityksen tarpeita hyvin, alkukantaisuudestaan huolimatta, eikä uudistustarvetta voida perustella merkittävällä YT-matkustajien määrällä, niin en näe mitään järkevää syytä Luopparilla tai siksi toiseksi Helmikkalalla osallistua jatkossa YT-liikenteeseen, saati rahastusjärjestelmän vaihtoon ainakaan nyt.

Kyllähän tämä oppilaitos takaa kulkijoita ja noita seutu- & tariffilipulla kulkevia Luopparille (& Pekolalle) nyt ja jatkossakin.

Tämä on irrelevanttia YT-yhteensopivuuden kannalta, mikä oli tämän viestiketjun aiheena YT-liikenteen osalta. Anna Tapion koulun ja Aitoon koulutuskeskuksen matkustajiin tämä ei tule vaikuttamaan mitenkään, koska heidän lippunsa toimivat jatkossakin, koska ovat tod.näk. MH-pohjaisia, jos eivät ole pahvisia pilettejä.
 
Takaisin
Ylös