Sisäiset linjat toisen kaupungin puolella

Mäkkylän seisakkeelle pääsi ennen Espoon suunnasta Espoon lipulla ja Helsingin suunnasta Helsingin lipulla. Nyt se on yksiselitteisesti Espoon tariffialuetta. En oikein ymmärrä miksi tämä piti muuttaa näin.
Mäkkylässä itsekin mainittuna aikana asuneena voin kertoa, että etenkin junissa oli usein vaikeuksia ostaa Helsingin sisäinen lippu matkakortilla. Lukija sanoi vain, että maksa konduktöörille. Bussissa sama ongelma, maksa kuljettajalle. Usein odottelin suosiolla junassa Pitäjänmäen ohi ennenkuin edes yritin maksaa matkaani. Eli laitteet eivät tuota rajapysäkkiä kovin hyvin hallinneet.
 
Eikös sisäisten ja seudullisten linjojen ero olekaan siinä, että sisäiset linjat kulkevat jonkun kunnan sisällä, seudulliset käyvät taasen kunnanrajojen ulkopuolellakin? ;) YTV -alueen jotkin linjat eli Helsingin linjat 47 ja 70V, Espoon sisäiset linjat 22, 28KT, 28T sekä 52 kuin myös Vantaan sisäiset linjat 53, 56, 62 ja 88 ovat ainoita, jotka eivät täytä tätä ehtoa.
Listaan voisi lisätä vielä Espoon sisäisen linjan 85A, jonka päätepysäkki (Kattila) sijaitsee Vihdissä. Tosin Kattilasta Vihtiin päästäkseen pitää kiertää aika reilusti Espoota.
 
Mäkkylässä itsekin mainittuna aikana asuneena voin kertoa, että etenkin junissa oli usein vaikeuksia ostaa Helsingin sisäinen lippu matkakortilla. Lukija sanoi vain, että maksa konduktöörille. Bussissa sama ongelma, maksa kuljettajalle. Usein odottelin suosiolla junassa Pitäjänmäen ohi ennenkuin edes yritin maksaa matkaani. Eli laitteet eivät tuota rajapysäkkiä kovin hyvin hallinneet.
Heh, Buscomit eivät taida hallita muutenkaan kaupunkien rajoja. Nousin eilen Keravalle menevään K-junaan Tikkurilassa ja yksi kanssamatkustaja yritti ostaa matkakortillaan Buscomista lähialueen lippua Keravalle. Sepä ei onnistunut ja syyksi selvisi Buscomissa oleva "HEL" -teksti. Nousin itse pois junasta Koivukylässä ja vielä silloinkin Buscom oli sitä mieltä, että olimme Helsingissä. :D
 
Heh, Buscomit eivät taida hallita muutenkaan kaupunkien rajoja. Nousin eilen Keravalle menevään K-junaan Tikkurilassa ja yksi kanssamatkustaja yritti ostaa matkakortillaan Buscomista lähialueen lippua Keravalle. Sepä ei onnistunut ja syyksi selvisi Buscomissa oleva "HEL" -teksti. Nousin itse pois junasta Koivukylässä ja vielä silloinkin Buscom oli sitä mieltä, että olimme Helsingissä. :D

Ilmeisesti tuossa on jo ennakoitu tulevia kuntaliitoksia.
 
Tähän vanhaan ketjuun on taas yksi uutinen joka koskee Helsingin ja Vantaan raja-alueella matkustamista http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/bussilinjan_lippusirkus_ihmetyttaa_matkustajia/ Uutinen on kirvoittanut kipakan mielipidekeskustelun jossa ollaan puolesta ja vastaan, osa on sitä mieltä että näistä raja-alueen pysäkkikäytännöistä täytyy pitää tiukasti kiinni, eli seutulippu on ostettava! Osa kommentoijista taas haluaisi HSL:n joustavan näissä "rajatapauksissa". Joku kiinnitti huomiota siihenkin että näiden "rajatapauslinjojen" aikatauluissa ei missään kohtaa mainita että linjan lähtöpysäkki tai osa linjan pysäkeistä on toisen Kaupungin puolella jolloin tarvitaan seutulippu. Olisikin perusteltua mainita tällaisesta seikasta joidenkin sisäisten linjojen aikataulun yhteydessä, tallaisia ovat ainakin v53, v56, v62, v87, e22 ja e52. Tai sitten lisätä jokaisen linjanumeron eteen vaikka numero 5 jolloin kyseessä olisi seutulinja, mielestäni olisi kyllä liioittelua muuttaa linjat seutulinjoiksi vain koska yksi tai kaksi pysäkkiä sattuu olemaan rajan toisella puolellla.
 
Ongelmaan on ratkaisu. Kannatan voimakkaasti kuntaliitoksia kunhan ne vaan hoidetaan järkevästi. Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa yhteen ja samalla yhtenäinen lippujärjestelmä. Asuin joskus aikoinaan Tapulikaupungissa ja kaikki kunnalliset palvelut olivat ihan vieressä Tikkurilassa, mutta esim. asioidessani ajokortti asioita poliisin kanssa jouduin käyttämään kaukana olevaa asemaa, oliko se nyt nimeltään Kaartin poliisitalo joka tapauksessa Espan eteläpuolella kun olin kirjojen mukaan "helsinkiläinen."
 
Ei toimiva lippujärjestelmä vaadi kuntaliitoksia, nykyinen HSL pystyy uudistamaan nykyisen lippujärjestelmän ihan ilman kaupunkien yhdistymisiäkin ja näinhän tapahtuu vuonna 2014 jolloin siirrytään nykyisestä jäykästä, kuntarajoihin perustuvasta mallista, uuteen vyöhykemalliin joka pohjautuu nimenomaan palvelualueisiin, ei kuntarajoihin. Samanlaista joustavuutta ja yhteistyötä voisi varmasti lisätä myös esim. valtionhallinnossa, kuten poliisin tai kelan palvelut. Nykyisinhän sairaanhoidossa on jo mahdollista käydä päivystyksessä toisen kunnan puolella jos se on oman kunnan päivystystä lähempänä.
 
Ongelmaan on ratkaisu. Kannatan voimakkaasti kuntaliitoksia kunhan ne vaan hoidetaan järkevästi. Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa yhteen ja samalla yhtenäinen lippujärjestelmä. Asuin joskus aikoinaan Tapulikaupungissa ja kaikki kunnalliset palvelut olivat ihan vieressä Tikkurilassa, mutta esim. asioidessani ajokortti asioita poliisin kanssa jouduin käyttämään kaukana olevaa asemaa, oliko se nyt nimeltään Kaartin poliisitalo joka tapauksessa Espan eteläpuolella kun olin kirjojen mukaan "helsinkiläinen."
Pelkkä kuntarajojen muuttaminen ei auta mitään, yhtä hyvin tilanne voisi olla kuntaliitosten jälkeen se että myös Espoon Nuuksiossa tai Vantaan Korsossa asuva joutuu hakemaan ajokorttinsa sieltä Kaartin poliisitalolta. Toisaalta itse myyrmäkeläisenä asioisin paljon mielummin Helsingissä (tai osin Espoossakin) kuin Tikkurilassa.
 
Ei toimiva lippujärjestelmä vaadi kuntaliitoksia, nykyinen HSL pystyy uudistamaan nykyisen lippujärjestelmän ihan ilman kaupunkien yhdistymisiäkin ja näinhän tapahtuu vuonna 2014 jolloin siirrytään nykyisestä jäykästä, kuntarajoihin perustuvasta mallista, uuteen vyöhykemalliin joka pohjautuu nimenomaan palvelualueisiin, ei kuntarajoihin. Samanlaista joustavuutta ja yhteistyötä voisi varmasti lisätä myös esim. valtionhallinnossa, kuten poliisin tai kelan palvelut. Nykyisinhän sairaanhoidossa on jo mahdollista käydä päivystyksessä toisen kunnan puolella jos se on oman kunnan päivystystä lähempänä.

Nythän kiukkua herättää rajalla asuvissa asiakkaissa se että joutuvat maksamaan enemmän vaikka olisivat lähemmäksi menossa. Samaa valitusta tulee kuitenkin kun vyöheke-alueet tulevat käyttöön. Periaatteessa asia ei muutu mitenkään. Rajat ainoastaan vaihtuvat...
 
Nythän kiukkua herättää rajalla asuvissa asiakkaissa se että joutuvat maksamaan enemmän vaikka olisivat lähemmäksi menossa. Samaa valitusta tulee kuitenkin kun vyöheke-alueet tulevat käyttöön. Periaatteessa asia ei muutu mitenkään. Rajat ainoastaan vaihtuvat...

Muuttuu se. Ei sillä ole enää käytännön väliä, jos joutuu maksamaan hiluja enemmän hieman lyhyemmästä matkasta suunnasta riippuen. Nykyisin hinta kaksinkertaistuu, jos kaksinkertaistuu.

Ongelman voi silti poistaa kokonaan, jos vyöhykkeet ovat pieniä ja pienin myytävä vyöhykelippu kattaa yhden vyöhykkeen sekä kaikki naapurivyöhykkeet. Jokainen asiakas voi tällöin halutessaan valita vyöhykerajansa sijainnin ihan mihin vain haluaa, eikä jää rajalle kuin omasta tahdostaan.
 
Pääkaupunkiseudun kehittämistä haittaa kuntarajat enemmän tai vähemmän. Se on kiistaton fakta. Huomaa jo pelkästään rajaseutujen katuverkostosta, josta on lukuisia esim.
 
Jostain muistan lukeneeni että vyöhykkeistä on tulossa niin pieniä että pienin maksu on kaksi tai kolme vyöhykettä. Tällöin ei tule sitä ristiriitaa mikä on nyt matkojen hinnoissa esim. Hanasaaresta Lauttasaareen/Rinnekotiin.
 
Jostain muistan lukeneeni että vyöhykkeistä on tulossa niin pieniä että pienin maksu on kaksi tai kolme vyöhykettä. Tällöin ei tule sitä ristiriitaa mikä on nyt matkojen hinnoissa esim. Hanasaaresta Lauttasaareen/Rinnekotiin.

Kausilipuilla pienin maksu on se 2vyöhykettä. Arvo - ja kertalipuilla muistaakseni näin ei ollut. Tuo ymmärtääkseni koski niitä uusia kausilippuja, ja varmaan vuorokausilippuja/matkailijalippuja?
 
Takaisin
Ylös