Pelkästään se, että 950:llä alkaa kelpaamaan HSL:n liput, mahdollistaa muutoksia Etelä-Kaskelan liikenteessä Keravalla. Aluetta palvelevat nyt linjat 5 ja 9, joista ainakin 5 lähtee asemalta nykyään melkein samalla minuutilla 950 kanssa. Sorsakorven ja Ahjon palvelutason vuoksi ei liene mahdollista karsia vuorojen määrää Keravalla, muttaa ne 5 vuorot, jotka menevät päällekkäin 950 kanssa, voisi muuttaa, 738K vuoroiksi, mikä parantaisi Ahjon ja Jaakkolan palvelutasoa. Tai vaihtoehtoisesti 5 aikataulut voisi muuttaa sellaisiksi, että 950 ja 5 aikataulut on sovitettu eri juniin, mikä parantaisi selvästi Etelä-Kaskelan palvelutasoa. 9 aikataulut taitavat olla niin rajusti naimisissa 8 ja koulujen alkamisaikojen kanssa, että niihin ei ole helppoa tehdä muutoksia.
Tarkoittanet 738B -vuoroja? Itseasiassa linjan 5 vuoromäärän minkäänlainen karsiminen ei palvele Ahjoa lainkaan. Ahjossa on 738-variaatioilla vain yksi pysäkkipari, jossa ei kulje linja 5, joten tämän takia vuorojen siirto ehdottamallasi tavalla ei ole fiksua (5:n päättärin vieressä olevaa seutupysäkkiä en tarkoituksella laske mukaan). Sen sijaan linjalla 5 on Ahjossa paljon palvelualuetta, jossa ei kulje 738-variaatiot (ml. mainittu Etelä-Kaskela). Tälle alueelle tuo merkittävän palvelulisän 950:n muuttuminen HSL-linjaksi, tätä on itseasiassa ruinattu jo aikanaan YTV:stä 850:n osallakin. Mutta Ahjo on laaja alue ja siellä tarvitaan kattavaa alueen sisäistä yhteyttä minkä nykyisellään tuo vain linja 5. Tällä turvataan lasten koulu- ja harrastusyhteyksiä, sekä miksei myös varttuneemman väen liikkumista alueen sisällä. Linja 5 ESLL:n normikokoisen bussin aikakaudella on profiloitunut Ahjon ja koko itä-Keravan selkeäksi runkoyhteydeksi, mitä ei tule heikentää. 738-variaatiot tukevat sisäistä liikennettä ja 738B päivävuorot tuovat vaihtoehtoisen liityntäyhteyden 5:n rinnalle myös keskipäivällä, tarjoten yhdessä puolen tunnin vuorovälin. Erillisellä reittiosuudella 738:n käyttäjäkunta on Jaakkolasta lähinnä työmatkalaisia Helsinkiin Viikin/Hämeentien varren kaupunginosiin, sekä merkittävä määrä koululaisia Jaakkolan ja Lapilan keskeisiin koulukortteleihin. Näistä Helsinkiin menijöitä muutos ei palvelisi (olettain että määrärahoja = seutuvuoroja ei lisätä), ja nykyiset variaatiot ymmärtääkseni ovat palvelleet Lapilan/Jaakkolan koululaisia hyvin.
Tilanne muuttuisi, jos linja 950 palautettaisiin 850:n reitille, jolloin se osaltaan palvelisi Ahjon keskeisiä alueita ja Etelä-Kaskelaa. Linjan ollessa vielä vanhalla reitillä, tiedän monien (erityisesti vanhemman polven) käyttäneen sitä Keravan keskustasta Ahjon vanhaan osaan, jossa Ratatiellä ei kulkenut muita linjoja - siitäkin huolimatta, että linja kuului kilometritariffiin. Jos kuitenkin nykyisellä reitillä pysytään, tulisi juuri 950:n aikataulua tarkastaa niin ettei se mene päällekkäin 5:n kanssa, joka taas vuorottelee 738-variaatioiden kanssa. Näinollen 738 ja 950 olisi järkevää lähteä samoilta junilta. Samantien 738B:n tunnus voisi vaihtua esim. 7:ksi, jos yhä HSL-aikakaudella ylläpidetään tätä sisäinen/seutu -jaottelua, vaikka se ei tulevaisuudessa kenties enää tarkoita tariffiylitystä. Niin, 8- ja 9-linjojen aikataulut on tosiaan naimisissa, niinkuin arvelitkin, yhdellä autollahan ne ajetaan, joka illalla vielä hoitaa pari sivua 5:ta, että puolen tunnin vuoroväli pysyy. Jos kustannuksia saisi syntyä lisää, olisi alueen sosiaalisen rakenteen, väestön ja palveluiden sijoittumisen kannalta optimaalista, että linja 9 olisi erillinen, yhden auton linja. Näin ollen Ahjon pohjoisosista Kuusisaaresta saataisiin päivölänlaakson kautta yhteys Ratatielle ja koulun ohi kohti Jaakkolaa ja Keskustaa. Menee OT:ksi, mutta tässä yhteys keskustaan pitenee vain 5 minuuttia, saadaan yhteys Kuusisaaresta ja Etelä-Kaskelasta Ahjon koululle ja kaupoille, edelleen yläkouluun Jaakkolaan, ja vielä vanha 850:n palvelualue Ratatiellä pienkalustolinjan piiriin. (Tässä vanhalla osalla nimittäin tie on niin kapea ja saven päälle perustetut talot lähellä tietä, että 733:n aikoihin talot halkeili jatkuvan bussi/rekkaliikenteen takia.)