Tallinnan metrovisio

Liittynyt
25 Lokakuu 2017
Viestit
552

Virolaisella Metro Group -yrityksellä on vahva visio, jonka mukaan eräänlainen kevytmetro voisi aloittaa liikennöinnin Viron pääkaupungissa vuonna 2034. Samalla uusi kulkuväline tehostaisi Tallinnan joukkoliikennejärjestelmää.

Yrityksellä on jo linjasuunnitelmakin metrolle valmiina.

– Kevytmetro voisi kulkea Tallinnassa kahteen suuntaan eli Lasnamäestä Õismäkeen ja Paljassaaresta Raen kuntaan, Metro Groupin edustaja Kristjan Kaunissaar kertoi Pealinn-lehdelle.

Uutisessa myös todetaan, että idea on hyvin mahdollisesti Tallinnalle liian kallis toteuttaa. Kuitenkin ajatuksena mielenkiintoinen
 
Eli pitääkö tätä ajatella nyt niin, että vaikkapa Skanska meillä ehdottaisi, että hei, me voitais rakentaa metro Histaan ja sinne asunnot 30 000 ihmiselle? Ja kaupunkia ei kiinnostaisi.

En pitäisi toteutumismahdollisuuksia tämän perusteella kovinkaan kummoisina, mutta ideana kyllä veikeä.
 
Tässä artikkelissa on vähän enemmän ja karttaa sekä muuta tietoa.


Kumipyörämetroakin väläytetään. Haiskahtaa kyllä Gadgetbahn tässä kovasti.

Teknisestä puolesta ei ole kovin paljoa, mutta kun verrataan Köpikseen, niin ei kai ole kyseessä Stadhbahn tyyppinnen kevytmetro. Tunnelin saisi palvelemaan paljon isompaa käyttäjäkuntaa tekemällä Tallinnan ratikkan kanssa yhteensopivan eristetyn radan, josta voi sitten haaroittaa halvempaa eristämätöntä rataa laajemmalle alueelle. Tiedä sitten kuinka paljon kysyntää Tallinnassa olisi kaupungin laidalta toiselle, Tampereellakaan ei ei päädytty tunneliin keskustan alla, ja siellä radat ylettyvät 10km päähän keskusta-alueesta samoin kuin nämä ehdotetut.

If in New York or Berlin you're traveling with 10- to 12-car trains, with a light metro it would be more like three to five cars,

Onko Helsingissäkin kevytmetro?
 
Tässä artikkelissa on vähän enemmän ja karttaa sekä muuta tietoa.


Kumipyörämetroakin väläytetään. Haiskahtaa kyllä Gadgetbahn tässä kovasti.

Teknisestä puolesta ei ole kovin paljoa, mutta kun verrataan Köpikseen, niin ei kai ole kyseessä Stadhbahn tyyppinnen kevytmetro. Tunnelin saisi palvelemaan paljon isompaa käyttäjäkuntaa tekemällä Tallinnan ratikkan kanssa yhteensopivan eristetyn radan, josta voi sitten haaroittaa halvempaa eristämätöntä rataa laajemmalle alueelle. Tiedä sitten kuinka paljon kysyntää Tallinnassa olisi kaupungin laidalta toiselle, Tampereellakaan ei ei päädytty tunneliin keskustan alla, ja siellä radat ylettyvät 10km päähän keskusta-alueesta samoin kuin nämä ehdotetut.



Onko Helsingissäkin kevytmetro?
Stadtbania ei yleensä kutsuta kevytmetroksi, koska se on käytännössä pikaraitiotie, joka vain kulkee osin tunnelissa. Kööpenhaminassa taas on kevytmetro, koska junat ovat suunnilleen yhden M100-vaunuparin pituisia, millä ei ole mahdollista saavuttaa tavallisen metron kapasiteettia, koska vuoroväliä ei voi loputtomasti lyhentää. Tuo amerikkalainen 3-5 vaunun raja kuulostaa vähättelyltä, sanoisin pikemminkin 2-3 vaunun järjestelmiä kevytmetroiksi. Helsingin metrovaunut ovat hieman tavallista pidempiä, joten junan pituus on 4,5 tavallisen metrovaunun luokkaa.
 
Stadtbania ei yleensä kutsuta kevytmetroksi, koska se on käytännössä pikaraitiotie, joka vain kulkee osin tunnelissa. Kööpenhaminassa taas on kevytmetro, koska junat ovat suunnilleen yhden M100-vaunuparin pituisia, millä ei ole mahdollista saavuttaa tavallisen metron kapasiteettia, koska vuoroväliä ei voi loputtomasti lyhentää. Tuo amerikkalainen 3-5 vaunun raja kuulostaa vähättelyltä, sanoisin pikemminkin 2-3 vaunun järjestelmiä kevytmetroiksi. Helsingin metrovaunut ovat hieman tavallista pidempiä, joten junan pituus on 4,5 tavallisen metrovaunun luokkaa.

Helsingissä on vielä junilla leveyttä vähän enemmän, joten Helsingin 3,25 metriä leveissä 88 metrisissä junissa on noin 10 % enemmän lattiapintaa kuin vaikka Berliinin 2,65 m leveyden ja 99 metrin pituuden Grossprofil - junissa. New Yorkissa vilkkaan linjan ruuhkajuna taas on 183 metriä pitkä ja 2,63 metriä leveä, New Yorkin isot junat kansainvälisestikin suuria ja niissä on noin 65% enemmän lattiapintaa kuin Helsingin metrojunissa.

Siinä miten metrojunat on kalustettu on toki eroa, Helsingin metrossa on aika paljon istumapaikkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Haiskahtaa kyllä Gadgetbahn tässä kovasti.
Onpa hauska nimitys tämä Gadgetbahn, en ollut kuullut ennen!

Jännä nähdä, miten tämän kanssa käy. Mitään metroa tuonne ei tule, tuskin ratikkaakaan, mutta jos rakennusliikettä ihan oikeasti kiinnostaa tehdä valtava määrä asumista (olisiko sille tosiaan kysyntää?), niin ehkä ne juuri ja juuri jonkin bussikadun voisivat vetää Lasnamäestä maan pinnalla keskustaan.
 
Lasnamäellä asuu yli neljännes tallinnalaisista, joten siellä olisi kysyntää kahdellekin uudelle raitiotielle. Lasnamäen kaupunginosaan kuuluu myös Ülemiste, jonne menee jo kaksi linjaa, mutta varsinaista lähiötä ne eivät palvele. Sen sijaan uudelle bussikadulle ei ole tarvetta, koska Lasnamäen bussiliikenne on sujuvampaa kuin monessa muussa osassa Tallinnaa. Toinen uusista radoista voisi kulkea kokonaan uutta linjausta keskustasta asti ja toinen kääntyä Majakalta Paelle, jolloin kilometrin mittainen Suur-Paalan haara jäisi valitettavasti käyttämättä, koska Ülemisten asemalla on Rail Baltican myötä tarvetta kahdelle linjalle, mutta Suur-Paalan pysäkki on melko vähän käytetty muutenkin ja Väike-Paalalta olisi kohtuullinen kävelymatka Paelle.
 
Kun kirjoittaa hakukoneeseen kiirtramm, niin löytyy joitakin vironkielisiä juttuja. Esim. tällainen ja tällainen. Pikaratikkajuttuja on siis etelänaapurissamme kyllä mietitty.
 
Lasnamäellä asuu yli neljännes tallinnalaisista, joten siellä olisi kysyntää kahdellekin uudelle raitiotielle.
Varmaan olisikin, mutta niitä ei lähde mikään yksityinen rakennusliike tekemään. Siellä on (pika)ratikalle varauskin, tai on ainakin ollut vuosikymmenien ajan. En tiedä, onko tila annettu johonkin muuhun käyttöön.
 
Tallinnan ratikkalinjaston pidentäminen esikaupunkeihin, siis muuallekin kuin Kopliin, saattaisi olla hyvinkin järkevä investointi, mutta kevytmetro ei sellaiselta vaikuta. Ajatus pikaraitiotiestä Balti Jaamalta Väike Öismäelle tuntuisi hyvinkin järkevältä, samoin Kadriorgilta Piritalle tai jopa Viimsiin. Ülemisten suunta lienee hoidossa nykyisilläkin. Lasnamäen keskustaan voitaisiin rakentaa kokonaan uusi linja, jos moinen katsottaisiin tässä prosessissa tärkeäksi -Tallinnan ratikat ovat monessa suhteessa helsinkiläiskollegoitaan parempia liikennevälineitä, mutta tätä mielikuvaa on saattanut ruokkia sekin, että niistä ei ole edes yritetty virittää pohjoisnaapurinsa kaltaisia massojen kuljetusyksiköitä (ja tietysti sekin, että niitä kunnioitetaan liikenteessä).
Viiden tai kuuden linjan verkko taitaisi näin olla: 1 Kopli-Balti Jaam-Mere puiestee-Hobujaam-Pirita (-Viimsi), 2 Väike-Öismäe-Balti Jaam-Mere Puiestee-Hobujaam-Ülemiste, 3 nykyisellään eli Tondi-Kadriorg, jossa samalla voitaisiin ajaa vanha ja pieni kalusto loppuun, 4 Kopli-Balti Jaam-Satama-Laikmaa-Gonsiori-Ülemiste ja 5 Väike-Öismäe-Balti Jaam-Satama-Laikmaa-Tondi. Jos Lasnamäen linja rakennettaisiin, se olisi numero 6, jonka päättäri voisi olla vaikka Gonsiori-kadulla Viru-keskuksen tuntumassa.
 
Takaisin
Ylös