SLHS (Suomen Linja-autohistoriallinen seura)

SLHS:n retkellä mahdollisuus matkustaa Varian Scalalla ja käydä "vielä kerran" lakkautettujen linjojen reiteillä.

Retki Porvoon läntisille kaupunkilinjoille 15.6.2025:

Lähtö kello 11.00 Helsingistä, Mellunmäen metroaseman bussilaiturista n:eek: 15 (bensa-aseman vieressä). Söderkullasta S-marketin pysäkiltä n. klo 11.20. Porvoosta Kuninkaanportin Shelliltä 12:00 ja Porvoon linja-autoasemalta, L-laiturista 12.10.

Ajoreitti: Linjan 4 reittiä Emäsaloon ja takaisin Mustijoelle. Helsingintietä Kullooseen, josta linjan 8 reittiä Svartbäckiin ja takaisin. Linjan 14 reittiä Hinthaaraan. Kuninkaantietä Kuninkaanportin Shellille. Lopuksi Haksin matkakeskuksella käynti, jos jää aikaa.

Matkalla kuvauspysähdyksiä ainakin Emäsalossa, Svartbäckissä ja mahdollisesti Vekkoskella. Matkalla pidettäneen kahvitauko Emäsalon kaupalla.

Reitti päättyy Kuninkaanportin Shellille kello 16.00, jonka jälkeen tarvittaessa Porvoon keskustan ja Söderkullan kautta Mellunmäkeen, jossa ollaan klo 17.00 mennessä.

Retken hinta, 5 euroa, maksetaan käteisellä bussissa.

Retken ajoneuvot:
Helsinki–Porvoo–Helsinki: Varian Scala (Scania L94).
Porvoo: Koiviston Auto Porvoon Scala (Scania K230).

Retken motivaatio:
Linjat 3H, 4, 8 ja 14:n Hinthaara–Kulloo-osuus lakkautetaan kesäkuun 2025 alussa.

Lisätiedot: Tuomas Lehti, 0407664766 (sms/Whatsapp), tuomas.a.lehti@gmail.com
 
Paunun 121, eli tiedettävästi Suomen ainoa liikennekelpoinen Lahti 402 on nyt saanut lähtöpassit SLHS:ltä. Uusi omistaja ko. autolle löytyy Ukrainasta. Linkki SLHS:n Facebook-julkaisuun löytyy tästä.
Kyllä on sairasta että annetaan oikeasti museoinnin kannalta hyödyllinen vanha kunnon Lahti 402:kin sotatantereelle..
 
Onkos Suomessa ainuttakaan Lahti 402:ta missään enää jäljellä?
Tässä kaikki Lahti 402:t, joista olen tietoinen: AEZ-201 ja OYH-506, molemmat seisseet vuosia. Finavialla myös on kaksi lentokenttä-402:sta edelleen toimintakuntoisena, mutta todella vähällä käytöllä.

Olisikohan tätä SLHS:n suhmurointia tapahtunut, jos bussin lahjoittaja Martti Paunu olisi edelleen elossa..? Erittäin häpeällistä toimintaa SLHS:ltä jokatapauksessa, kun ei taida YHTÄKÄÄN tällaista matalalattiabussien pioneeria tosiaankaan jäädä jälkisukupolville! Carrus Cityjäkin jäljellä vain muutamia, joista kaikki taitaa olla aika hajalla..?
 
Tässä kaikki Lahti 402:t, joista olen tietoinen: AEZ-201 ja OYH-506, molemmat seisseet vuosia. Finavialla myös on kaksi lentokenttä-402:sta edelleen toimintakuntoisena, mutta todella vähällä käytöllä.

Olisikohan tätä SLHS:n suhmurointia tapahtunut, jos bussin lahjoittaja Martti Paunu olisi edelleen elossa..? Erittäin häpeällistä toimintaa SLHS:ltä jokatapauksessa, kun ei taida YHTÄKÄÄN tällaista matalalattiabussien pioneeria tosiaankaan jäädä jälkisukupolville! Carrus Cityjäkin jäljellä vain muutamia, joista kaikki taitaa olla aika hajalla..?
En epäilisi vaikka kohta annettaisiin ex Veolia #165 (RIY-163) Ukrainaan kanssa kun sehän SLHS:llä tuntuu olevan että vaan 80 luvusta alaspäin kelpaa, uudemmat zf lootalla olevat upeat perusbussit ovat heidän mielestään kuraa jotka vie turhaa tilaa.
 
Aika kovaa tekstiä. SLHS kuitenkin ymmärtääkseni kaipaa uuttaa jäsenistöä ja ennen kaikkea lisää väkeä talkoisiin bussien ylläpitoon sekä varmasti myös hallintoon. Kannattaa sitä kautta olla mukana vaikuttamassa asioihin jos kokee, että seuran toiminta ei sellaista mitä sen toivoisi olevan.
Seurallahan on tallessa kyllä useita 2000-luvun autojakin.
Kyseinen auto mikä herättää paljon tunteita taisi olla vieläpä 2,6 leveä, joten sen saaminen kilpiin olisi ollut jos ei jopa mahdotonta niin erittäin työlästä.
 
Viimeksi muokattu:
Voorumeilla ukot aina välillä tulistuu.... Ikävä juttu jos vähiin käy mutta ymmärtää tietysti että jos ei ole rahaa/ukkoja niin tulee ainakin hyvään käyttöön vanhus....
 
Aika kovaa tekstiä. SLHS kuitenkin ymmärtääkseni kaipaa uuttaa jäsenistöä ja ennen kaikkea lisää väkeä talkoisiin bussien ylläpitoon sekä varmasti myös hallintoon. Kannattaa sitä kautta olla mukana vaikuttamassa asioihin jos kokee, että seuran toiminta ei sellaista mitä sen toivoisi olevan.
Seurallahan on tallessa kyllä useita 2000-luvun autojakin.
Kyseinen auto mikä herättää paljon tunteita taisi olla vieläpä 2,6 leveä, joten sen saaminen kilpiin olisi ollut jos ei jopa mahdotonta niin erittäin työlästä.
Ainakaan mulla ei ole haluja liittyä tommoiseen mikä ei säilytä Lahti 402:sia ja City Älläkin vain makaa tallissaan sekä Ikaruksen homeessa olosta puhumattakaan.

Sitäpaitsi hyvin olisi voinut odottaa että tulee museoikätäyteen ja rekisteröidä siihen.
 
Ainakaan mulla ei ole haluja liittyä tommoiseen mikä ei säilytä Lahti 402:sia ja City Älläkin vain makaa tallissaan sekä Ikaruksen homeessa olosta puhumattakaan.

Sitäpaitsi hyvin olisi voinut odottaa että tulee museoikätäyteen ja rekisteröidä siihen.
Kannattaa lukea Facebookissa oleva päivitys asiasta ja sen kommenttikenttä. Siinä on aika hyvin avattu mitä realiteetit on.

Busseja pitää kunnossa vapaaehtoistyönä parinkymmenen vapaaehtoisen porukka. Säilytystila maksaa ja nekin pitää pitää kunnossa. Nykyään yhdistystoiminnassa tuntuu olevan vallalla juurikin tämä ajattelu, että ulkoapäin kyllä parhaiten tiedetään mitä pitäs tehdä, mutta siinä vaiheessa kun järjestetään talkoita tai kerätään varoja, on sillä rintamalla hyvin hiljaista.

Yhdistys on just sellainen kun jäsenet on. Jos hallitukseen ja toimintaan menee CityL tai Ikarus-porukkaa, niin sitten kohdennettaneen varoja ja resurssia niiden kunnostamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Voorumeilla ukot aina välillä tulistuu.... Ikävä juttu jos vähiin käy mutta ymmärtää tietysti että jos ei ole rahaa/ukkoja niin tulee ainakin hyvään käyttöön vanhus....
Mietityttää kyllä myös se, että kuinka kauan siellä Ukrainassa jaksetaan ylläpitää yli 25-vuotiasta Suomessakin nykyään ainutlaatuista linja-autoa. Sielläkin vanhimmat katurit alkaa olemaan jo vuosituhannen vaihteen jälkeen tehtyjä. Mahtaako linjuri mennä vaan varikon nurkalle seisomaan, kun tulee pyyhkijän sulan vaihtoa isompi operaatio eteen?

OT: Mitä muuten mahtaa nykyään kuulua Koivarin v. 2023 lahjoittamille busseille? KAH/HelB:in entisistä 8xx Volvoista en ainakaan löytänyt oikein mitään tietoa ja uusin löytämäni kuvakin on -23 kesältä.
 
Kannattaa lukea Facebookissa oleva päivitys asiasta ja sen kommenttikenttä. Siinä on aika hyvin avattu mitä realiteetit on.
Saman kommenttikentän mukaan eräs harrastaja oli halukas ostamaan auton, mutta siitä pyydettiin liian kovaa hintaa (en tosin tiedä pyyntihintaa). Ymmärrettävästi liikennöitsijät lahjoittavat kalustoa Ukrainaan ennemmin, kuin myyvät niitä halvalla, mutta tässä tapauksessa myynti olisi varmaan ollut järkevämpää.
 
Takaisin
Ylös