Syksyn 2006 uudet bussit

Westendin Linjallehan tuo uusi Ikarus päätyi, ajaa tällä hetkellä linjalla 315. Kylkinumero on 1.
 
Mitä ilmeisimmin Concordialle menossa oleva kokovalkoinen 2-akselinen Scala näkyi tänään Vihdintiellä, rekkareina vielä koekilvet.
 
Ja tänään Vihdintiellä meni uusi kokovalkoinen teli-Scala, näköjään siis Concordian ostokset myös 731:lle tehtiin Scanialta ja LAK:lta. Uutuudesta taitaa tulla YTV-alueen ensimmäinen Scania K270.
 
Kehä 2:sen varrella olevalla concordian varikolla on suuri määrä uusia 8700le telejä, vailla rekisteröintiä. Tulevat siis linjalle 550, vai onko muitakin linjoja joille kyseiset kauniit bussit tulevat?
Harmittaa vaan, kun tuskin nämäkään kovinkaan kauan pysyvät siisteinä sisältä, kun vain teinit pääsevät niihin käsiksi... :/ Itse vaan en malta odottaa, että pääsen katsastamaan nämä uutuudet lähempää. ;>
 
Nadine sanoi:
Kehä 2:sen varrella olevalla concordian varikolla on suuri määrä uusia 8700le telejä, vailla rekisteröintiä. Tulevat siis linjalle 550, vai onko muitakin linjoja joille kyseiset kauniit bussit tulevat?
Jokeri-550:lle kaikki 29 kpl ovat tulossa. Edes pahimman kalustopulan yllättäessä, näillä autoilla ei olisi tarkoitus muita linjoja ajaa. Muutama päivä vielä, ja se alkaa...
 
Nadine sanoi:
Harmittaa vaan, kun tuskin nämäkään kovinkaan kauan pysyvät siisteinä sisältä, kun vain teinit pääsevät niihin käsiksi...

Niinpä... Jonkinnäköiset muovipenkit Jokerilla olisi tuonut "metromaista" tunnelmaa. Kun taas tunnin istuminen näillä penkeillä olisi tuonut HKL:n vihreiden penkkien tunnelmaa. :)
 
Hujis sanoi:
Tässä yksi uudehko, vähän toisen kaliiperin Concordia, kantaa kylkinroa 539 ja rekisteriä VOI-674
Esimerkillisesti vielä ajettu Leppävaaran terminaalissa alueelle, jonne ei saisi ajaa kuin bussit ja taksit. Lisäksi tuohon rivistöön ei saisi parkkeerata kuin sopimusliikenteen busseja.
 
kuukanko sanoi:
Esimerkillisesti vielä ajettu Leppävaaran terminaalissa alueelle, jonne ei saisi ajaa kuin bussit ja taksit. Lisäksi tuohon rivistöön ei saisi parkkeerata kuin sopimusliikenteen busseja.
Noilla CBF:n henkilöautoilla suoritetaan mm. kuljettajavaihtoja Leppävaaran terminaalissa ja olisi aika hankalaa suorittaa niitä, jos ei voisi ajaa vaihdon kohteena olevan bussin läheisyyteen. Toimenpide kestää niin vähän aikaa, ettei siitä ole juurikaan haittaa bussiliikentelle ja kuljettajakolleegat hyväksynevät homman. Mutta oikeassa olet siinä, että liikennemerkit kieltävät sen, noin niin kuin lain mukaan. Mitenkähän muutenkaan tuo voisi hoitaa?
 
vristo sanoi:
Noilla CBF:n henkilöautoilla suoritetaan mm. kuljettajavaihtoja Leppävaaran terminaalissa ja olisi aika hankalaa suorittaa niitä, jos ei voisi ajaa vaihdon kohteena olevan bussin läheisyyteen. Toimenpide kestää niin vähän aikaa, ettei siitä ole juurikaan haittaa bussiliikentelle ja kuljettajakolleegat hyväksynevät homman. Mutta oikeassa olet siinä, että liikennemerkit kieltävät sen, noin niin kuin lain mukaan. Mitenkähän muutenkaan tuo voisi hoitaa?
Tietysti homman voisi hoitaa samalla tavalla niin kuin monet liikennöitsijät hoitivat männä vuosina eli kuljettajanvaihtoautona onkin bussi. Tai sitten voi miettiä, että kumpi on taloudellisempaa: hoitaa yhden henkilön kuljetus alle kymmenen litraa bensiiniä vai useamman kymmenen litraa dieseliä satasella kuluttavalla kulkuneuvolla? ;)

HelB lienee liikennöitsijöistä ekologisin - ainakin näissä kuljettajanvaihtoasioissa. Kuljettajat kun saapuvat vaihtopaikalle ja lähtevät sieltä apostolinkyydillä.
 
vristo sanoi:
Mitenkähän muutenkaan tuo voisi hoitaa?
Viereisessä Sellon pysäköintitalossa olisi 5 h ilmainen pysäköinti. Tässä tullaan vaan siihen autoilijoille niin tuttuun ongelmaan, autolla on päästävä oven eteen vaikka laki sanoisi mitä. On niin ylivoimaista kävellä se parisataa metriä.
 
SD202 sanoi:
Tietysti homman voisi hoitaa samalla tavalla niin kuin monet liikennöitsijät hoitivat männä vuosina eli kuljettajanvaihtoautona onkin bussi. Tai sitten voi miettiä, että kumpi on taloudellisempaa: hoitaa yhden henkilön kuljetus alle kymmenen litraa bensiiniä vai useamman kymmenen litraa dieseliä satasella kuluttavalla kulkuneuvolla? ;)
Kylkiin voisi laittaa Concordia Busin nimen, niin ei jäisi epäselväksi, että auto on bussifirman eikä satunnainen väärin pysäköity auto.

SD202 sanoi:
HelB lienee liikennöitsijöistä ekologisin - ainakin näissä kuljettajanvaihtoasioissa. Kuljettajat kun saapuvat vaihtopaikalle ja lähtevät sieltä apostolinkyydillä.
Suomenojan varikolta käsin käydään kyllä vaihdoissa henkilöautoilla. En nyt tiedä tämänhetkistä tilannetta, mutta itse olen ainakin Puolarmetsässä ja Kuitinmäessä vuoronvaihdossa saanut henkilöauton, jolla on sitten voinut ajaa viettämään taukoa Suomenojalle tai jonnekin vastaavaan paikkaan.

Linjan 46T vaihdot hoitunevat myös edelleen Ruhasta käsin jollakin pienellä ajoneuvolla. Kun linja 75A oli HKL:lla ja sitä ajettiin Varhasta, vaihdettiin vuoroa yleensä Itäkeskuksen vara-autolla Jakomäen päässä.

Samoin linjan 52 vuoroon Vanhaankaupunkiin mentiin Koskelasta jollakin ajoneuvolla, itse menin kerran nivelellä 8702, kun se oli ainoa pihalta käyntiin lähtenyt auto. :)
 
Nuo TEP70:n luettelemat vaihdot ovat toki poikkeuksia. Eikös valtaosalla Helbin linjoista kuljettaja saavu vaihtopaikalle vaihdu kävellen?

Männä vuosina saattoi tosiaan nähdä nivelbussin kuljettajanvaihtoautona. Silloin, kun HKL -Bussiliikenne vielä ajoi linjaa 75A, niin muistan nähneeni niin ikään jonkun 87 -mallisen nivelen Jakomäessä kuljettajanvaihtoautona.
 
SD202 sanoi:
Nuo TEP70:n luettelemat vaihdot ovat toki poikkeuksia. Eikös valtaosalla Helbin linjoista kuljettaja saavu vaihtopaikalle vaihdu kävellen?

Kyllä, näin on. Tosin joissakin harvoissa tapauksissa siirtymä on sen verran pitkä, että vaihtoon tuleva kuljettaja käyttää ajoneuvoa matkalla, useimmin joukkoliikennettä ja toissijaisesti firman autoa jos muuten vaihtopaikalle ei kohtuullisessa ajassa pääse.
 
Takaisin
Ylös