Tallinna - Riika matkustajajunat avataan uudelleen

Koska Viro ja Latvia kuuluvat molemmat EU'n, on rajan tulllimuodollisiuudet olemettomat. Samon passintarkastus, nykyisin katsotaan vain että passi on voimassa, ainakin EU-kansalaisilta. Vielä vuositunannen vaihteessa sai rajalta passiin leimat, enää ei.
Joten jos välille laitetaan useampia junavuoroja päivässä, niin yksi voisi kulkea hyvin yöllä. Muuten olen päiväjunan kannalla. lähtöajan virolaiset taitavat tahdistaa Tallinkin, ei Vikinglinjan lauttojen kanssa yhteensopiviksi.
 
lähtöajan virolaiset taitavat tahdistaa Tallinkin, ei Vikinglinjan lauttojen kanssa yhteensopiviksi.

En usko, että tahdistavat minkään lautan kanssa. Ei niiltä laivoilta varmaan kuitenkaan niin isoa ryntäystä, että se kannattaisi..
 
Laivoja kulkee usein, varmasti useammin kuin junia Riikaan....Nyt muodostuu junamatkailijoille uusi mielenkiintoinen raideyhteys keskiseen Eurooppaan. Riiasta on varmasti jatkoyhteys Liettuaan ja sitä kauta Puolaan ja eteenpäin, näitäkään kaupunkeja matkakohteena aliarvioimatta.
Jään odottamaan mielenkiinnolla
 
Nyt muodostuu junamatkailijoille uusi mielenkiintoinen raideyhteys keskiseen Eurooppaan. Riiasta on varmasti jatkoyhteys Liettuaan ja sitä kauta Puolaan.
Mikään uusi yhteys tässä ei muodostu. Nytkin on mahdollista kulkea Tallinnasta Puolaan junalla. Junanvaihtoja on hieman enemmän, ja matkalla on 4-5 kilometriä apostolinkyydillä.

Latviasta pääsee junalla Liettuaan: Riika-Vilna joka toinen päivä (junan määränpää Ukrainen Truskavec) ja Daug... siis Väinänlinna-Vilna joka toinen päivä (junan reitti Vilnasta Pietariin). Lisäksi kesäisin joka toinen päivä on Riika-Vilna-yhteys junassa, jonka määränpää on Simferopol. Sanomattakin on selvää, että Latvia-Liettua-junien aikataulut ovat mahdollisimman huonot niille matkustajille, jotka kulkevat vain noiden kahden valtion välillä.

Vilnan ja Varsovan välillä joka toinen päivä kulkenut yöjuna on lakkautettu. Nykyisin Vilnasta pääsee Varsovaan vaihdollisella päiväjunalla, jolla matkustamisessa kuluu koko päivä. Onneksi matka-ajalla ei ole merkitystä, sillä junamatkustaminen on kivaa!

Tallinna-Varsova-junamatka saataisiin huomattavasti mukavemmaksi yhdellä pienellä lisäjunalla (tämän suunnitellun Tallinna-Riika-junan lisäksi); tarvitaan vain Riika-Sestokai-juna, josta on Sestokaissa vaihtoyhteys Varsovan junaan.

Jos olen tässä viestissä tehnyt suuria virheitä, korjatkoon TEP70 ne.
 
Tuosta yhteydestä saisi melko helposti Via Baltican kilpailijan. En tiedä että, miten käytännössä, mutta ainakin periaatteessa. Olisi hieno mennä samalla junalla läpi euroopan..
 
Näyttää pahasti siltä, että vanhat EU-valtiot ovat hidastaneet Schengen-alueen laajentamista niin paljon, että se voi toteutua vasta vuonna 2008. Alkuperäisen aikataulun mukaan alueen piti laajentua jo tänä vuonna. Suomen neuvottelija asiassa, entinen sisäministeri Kari Rajamäki, suhtautui skeptisesti jopa siihen, että tulokseen päästäisiin edes silloin. Nyt on kuitenkin Suomessa uusi hallitus ja uudet ministerit ja tämä asia on EU:n ministerikokouksissa ainakin Suomen asialistalla paljon korkeammalla.

Latvian puolella tuon rataliikenteen avaaminen toisi suomalaisia lähemmäksi ainakin pari mielenkiintoista kaupunkia. Gauja-joen laaksossa sijaitsevat Sigulda ja Cēsis (eestiksi Võnnu) ovat todella kauniita ja mukavia pikkupaikkoja linnoineen. Alueella on muitakin hansa-aikaisia linnoituksia ja paikkoja, joista harva täällä tietää mitään. Hinnat ovat myös todella alhaalla verrattuna Riikaan.

Tässäpä erinomainen kartta, josta selviää hyvin tarkkaan mihin pieniinkin kyliin juna voisi Latviassa kulkea.

http://langs.ru/img/latvia-railways.jpg
 
Takaisin
Ylös