Edesmenneen kotimaisen veturiteollisuuden vientimahdollisuuksia voisi vielä hieman kommentoida.
Eräs kirjoittaja oli vakaasti sitä mieltä, ettei dieselkaluston osalta voitu vientimahdollisuuksista edes haaveilla, koska niissä käytettiin lisenssioikeuksilla valmistettua tekniikkaa. Kuitenkin ruotsalaiset Nohab-veturit olivat lisenssituote jos mikä. Niissä koneisto ei ollut pelkästään GM:n suunnittelema vaan myös valmistama eli ruotsalaisten osuus oli selkeästi vaatimattomampi, kuin suomalaisten osuus Valmetin ja Lokomon tekemissä dieselvetureissa. Silti Nohab-veturit kävivät hyvin kaupaksi Norjaan, Tanskaan ja Unkariin.
Suomalaisen sähköveturin vientimahdollisuuksista on toisaalta melkoisen rohkeaa tehdä johtopäätöksiä sillä perusteella, että ruotsalaiset saivat myytyä Rc-tekniikkaansa (ainakin) Norjaan, Itävaltaan, Yhdysvaltoihin ja Jugoslaviaan. ASEA oli ensinnäkin paljon nimekkäämpi ja vahvempi toimija, kuin kotimaiset tehtaat mutta on vielä muitakin syitä, jotka helpottivat ASEAn tilannetta merkittävästi.
Norjassa ja Itävallassa oli sama raideleveys ja virtajärjestelmä kuin Ruotsissa, joten Rb/Rc-vetureista voitiin lähettää mallikappale sellaisenaan asiakkaan kokeiltavaksi ennen kaupan tekoa ja tätä mahdollisuutta todella myös hyödynnettiin. Kotimaisilla tehtailla ei olisi ollut tätä etua.
Yhdysvaltojen ja Jugoslavian osalta esteeksi olisivat melko varmasti nousseet jo yksinomaan poliittiset syyt. Jos Suomi olisi nöyryyttänyt neuvostoliittolaisia tilaamalla sähköveturit kotimaasta heidän tarjouksensa sijaan niin tuskin itänaapuri olisi millään niellyt enää sitä, että vetureita olisi kehdattu kaupata vielä SEV-maihin tai Yhdysvaltoihin.
MODEDIT/kuukanko: Viesti on siirretty VR:n kalustoinvestointeja koskevasta viestiketjusta
Eräs kirjoittaja oli vakaasti sitä mieltä, ettei dieselkaluston osalta voitu vientimahdollisuuksista edes haaveilla, koska niissä käytettiin lisenssioikeuksilla valmistettua tekniikkaa. Kuitenkin ruotsalaiset Nohab-veturit olivat lisenssituote jos mikä. Niissä koneisto ei ollut pelkästään GM:n suunnittelema vaan myös valmistama eli ruotsalaisten osuus oli selkeästi vaatimattomampi, kuin suomalaisten osuus Valmetin ja Lokomon tekemissä dieselvetureissa. Silti Nohab-veturit kävivät hyvin kaupaksi Norjaan, Tanskaan ja Unkariin.
Suomalaisen sähköveturin vientimahdollisuuksista on toisaalta melkoisen rohkeaa tehdä johtopäätöksiä sillä perusteella, että ruotsalaiset saivat myytyä Rc-tekniikkaansa (ainakin) Norjaan, Itävaltaan, Yhdysvaltoihin ja Jugoslaviaan. ASEA oli ensinnäkin paljon nimekkäämpi ja vahvempi toimija, kuin kotimaiset tehtaat mutta on vielä muitakin syitä, jotka helpottivat ASEAn tilannetta merkittävästi.
Norjassa ja Itävallassa oli sama raideleveys ja virtajärjestelmä kuin Ruotsissa, joten Rb/Rc-vetureista voitiin lähettää mallikappale sellaisenaan asiakkaan kokeiltavaksi ennen kaupan tekoa ja tätä mahdollisuutta todella myös hyödynnettiin. Kotimaisilla tehtailla ei olisi ollut tätä etua.
Yhdysvaltojen ja Jugoslavian osalta esteeksi olisivat melko varmasti nousseet jo yksinomaan poliittiset syyt. Jos Suomi olisi nöyryyttänyt neuvostoliittolaisia tilaamalla sähköveturit kotimaasta heidän tarjouksensa sijaan niin tuskin itänaapuri olisi millään niellyt enää sitä, että vetureita olisi kehdattu kaupata vielä SEV-maihin tai Yhdysvaltoihin.
MODEDIT/kuukanko: Viesti on siirretty VR:n kalustoinvestointeja koskevasta viestiketjusta
Viimeksi muokannut moderaattori: