Oikeasti kylläkin 2081 on se osa junayksikön UIC-numeroa, joka on kalustotyypin sisällä sama. Vastaa siis lähinnä sitä, että Sr1:n numerot ovat kaikki 30- tai 31-alkuisia, sekä Sr2:t 32-alkuisia.
Se, että jossain päin maailmaa kalustotyypin tunnuksena käytetään tuota osaa
koko tunnuksesta, ei tarkoita sitä, että Suomessa pitäisi. Ainakaan ennen kuin kaikella liikkuvalla kalustolla on UIC-numerointi.
Aivan. Tähän mennessä uudesta numeroinnista tiedetään ainakin, että Sm5-junan uusi sarjamerkintä on 2081 ja Dv12 (25) -veturin uusi sarjamerkintä 2105. Pitäisikö tästä päätellä, että kaikilla kaupallisen liikenteen vetureilla ja moottorivaunuilla sarjamerkinnän ensimmäinen numero on 2? Jos ei, taustalla täytyy olla jokin monimutkaisempi logiikka, kun kerran sekä dieselvetureita että sähkömoottorijunia voidaan laittaa tyyppimerkinnälle, jonka ensimmäinen numero on 2.
Kun kerran uusissa sarjamerkinnöissä on peräti neljä numeroa, voisi myös olettaa että vanhalla systeemillä samaksi tyypiksi laskettuja vetureita/moottorivaunuja on uudessa systeemissä jaettu useammalle eri sarjamerkinnälle.
Ja vielä, onko todella niin, että vain osalla kalustosta on UIC-numerointi? Vai onko ennemminkin niin, että kaikella kalustolla on uusi numerointi, vaikka se vain uudessa tai uusitussa kalustossa on ennätetty kirjoittaa kaluston kylkeen näkyville?