Sipoosta Helsinkiin liitettävän alueen linjasto

Kuinkahan paljon aletaan Porvoon Liikenteen vuoroilla matkustaa Helsingin keskustasta Itä-Helsinkiin? Kyseessähän on sitten metron liityntäliikenteen alun ensimmäinen vaihdoton bussiyhteys Helsingin keskustasta mm. Itäkeskukseen ja Mellunmäkeen. Bussit ovat vieläpä pehmeäpenkkisiä ja matkalla ei pysähdellä montaa kertaa, koska linjoja ei (vielä) käytetä paljoa Helsingin sisäisiin matkoihin.

Vihdintiellä linja 339 on ollut jo pitkään U-liikenteessä ja sitä käytetään ahkerasti myös kaupungin sisäisiin matkoihin, jopa niinkin lyhyellä matkalla kuin Talontieltä Töölön tulliin. Liikennöitsijäähän tämä ei varmastikaan haittaa, kun saa hyvän korvauksen jokaisesta HKL-matkustajasta. Matkustajia houkutellaan isolla 339-kyltillä, joka muistuttaa hyvin selvästi seutulinjojen vastaavia ja bussitkin ovat erehdyttävän samankaltaisia, ei arvaisi linjan olevan vakiovuoro. Syntyykö kuitenkin sellainen tilanne, että Porvoon bussi olisi täynnä Helsingin alueella ja ajaisi puolityhjänä edelleen. Monet vakiovuoroista etenkin Vihdintiellä ja Hämeenlinnanväylällä elävät nimenomaan U-matkustajista, koska matkustajia ei riitä paljoakaan seutulippualueen ulkopuolella.
 
Tämä ei liity liitosalueeseen mutta sama ihmetys täällä H46T:n suhteen. Linja loppui eikä mitään tietoa missään. Kannelmäen ostarin pysäkillä on tiedote että liikennöinti loppui-ei muuta.

Tämä tietohan on toisaalta painettu oikein isoilla kirjaimilla jo voimassaolevaan aikataulukirjaan (1.1.2009 LINJA KORVATAAN PALVELULINJALLA), joten 46T:tä säännöllisesti käyttäneet ja sen aikatauluja kirjasta hakeneet ovat varmasti bonganneet tiedon. Se kuinka uusista Jouko-palvelulinjoista sitten jaetaan tietoa, on kokonaan toinen juttu.
 
Posti toi kotiin esitteen oman alueen palvelulinjoista, aikataulut ja iso reittikartta!

No jotain tällaista odotin, ei kai Perhekunnantie nyt liian kaukana J37:n reitistä ole? (vai miksiköhän tänne ei jaettu?)

Nimim. Sitä 46T:täkin käyttänyt...
 
Kävin tänään Karhusaaressa kävelemässä. Menin sinne Landbon kautta. Menin 14:25 93A:n vuorolla Landbohon, jossa tunnus vaihtui 93AK:ksi ja matka jatkui 14:45 Karhusaareen, josta bussi luonnollisestikin jatkoi kohti Itäkeskusta.

Landbohon mennessä ennen Fallbackaa kyytiin oli noussut yli 15 matkustajaa, joista suurin osa oli nuoria. Kaksi jäi myöskin pois ennen liitosaluetta. Täysimmillään bussi oli Östersundoms skola/Topeliuksen koulun ja Landbon välissä, kun koulujen pysäkiltä tulvi koululaisia valtava määrä kyytiin. Matka jatkui miltei välittömästi Landbon pysäkiltä kohti Karhusaarta.

Takaisin lähdin 15:45 Landbosta lähteneellä bussilla, joka oli Karhusaaressa 15:55. Kyytiin noustessani bussissa oli kahdeksan matkustajaa. Yksi matkustaja nousi Östersundomin tietämiltä. Myös Fallbackan ja Itäkeskuksen väliltä nousi matkustajia, vaikka pysäkeillä ei jostain syystä ole lainkaan mainittu tätä linjaa.

Tuo tietojen puuttuminen pysäkeiltä on mielestäni kummallista. Jostain syystä 93A lähtee eri puolelta Itäkeskuksen laiturialuetta kuin 97 ja 97V. 93A vaikuttaa houkuttelevammalta kuin 97V Itäväylän varrelta Itäkeskuksen metroasemalle tullessa, kun se ei kiertele lainkaan. Pelätäänkö, että 93A täyttyy liiaksi, jos siitä ilmoitetaan?

Edellisellä kerralla liitosalueella käydessäni kuljin 91K:lla. Tällöin oli koulupäivä ja taas Knutersintien varren kouluja käyvät koululaiset muodostivat pääosan matkustajista. Koululaisista riittää menijöiksi myös pienenempiin kyliin. 91 hoitaa alueen koulukuljetuksia tarjoten samalla muillekin pienten liitosalueen syrjäkylien asukkaille mahdollisuuden käyttää joukkoliikennettä, joten ihan hyödyllinen linja tuokin on.
 
Myös Fallbackan ja Itäkeskuksen väliltä nousi matkustajia, vaikka pysäkeillä ei jostain syystä ole lainkaan mainittu tätä linjaa.
Tuo tietojen puuttuminen pysäkeiltä on mielestäni kummallista. Jostain syystä 93A lähtee eri puolelta Itäkeskuksen laiturialuetta kuin 97 ja 97V. 93A vaikuttaa houkuttelevammalta kuin 97V Itäväylän varrelta Itäkeskuksen metroasemalle tullessa, kun se ei kiertele lainkaan. Pelätäänkö, että 93A täyttyy liiaksi, jos siitä ilmoitetaan?
Oletpa aivan oikeassa. Tiedustelin nimittäin asiaa. Vastaus oli juuri se. 93A:ta liikennöidään vielä osaksi pikkubusseilla. Vaarana on, että bussi täyttyy "vanhan Helsingin" matkustajista. Muutos on kuulemma tulossa syksystä 2010, jolloin pikkubusseja ei linjalla enää käytetä.
 
Usein Itäkeskukseen päin mentäessä ihmiset eivät uskalla pysäyttää 93A:ta vaan jäävät odottamaan tuttua 97:aa. Itäkeskuksesta lähdettäessä kyydissä on melko usein mellunkyläläisiä. Pikkubussi "pelottaa" joitakin vanhoja helsinkiläisiä, sillä en ole koskaan nähnyt sellaisia pikkubussi 93:ssa (paitsi mellunkyläläinen kaverini).
Östersundomin linjojen uusi sopimus alkaa 1.1.2011. Autotarve on 2 pikkubussia ja 3 normaalikokoista. Se tarkoittanee kolmea lähtöä tunnissa eli 20 min vuoroväliä ainakin ruuhkassa.
 
Pikkubussi "pelottaa" joitakin vanhoja helsinkiläisiä, sillä en ole koskaan nähnyt sellaisia pikkubussi 93:ssa (paitsi mellunkyläläinen kaverini).

Senpä takia noita joukojakaan ei pahemmin käytetä, ainakin J33-35 kulkee yhä edelleen pääosin tyhjänä täällä Munkassa. No, tyhjää joukkoliikennettä täällä on jostain syystä varaa ylläpitää muutenkin, juuri tuli vastaan bussi 53 ja siinä oli tällä kertaa sentään yksi ihan kokonainen matkustaja!
 
Tuo tietojen puuttuminen pysäkeiltä on mielestäni kummallista. Jostain syystä 93A lähtee eri puolelta Itäkeskuksen laiturialuetta kuin 97 ja 97V. 93A vaikuttaa houkuttelevammalta kuin 97V Itäväylän varrelta Itäkeskuksen metroasemalle tullessa, kun se ei kiertele lainkaan. Pelätäänkö, että 93A täyttyy liiaksi, jos siitä ilmoitetaan?

Sama ongelmahan on myös 800 -sarjan U -linjoilla: niidenkään pysähtymisestä Itäväylän ja Puotinharjun pysäkeillä välillä Mellunmäentie - Junatie ei ole minkäänlaista merkintää pysäkeillä pysähtyvien linjojen luetteloissa.
 
Sama ongelmahan on myös 800 -sarjan U -linjoilla: niidenkään pysähtymisestä Itäväylän ja Puotinharjun pysäkeillä välillä Mellunmäentie - Junatie ei ole minkäänlaista merkintää pysäkeillä pysähtyvien linjojen luetteloissa.

Itse asiassa yhdellä pysäkillä löytyy informaatio näistä linjoista. Olisiko ollut joskus Kalasataman jälkeen. Sinäänsä nyt ymmärrän, ettei niitä kauheasti mainosteta. Mutta Itäsalmen suunnalla voisi olla silti pysäkeillä taulut kertomassa siitä ohi ajavien linjojen määränpäät. Nykysin ei ole edes Hkl:n pysäkkejä, vaan vanhat vakiovuoropysäkit..
 
Itse asiassa yhdellä pysäkillä löytyy informaatio näistä linjoista. Olisiko ollut joskus Kalasataman jälkeen. Sinäänsä nyt ymmärrän, ettei niitä kauheasti mainosteta. Mutta Itäsalmen suunnalla voisi olla silti pysäkeillä taulut kertomassa siitä ohi ajavien linjojen määränpäät. Nykysin ei ole edes Hkl:n pysäkkejä, vaan vanhat vakiovuoropysäkit..

Joo niinhän tuossa Tynnyrintekijänkadulla on, mutta olikos siinäkin vielä vaan U830-U840 eli ei mainita Pohjolan Liikenteen ja Etelä-Suomen Linjaliikenteen linjoja U850 ja U870. Mun mielestä noiden linjojen numerot ja määränpäät voisi laittaa pysäkkikatoksiin ainakin osuudella Itäkeskus-Porvoo, nyt vielä kun Uudelle Porvoontielle/170:lle saatiin oikeastaan kaikille pysäkeille uudet katokset merkkeineen. Aikataulukehikot on ja pysäkkimerkin alta löytyy tila lisäläpyskälle; pysäkin nimi siihen vaikka.
 
Senpä takia noita joukojakaan ei pahemmin käytetä, ainakin J33-35 kulkee yhä edelleen pääosin tyhjänä täällä Munkassa. No, tyhjää joukkoliikennettä täällä on jostain syystä varaa ylläpitää muutenkin, juuri tuli vastaan bussi 53 ja siinä oli tällä kertaa sentään yksi ihan kokonainen matkustaja!
Samoin h93A arkena isolla bussilla kulkee lähes aina tyhjänä (milloinkas linjalla yleensä on pikkubussi?).
Mutta on mukava huomata, että linjalla J91 on käyttäjiä. Minullekin se tarjoaa kyydin kotiportilta!
 
h93 ei aja yleensä tyhjänä. Tietyilla vuoroilla se on täynnä. Linja palvelee etenkin koululaisia ja muulloin kuin koulujen alkamis ja loppumisaikohin busseissa on luonnollisesti vähemmän matkustajia. Pikkubussia linjalla käytetään arkisin 5-6, 10-12 ja 18-0 sekä viikonloppuna.
 
Olin työkeikalla Itäkeskuksessa kahtena edellisenä Maanantai-iltana ja illan viimeiset 93AK lähdöt Itäkeskuksesta klo 22.47 ja 23.47 ajoivat täysin tyhjänä kohti sipoota, onneksi nämä turhat lähdöt sentään ajetaan pikkubussilla eikä isolla autolla!
 
Karhusaareen on tullut tällä viikolla kaksi uutta pysäkkiparia, Reelinki ja Pituuspiiri. Vanha Reelingin pysäkki on muutettu Merikapteenintieksi. Karhusaaren vanhoille pysäkeillekin on tullut uudet pysäkkitolpat, joissa lukee pysäkkiä käyttävät linjat ja pysäkin nimi.
 
Takaisin
Ylös