Vs: Tampereen pikaratikkahanke
Muuten, osako kukaan sanoa, oliko tehtaiden välillä tavaraa kuljettavilla kapearaiteisilla sähköradoilla, joita oli Tampereella ja Forssassa, ja joiden kiskoja oli myös kaduilla, juridisesti rautateitä vai raitioteitä vai jotain muuta? Olen jostain lukenut että Tampereen sähkörataa olisi kutsuttu "raitiotieksi", mutta oliko se sitä juridisesti?
"Raitiotie on kadulle rakennettu rautatie", sanoo vanha Tietosanakirja.
Kaikki rautatiet, jotka on lähtökohtaisesti laskettu kadun, maantien tms. pintaan niin, että yhteinen liikennöinti on mahdollista, ovat raitioteitä, olkoot sitten vaikkapa nyt RHK:n omistamia.
Eri yritykset tietenkin käyttävät ratalaitteistaan erilaisia nimityksiä, mutta rauta- ja raitiotien karkea ero on tuossa.
Jo "Kalevala" tuntee sanan "raitio". Se on hankeen jäävät urat reen jalaksista - nykyajan urakisko. Lappalaisilla on myös pororaito-termi, ja sopii samaan henkiseen perintöön. Raitio on siis erittäin vanha alkusuomalainen sana ja on nerokkaasti edelleenkin järkevässä käytössä yhdyssanassa "raitiotie" (urakiskoinen rautatie) tai erään lehden nimenä sekä myös eräässä www. org-osoitteessa. Myös sana "tie" on ikiaikainen. "Rautatie" yhdyssana on sitä vastoin keksitty 1850-luvulla ja hätäinen käännös on tehty ruotsista/saksasta/englannista, miten haluatte, nopeasti kehityksen mukana silloin pysyäksemme.
Suomessa on ollut noiden "Vorssan ja Tampereen" raitioteiden lisäksi vielä laskematon määrä pieniä sähkörautateitä, joita on kutsuttu spårväg/raidetie/raitiotie. Vanhimmat ovat hevosvetoisia raitioteitä, esimerkiksi HGP:n Riihimäen-Kesijärven hevosraitiotie (myöhemmin veturivetoisena Riihimäen-Lopen Rautatie Oy). Helsingin-Hämeenlinna valtionrautatie suunniteltiin aluksi hevosradaksi Helsingin-Turkhaudan (Janakkalassa) välille, Kokkolan-Ykspihlajan satamarata suunniteltiin hevosraitiotieksi (spårväg) ynnä muita monia vastaavia pidempiä tai lyhyempiä raitioteitä. Toista sataa vuotta sitten kaikki tehtaiden sisäiset ja "sisäiset" (= laitoksesta toiseen yleisten alueiden läpi kulkeneiden) kapearaiteiset radat olivat oikeastaan nimeltään raitiotie. Yleisesti voisi sanoa, että jos vetovoimana ei käytetty höyryveturia, rata oli raitiotie. Vetovoima siis ihminen tai hevonen. Vanhanajan raitiotiet muuttuivat jossain vaiheessa "kenttäradoiksi". Olisiko ollut jossain 1920-30-luvulla. Viisaat kommentoikaa! Haluttiinko tuona aikana vetää jokin lopullinen ero "oikeiden" raitioteiden ja kenttäratojen - rilliratojen - välille.