Tässä nyt pari pähkinää pohdittavaksi:
1: Miksi Suomessa vältellään nivelbusseja kuin ruttoa? Muualla Euroopassa, nivelbusseja löytyy jo ihan vaikkapa Jyväskylänkin kokoisista, ja miltei pienemmistäkin kaupungeista. Suomessa tällä hetkellä vain HSL-alueella ja Tampereelle tulossa parin vuoden päästä.
2: Miksi Suomessa valitaan usein Low Entry-malli Low Floor-mallin sijaan? Tietääkseni näissä se bussin alustan korkeus on aivan sama, joten mitkään korkeat mäet eivät voi olla ongelma. Puolassa ja muualla Keski-Euroopassa miltei kaikki kaupunkibussit ovat kokonaan matalalattiaisia. Low entry-mallithan on tarkoitettu enemmänkin suburban (esikaupunki)-liikenteeseen, mutta kaupunkiliikenteessä busseista 95% on etumatalia Suomessa.
3: Miksi pysäkkikuulutuksia ei haluta asentaa? Sama kuin edellisessä, eli Keski-Euroopassa on ollut miltei kaikkialla ollut pysäkkikuulutuksia ainakin 20 vuotta jo kaupungin koosta riippumatta. Ja sitten niistä Suomen busseista joissa on pysäkkikuulutukset, miksi ulkokaiuttimia ei haluta ottaa käyttöön/asentaa? Lähimpänä Suomea niitä on ihan Ruotsissa ja Virossa aivan yleisesti käytössä, ja varmasti auttaisi paitsi näkövammaisia, myös muitakin tilanteissa, joissa busseja on muutama peräkkäin, ja ovat niin lähellä, ettei linjakilpeä välttämättä nää kunnolla. On olemassa sivulinjakilpikin, mutta joissain busseissa sitä ei ole asennettu ikkunaan helposti katsottavaksi, vaan hankalasti melkein katon rajaan.
1: Miksi Suomessa vältellään nivelbusseja kuin ruttoa? Muualla Euroopassa, nivelbusseja löytyy jo ihan vaikkapa Jyväskylänkin kokoisista, ja miltei pienemmistäkin kaupungeista. Suomessa tällä hetkellä vain HSL-alueella ja Tampereelle tulossa parin vuoden päästä.
2: Miksi Suomessa valitaan usein Low Entry-malli Low Floor-mallin sijaan? Tietääkseni näissä se bussin alustan korkeus on aivan sama, joten mitkään korkeat mäet eivät voi olla ongelma. Puolassa ja muualla Keski-Euroopassa miltei kaikki kaupunkibussit ovat kokonaan matalalattiaisia. Low entry-mallithan on tarkoitettu enemmänkin suburban (esikaupunki)-liikenteeseen, mutta kaupunkiliikenteessä busseista 95% on etumatalia Suomessa.
3: Miksi pysäkkikuulutuksia ei haluta asentaa? Sama kuin edellisessä, eli Keski-Euroopassa on ollut miltei kaikkialla ollut pysäkkikuulutuksia ainakin 20 vuotta jo kaupungin koosta riippumatta. Ja sitten niistä Suomen busseista joissa on pysäkkikuulutukset, miksi ulkokaiuttimia ei haluta ottaa käyttöön/asentaa? Lähimpänä Suomea niitä on ihan Ruotsissa ja Virossa aivan yleisesti käytössä, ja varmasti auttaisi paitsi näkövammaisia, myös muitakin tilanteissa, joissa busseja on muutama peräkkäin, ja ovat niin lähellä, ettei linjakilpeä välttämättä nää kunnolla. On olemassa sivulinjakilpikin, mutta joissain busseissa sitä ei ole asennettu ikkunaan helposti katsottavaksi, vaan hankalasti melkein katon rajaan.