Sipoon liittyminen HSL:ään 1.1.2012

Mikä muuten on perusteena sille, että Sipoosta tehtiin kolmos- eikä kakkosvyöhykkeen kunta? Keravan liittäminen Sipoon alueeseen? Miksei vain määritelty, että Keravan ja Sipoon sisäiset liput kelpaavat toistensa alueella?
 
Mielenkiintoinen numerointi HSL:ltä. Johtaa samalla siihen, että linja 964 on olemassa myös muualla, joskaan ei HSL:n toimivalta-alueella. Nimittäin Korsisaaren uusi yhden lähdön linja 964 välillä Nurmijärvi-Raala-Rannikonmäki-Hyrylä, vrt. http://www.korsisaari.fi/fi/lehdisto.html?ryhma=18&uutinen=246 Toisaalta aikataulussa http://www.korsisaari.fi/fi/tuottee...iikenne/linjaliikenteen-aikataulut2/64-2.html se onkin ammoisten aikojen tunnuksella 636, mutta Matkahuollon haussa kuitenkin 964.

Nikkilä - Pornainen - Järvenpää -linjan numeroksi tuleekin 971, epäilemättä juuri tuon Korsisaaren numeroinnin takia.
 
Mikä muuten on perusteena sille, että Sipoosta tehtiin kolmos- eikä kakkosvyöhykkeen kunta?

Etäisyys keskustasta. Itä-Helsinki kuuluisi maantieteensä puolesta kakkosvyöhykkeeseen, mutta niin kauan kuin lipun hinta perustuu veroläänityksiin eikä liikennejärjestelmään itseensä, sillä eletään. Muutos on onneksi tulossa, ja koska se tulee verrattain pian, on hyvä että Sipoo kuuluu valmiiksi oikean hehtaarin hintavyöhykkeeseen.
 
Olen matkustanut muutaman kerran Nikkilään busseilla 950 ja 953. Matkustajista vain noin neljännes käyttää HSL:n matkakorttia, ja yleisin maksutapa on edelleen käteinen. Näinä muutamana kertana kukaan ei ole tehnyt busseilla Keravan sisäistä matkaa. Ajoipa kerran linjan 950 bussi Ahjossa yhteensä noin 10-15 linjan 5 bussia odottavan henkilön ohi, sillä kukaan ei viittonut sitä pysähtymään, vaikka se olisi kulkenut Keravan asemalle samaa reittiä kuin Keravan sisäinen bussikin. Ehkä ihmiset eivät ole tajunneet, että busseilla voi tehdä Keravan sisäisiä matkoja HSL-lipulla, tai he kokevat vieraaseen U-bussiin nousemiseen pelottavaksi ja odottavat mieluummin muutaman minuutin tuttua HSL:n katuria. Mielenkiintoista on sitävastoin se, miten Bastukärrin logistiikkakeskuksen joukkoliikenne järjestetään. Kokemani perusteella luulen, että 1-5 % työntekijöistä kävelee Sorsakorvesta Keravan puolelta ja 95-99 % kulkee yksityiskyydillä, vaikka 953 kulkee vierestä.
 
Millon HSL on lisäämässä Nikkilän ja Söderkullan yhteydet reittioppaaseen? Myöskään HSL:n aikatauluissa ei näy Sipoon yhteyksiä kunnolla, näkyy U-linjat niinkuin olivat ennen Sipoon liittymistä, eli 700-sarjassa esimerkiksi Nikkilä on suluissa, merkaten että HSL-liput eivät kävisi siellä, ja 800-sarjassa mainitaan Helsinki - Östernsundom ja suluissa Kalkkiranta, tässäkään ei mainintaa Söderkullasta.

Sitten on yksi tapaus nimeltä U950. Ainoa aikataulu mitä tuolle linjalle löytyy on Sipoon kunnan sivuilla. Linjahan siis kulkee Söderkulla - Nikkilä - Kerava, jolla käy siis sisäinen lippu (Kerava/Sipoo) koko matkalta. Tuota ei löydy edes matkahuollon aikatauluhaussa.

Tällä sivulla http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjareitit/bussit/Sivut/default.aspx ohjataan vain Sipoon kunnan sivuille, josta voi katsoa aikataulut. Ja mitä itse olen yrittänyt katsoa niitä, ei niistä ota mitään tolkkuakaan. Aika kauan kuitenkin HSL:llä kestänyt tämä homma. Aluksi sanottiin aikataulujen löytyvät reittioppaasta helmikuussa 2012, myöhemmin se muutettiin sitten kevät 2012:ksi.
 
Millon HSL on lisäämässä Nikkilän ja Söderkullan yhteydet reittioppaaseen? Myöskään HSL:n aikatauluissa ei näy Sipoon yhteyksiä kunnolla, näkyy U-linjat niinkuin olivat ennen Sipoon liittymistä, eli 700-sarjassa esimerkiksi Nikkilä on suluissa, merkaten että HSL-liput eivät kävisi siellä, ja 800-sarjassa mainitaan Helsinki - Östernsundom ja suluissa Kalkkiranta, tässäkään ei mainintaa Söderkullasta.

Sitten on yksi tapaus nimeltä U950. Ainoa aikataulu mitä tuolle linjalle löytyy on Sipoon kunnan sivuilla. Linjahan siis kulkee Söderkulla - Nikkilä - Kerava, jolla käy siis sisäinen lippu (Kerava/Sipoo) koko matkalta. Tuota ei löydy edes matkahuollon aikatauluhaussa.

Tällä sivulla http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjareitit/bussit/Sivut/default.aspx ohjataan vain Sipoon kunnan sivuille, josta voi katsoa aikataulut. Ja mitä itse olen yrittänyt katsoa niitä, ei niistä ota mitään tolkkuakaan. Aika kauan kuitenkin HSL:llä kestänyt tämä homma. Aluksi sanottiin aikataulujen löytyvät reittioppaasta helmikuussa 2012, myöhemmin se muutettiin sitten kevät 2012:ksi.

Kehyskuntien bussilinjaston rakentaminen tietojärjestelmiin ei ole ollenkaan helppo homma. Ensin täytyy inventoida pysäkit ja mahdollisesti nimetä ne (tai päättää useista eri käytössä olevista nimistä se, jota tullaan käyttämään). Erilaisia reittivariaatioita on paljon. Erityisesti koululaisvuorot ovat hankalia, kun jokainen lähtö ajetaan vähän eri tavalla. Lisäksi vuoroilla voi olla joitain koululaisia palvelevia reittipoikkeamia, joita ei edes mainita aikatauluissa. Sitten kun pysäkit ja ajoreitit on selvitetty, on edessä vielä pysäkki- ja reittiverkoston rakentaminen joukkoliikennerekisteriin, josta tiedot muun muassa reittioppaaseen tulevat.

Linjan 950 aikataulu löytyy kyllä Matkahuollon aikatauluhausta, mutta hakuehtona ei kannata käyttää Nikkilän linja-autoasemaa, koska linjan 950 vuorot eivät sen kautta kulje.
 
Kehyskuntien bussilinjaston rakentaminen tietojärjestelmiin ei ole ollenkaan helppo homma. Ensin täytyy inventoida pysäkit ja mahdollisesti nimetä ne (tai päättää useista eri käytössä olevista nimistä se, jota tullaan käyttämään). Erilaisia reittivariaatioita on paljon. Erityisesti koululaisvuorot ovat hankalia, kun jokainen lähtö ajetaan vähän eri tavalla. Lisäksi vuoroilla voi olla joitain koululaisia palvelevia reittipoikkeamia, joita ei edes mainita aikatauluissa. Sitten kun pysäkit ja ajoreitit on selvitetty, on edessä vielä pysäkki- ja reittiverkoston rakentaminen joukkoliikennerekisteriin, josta tiedot muun muassa reittioppaaseen tulevat.

Linjan 950 aikataulu löytyy kyllä Matkahuollon aikatauluhausta, mutta hakuehtona ei kannata käyttää Nikkilän linja-autoasemaa, koska linjan 950 vuorot eivät sen kautta kulje.
Kokemuksella voin sanoa, että yhden henkilön työpanoksena tuo pysäkki-inventointi on viikon duuni, ajoreittien selvittäminen toinen viikko ja kolmas viikko menee sitten siinä rakentamisessa joukkoliikennerekisteriin. Voi sujua nopeamminkin, jos tapahtuu rutiinilla.
 
Kokemuksella voin sanoa, että yhden henkilön työpanoksena tuo pysäkki-inventointi on viikon duuni, ajoreittien selvittäminen toinen viikko ja kolmas viikko menee sitten siinä rakentamisessa joukkoliikennerekisteriin. Voi sujua nopeamminkin, jos tapahtuu rutiinilla.

Eli valmista on ehkä elokuussa 2017. :)
 
Jonkun verran harmitti katsoa puolen yön jälkeen lähteneessä Porvoon vakiovuorossa, miten ihmiset maksoivat matkansa.
Sipoon puolelle ei mennyt matkakortilla kai kukaan, vaan kaikki maksoivat kaukoliikennetaksan mukaan käteisellä. Näin tehdessähän sitten tuleekin maksettavaksi puolenkymmentä euroa lisähintaa nimeltä "yötaksa", joka tulee voimaan kyseisessä tariffissa jo klo 00:00. Matkakortin hankkiminen maksaisi itsensä noille matkustajille takaisin todella nopeasti, mutta eipä näkynyt tieto kulkeneen.
 
Linjaoppaan kartassa tuo Sipoo näyttäisi näkyvän nyt kokonaan

Niinpä näyttää, reitit on vain merkitty jostain syystä 04.06.2012 alkaen, vaikka täsmälleen samat reitit näyttäisi kaikilla linjoilla olevan tälläkin hetkellä. Reittioppaasta löytyy myös tiedot, mutta vasta jos katsoo 04.06.2012 alkaen, eli tällä hetkellä ei osaa näyttää niitä. Johtuen varmaan siitä ettei reittioppaaseen ole syötetty talvi-aikataulun tietoja.
 
Takaisin
Ylös