Someron junaliikenteen/raiteiden linjaus -50--70 luvulla?

Liittynyt
12 Toukokuu 2009
Viestit
378
Hei,

Olen kuullut urbaanin legendan, että joskus 50-70 luvulla olisi suunniteltu// olisi linjattu junaraide kulkemaan Someron kaupungin lähellä olevaan Pitkäjärven kylään?
?Jokioisten suuntaan?

Tarina kertoo, että junaraidetta ei Somerolle tullut koska paikalliset maanviljelijät vastustivat hanketta ja projektiin tarvittuja maa-alueita ei saatu käyttöön. Lisäksi yksi ihminen kunnanhallituksessa vastusti hanketta

Nyt kysynkin teiltä asiantuntijat tiedättekö te tästä aiheesta yksityiskohtia? Mistä minne raiteiden piti kulkea ja milloin aihe on ollut kuuma peruna eli ollut ajankohtainen?

Onko Somero juna ollut joskus käytössä? Onko kaupungissa (ent.kunta) ollut joskus raideliikennettä?

Mikä on ollut suunnitellun raiteiden käyttötarkoitus?

Ja onko mahdollista että projekti nousee joskus tulevaisuudessa uudestaan aktiiviseksi? Historiahan tunnetusti toistaa itseään :)

ai juu ja pystyykö joku piirtämään googlemapsiin linjan . Ko reitistä?
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran voin sanoa, että Someron tila kasvavana kuntakeskuksena on aika heikko. Kasvua on, mutta enemmän kasvua on läheisessä Salon päätaajamassa, jossa junat jo kulkevat. Someron siis tuskin koskaan saadaan henkilöliikenteen junia, kun enemmän etua saa pienemmin investoinnein parantamalla Salon yhteyksiä, joissa sitäpaitsi suur-Salon kunta pystyy tulemaan enemmän vastaan kuin kuntaliitoksien ulkopuolelle jättäytynyt Somero.
 
Muuta en Salosta tiedä, muuta kun että on asukaslukuun nähden mittavat huume ongelmat vuodesta toiseen ja että paljon on tehtaita lopetettu (sokeritehdas, mobira vai mikä se känny valmistaja oli..) ja että paikallinen viljely oli sokerijuurikkaan varassa. Sen myös huomasin juuri, että Nokialla on YT:t menossa.

Sen yhden kerran kun olen siellä käynyt niin näin lasten hiekkalaatikossa verisen huumeruiskun. En ole ihan lähiaikoina suunnittelemassa uutta käyntiä.

Eikö Jokioisilta muuten ole joskus kulkenut kapea junarata Forssaan? Miksi reitti lopetettiin?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jokioisten_rautatie

Nyt Forssaan mietitään taas junarataa: http://www.demari.fi/content/view/7417/335/
 
Viimeksi muokattu:
Eikö Jokioisilta muuten ole joskus kulkenut kapea junarata Forssaan? Miksi reitti lopetettiin ja koska lopetus tapahtui?
Kyseessä oli Humppila-Forssa kapearaiteinen rautatie. Perustettu 1898, mm Forssan ja jokioisten kuljetustarpeita silmällä pitäen. Rataa suunniteltiin jatkettavaksi Forssasta eteempäin, mutta hanke kariutui. Radan henkilöliikenne loppui 1954 ja tavaraliikenne loppui 29.3. 1974. Radan purku tapahtui kahdessa vaiheessa 1974 purettiin osuus Jokioisilta Forssaan ja 1975 Minkiöltä Humppilaan. 1971-1973 Humppilan ja Forssan välillä kulki myös museojunia, 1978 rataosa Minkiö-Jokioinen siityi Jokioisten Museorautatie Oy:n haltuun. Museorautatie yhdistys liikennöi väliä Minkiö-Jokioinen(Nyk. asema) vuonna radan uudellerakennus valmistui välille Minkiö humppila, radan pituus kasvoi tuolloin 8km. Nykyään radan pituus on 14km, alunpeirin radan pituus oli 23km Humppilasta Forssaan ja raideleveys 750mm.
Radan loptetuksen pääsyynä oli kannattamattomuus (?).
Nykyään radan, kaluston ja kiinteistöt omistaa Jokioisten Museorautatie Oy, mutta varsinainen toiminta on keskitetty Museorautie Ry:lle
http://www.jokioistenmuseorautatie.fi/index.php
 
Helsingin ja Porin välille on suunniteltu useaan otteeseen suoraa rautatieyhteyttä. Ilmeisesti jokin niistä olisi mennyt Someronkin maiden läpi. On Somerolle toki voitu suunnitella muitakin raideyhteyksiä.
 
Resiina: Minne sitä rataa suunniteltiin jatkaa Vorssasta?
Voinpi minäkin varmaan vastata. Jokioisten rataa oli tarkoitus jatkaa Helsinkiin tai mahdollisimman lähelle sitä. Luultavasti rata olisi tullut rantaradan varteen, jossakin Kauklahden lähettyvillä olevalla Finssin alueella. Kyseisen ratayhteyden varrelta lunastettiin jo maitakin, mutta rakennuslupaa ei annettu (yhtenä syynä samaan aikaan harkinnassa olleen Espoo - Nummela - Loimaa radan vuoksi). Lähde: Jokiosten radan historiikki.

Varsin mielenkiintoista olisi tietää, miten olisi käynyt jos rata olisikin jatkettu Kauklahteen ja samalla kaavailtu Jokioisten radan ja Hyvinkään kapearaiteisten yhdistäminen olisi toteutettu. Olisiko meilläkin oma Roslagsbana Hyvinkää - Humppila - Kauklahti kolmiolla, jossa Valmetin 750 mm raideleveydelle tehdyt moottorivaunut huristaisivat edelleen? :)
 
Mielenkiintoisia tietoja historian hämäristä, kiitoksia kommenteista.

Koska aihe kiehtoo minua niin tein vähän jatkokysymyksiä:

Kyselin vielä tänään uudemman kerran tästä reitistä ja tietolähteeni arvuutteli reittiä:

Pitkäjärven kylä Somerolla - Jokioinen - Ypäjä - Loimaa

Reitti varmasti olisi ollut osa jotakin isompaa suunnitelmaa eli Somero olisi ollut sopivasti kauttakulkureittinä??

Ja tiedolähde ollut varsin juniori silloin kun asiasta aikuiset on puhuneet joten 50-60 luku sopisi .ko junareitti suunnitelman ajankohdaksi.

Somerolla on ollut paljonkin puhetta .ko aiheesta aikoinaan.

?Helsinki?-?Riihimäki?-?Hämeenlinna? Joku noista kolmesta mahdollisesti ollut suunta mistä rata olisi kulkenut Someron läpi?



Voisiko tästä ajatella, että joskus on suunniteltu esim. Turku - Lahti välistä suoraa junalinjaa? ..Toisaalta sodasta on tuolloin ollut todella vähän aikaa joten Itä-Länsi välistä infraa ei välttämättä olisi millään tasolla suunniteltu?



Nyt kun on ollut kaikenlaisia Kioton ja Kööppenhaminan kokouksia niin kaipa juuri ekoliikenteeksi mainostettua junaa aletaan rummuttamaan enemmänkin Suomessa ja Euroopassa noin yleensä. Ts. Ne piironginlaatikossa pölyttyneet suunnitelmat otetaan päivitykseen :) ??

Jos joku osaa kommentoida tarkemminkin tätä 50 luvun Somero projektia niin ei muuta kuin vastauksia tulemaan.

Ja jos oikein löytyy asiakirja referenssejä niin se olisi suorastaan lottovoitto :D

---------- Viesti lisätty kello 11:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:37 ----------

Mahtaisikohan tuo Forssan junarata tehdä Comebackin jos tämä projekti toteutuisi?

Nyt Forssaan mietitään taas junarataa: http://www.demari.fi/content/view/7417/335/

Mikähän linjausta ajatustasolla olevalle Forssan junaradalle on mietitty?

Löysin myös aiheeseen löysästi viittaavan aikasemman keskustelun
 
Viimeksi muokattu:
Voinpi minäkin varmaan vastata. Jokioisten rataa oli tarkoitus jatkaa Helsinkiin tai mahdollisimman lähelle sitä. Luultavasti rata olisi tullut rantaradan varteen, jossakin Kauklahden lähettyvillä olevalla Finssin alueella. Kyseisen ratayhteyden varrelta lunastettiin jo maitakin, mutta rakennuslupaa ei annettu (yhtenä syynä samaan aikaan harkinnassa olleen Espoo - Nummela - Loimaa radan vuoksi). Lähde: Jokiosten radan historiikki.

Lisättäköön tuohon vielä se, että Forssa - Kauklahti -rata olisi myös yhdistetty Hyvinkään Karkkilan rautatiehen siten, että rata Forssasta olisi tullut Hunsalan asemalle, josta olisi jatkettu jo valmista rataa Karkkilaan ja sieltä rata olisi rakennettu edelleen Kauklahteen asti.
 
Voisiko tästä ajatella, että joskus on suunniteltu esim. Turku - Lahti välistä suoraa junalinjaa? ..Toisaalta sodasta on tuolloin ollut todella vähän aikaa joten Itä-Länsi välistä infraa ei välttämättä olisi millään tasolla suunniteltu?

Turku-Riihimäki -rataa suunniteltiin sotien molemmin puolin. Siitä lienee tehty kannattavuusselvitykset ja ehkä maastotutkimuksiakin 1950-luvulla, joten varmaan asia on puhuttanut myös Somerolla.

Muita Someroa koskevia ratasuunnitelmia ei minulle tule mieleen.
 
Olen kuullut Someron Jurvalan kartanon isännältä, että Someron kirkko rakennettiin niin isoksi, koska kuviteltiin rautatien tulevan Somerolle.
 
Niin somero on keskellä ei mitään ja keskellä kaikkea.

Varsinaisen Bermudan kolmion keskellä jonka kulmat on Turku, Tampere, Helsinki.


Tuossa tuli muuten aiemmin jo mainintaa, että Salosta pyritään tekemään aluekeskusta ja suurkaupunkia.

Todennäköisesti Forssalla on vähän samat suunnitelmat.

Voisiko joskus olla jopa niin, että Salosta vedettäisiin rautatie Somerolle ja Forssaan? Forssasta eteenpäin Tampereelle?

Myös tuo Pori Helinki linja voisi teoriassa kulkea Someron kautta.


Hieman asian vierestä 2:tien historiaa-> Olen kuullut erittäin luottettavista lähteistä, että joskus 60 luvulla tie aioittiin ihan tosissaan vetää someron kautta.

..Silloiset maanviljelijät suuressia viisaudessaan eivät myyneet maita ja pakkolunastuksiin ei lähdetty. ...Kehitys vain yksinkertaisesti pistettiin kulkemaan eri linjauksella :(
 
Varsinaisen Bermudan kolmion keskellä jonka kulmat on Turku, Tampere, Helsinki.
Niinhän se vähän tahtoo olla. Tosin Turku tuntuisi ainakin henkisesti olevan kaikkein lähin "suurkaupunki", vaikka onkin taloudelliselta vaikutusalueeltaan Helsingin ja Tampereen talousalueita pienempi. Junalla jos tullaan Tampereelta, jäädään joko Humppilassa tai Loimaalla, Helsingistä tullessa luonnollisesti Salossa. Turusta ei junalla kannata edes yrittää, Loimaan ja Salon kautta vaihtaminen käy matkan pituuteen suhteutettuna vähän liian vaivalloiseksi.

---------- Viesti lisätty kello 19:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:47 ----------

Tuossa tuli muuten aiemmin jo mainintaa, että Salosta pyritään tekemään aluekeskusta ja suurkaupunkia.

Todennäköisesti Forssalla on vähän samat suunnitelmat.

Voisiko joskus olla jopa niin, että Salosta vedettäisiin rautatie Somerolle ja Forssaan? Forssasta eteenpäin Tampereelle?
En usko, että ainakaan ennen vuotta 2050. Uskon itse, että seuraava Forssaan raiteitse saapuva juna tulee sekin Jokioisten suunnalta, nimittäin museojunana. Forssa taantuu, ellei se keksi jotain turistirysää ja logistisesti muuten onnetonta Humppila-Jokioinen-Forssa-linjausta käyttävä museorata tuo Forssan seudun matkailuelinkeinolle kaipaamaansa piristysruiskeen. Tätä tosin eivät päättäjät F-seudulla näytä keksineen, vaan museorautatiehen ollaan kitsaita panemaan latin latia. Laskelmia olisi silti hyvä tehdä, paljonko radan jälleenrakentaminen – vaikka sitten osin uudelle linjaukselle maksaisi.

Rata kannattaisi rakentaa Jokioisten ja Forssan Matkahuollon välille vieläpä sähköratana ja katualueelle raitiotiespeksein, jolloin sitä voisi käyttää myös paikallisliikenteeseen esim. puolen tunnin välein, jolloin investoinnille tulisi myös taloudellista kivijalkaa. Tulevaisuudessa rataa voisi jatkaa edelleen Tammelaan, jolloin olisi varsinainen kepurata MTT:ltä Mustialan pehtoorikoululle. :)

Joskus 2050-luvulla voi hyvinkin kulkea joku ELSA-radalta Lohjan uuden aseman jälkeen haarautuva, kakkostietä myötäilevä Lohja-Forssa-Humppila-Kokemäki-rautatien pikajuna Helsingistä Poriin ja Raumalle.

Sukulaiseni Somerolla (juurikin siellä Pitkäjärven Jurvalassa) ovat muuten itse ainakin sitä mieltä, että Forssa on Suomen p-reikä (ei siis Turku), ja jos johonkin oikeaan kaupunkiin täytyy lähteä, lähdetään Saloon. Loimaakin on lähellä, mutta toisaalta kaukana.
 
En usko, että ainakaan ennen vuotta 2050. Uskon itse, että seuraava Forssaan raiteitse saapuva juna tulee sekin Jokioisten suunnalta, nimittäin museojunana. Forssa taantuu, ellei se keksi jotain turistirysää ja logistisesti muuten onnetonta Humppila-Jokioinen-Forssa-linjausta käyttävä museorata tuo Forssan seudun matkailuelinkeinolle kaipaamaansa piristysruiskeen. Tätä tosin eivät päättäjät F-seudulla näytä keksineen, vaan museorautatiehen ollaan kitsaita panemaan latin latia. Laskelmia olisi silti hyvä tehdä, paljonko radan jälleenrakentaminen – vaikka sitten osin uudelle linjaukselle maksaisi.
Suurin yksittäinen rahallinen satsaus olisi varmaan Loimijoen ylittävä silta, kyseinen silta purettiin pois koska se oli huono kuntoinen.
 
Takaisin
Ylös