Talven 2006-2007 aikataulut

Ehkäpä se on kuitenkin niin, että tuo mainittu kolmen minuutin vuoroväli ei ole kovin suuri ongelma. Keskustassa kun on PARAS-näytöt lähes jokaisella pysäkillä. 7 minuutin pudotus ajoajassa taitaa olla niin iso hyppäys, ettei se käytännössä välttämättä ainakaan sydäntalvella käy toteen. Tietysti peräkkäinajoa tulee, jos autot sattuvat sittenkin joskus kulkemaan aikataulun mukaisesti...
 
Tässä jos ketään helpottaa, niin ajoajat arkisin päätteeltä Keskustorille heilurilinjoilla, sulkeissa edellisen talven vastaavat lukemat:

Linja Länsi Itä
1: HÄR 14/17 KAL 22/26
(ENT 18/20, 25/30)
3: LAH 19/22 PET 10/12
(ENT 27, 12/15)
7: RUO 25/27 SAR 16/19
(ENT 28/30, 22/25)
13: IKU 26/32 HER 23/28
(ENT 30/35, 24/26)
16: LEN 19/25 LEI 18/25
(ENT 23/29, XXX)
18: HAU 20/24 ATA 21/25
(ENT 25/28, XXX)
19: TES 19/24 ATA 27/31
(ENT 24/25, XXX)
21: TAH 12/13 TUR 21/25
(ENT 13/14, 24)
25: RAH 21/23 JAN 16/20
(ENT 23/25, 18/20)
26: HAU 21/27 MUL 17/19
(ENT XXX, 20/23)
27: RYY 21/22 IRJ 20/24
(ENT 21/23, 24/27)

Jufo sanoi:
Olen ymmärtänyt, että lähtöaikoja Keskustorilta pidetään ohjeellisina (ei siis tarkkoina) lähtöaikoina.
Noh, nyt näyttää käyneen näin, mutta kyllä ne aina ennen ovat olleet tarkkoja lähtöaikoja.
 
Viimeksi muokattu:
Ensi talven pysäkkivälitiedoissa Koskipuiston ja Keskustorin ja Tuulensuun ja Keskustorin välille on annettu todellisen keskimääräisen ajoajan lisäksi matkustajien lastausta varten minuutti ja lisäksi yksi puskuriminuutti. Aikaisemmin puskuria oli enemmän, ja se tehtiin niin että Koskipuiston ja Keskustorin ja Tuulensuun ja Keskustorin pysäkkiväleille annettiin esimerkiksi 5 minuuttia ajoaikaa. Tästä syntyi ongelmia, joista yksi oli se että Reittiopas neuvoi Keskustorille meneviä matkustajia jäämään Koskipuistossa pois ja kävelemään loppumatkan, koska kävellen matka taittui nopeammin kuin 5 minuutissa.

Hämeenkadun pysäkkialueet ovat tunnetusti ahtaita ja pitkien nivel- ja telibussien pitkäaikainen seisonta ei ole tarkoituksenmukaista. Pysäkkivälien ajoajat on katsottu viime talven PARAS-logien perusteella, mutta ongelma on toki bussijärjestelmälle ominainen vaihtelu ja Tampereella valitettava liikenteen hidastuminen. Ensi talvena saadaan lisää arvokasta kokemusta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ohjeellisista ajoista löytyi haastattelu seuraavasta dokumentista sivulta 8:
http://www.uta.fi/jour/utain/utain20030403.pdf

Käsittääkseni siis ohjeellinen aika tarkoittaa lähtöaikaa, jota ennen auto ei lähde pysäkiltä (mutta voi lähteä hieman myöhemmin). YTV:n aikatauluissa ohjeelliset aikataulupisteet on jopa korostettu tähdellä erotuksena arvioiduista ohitusajoista (mm. pysäkkiaikataulut ovat arvioituja ohitusaikoja ja voivat siis myös alittua).

Tampereen aikataulukirja väittää, että myös seutuliikenteen bussien ohitusajat kaupungin rajalla ovat ohjeellisia, mutta onko näin? En ole havainnut ainakaan Nokian suunnan bussien pysähtyvän kaupungin rajalle odottamaan vaikka ne silloin tällöin saapuvat aikataulupisteeseen (Kalkku TH) hieman etuajassa. Pikkuasiastahan tässä on kyse, mutta mielestäni pitäisi aina tehdä selkeä ero A) tarkkojen B) ohjeellisten ja C) arvioitujen aikataulujen välillä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jufo sanoi:
pitäisi aina tehdä selkeä ero A) tarkkojen B) ohjeellisten ja C) arvioitujen aikataulujen välillä.

Minulla on vain sellainen käsitys, että on joko lähtöaikoja tai ohjeellisia aikoja. Jälkimmäiset ovat vain arvioituja ohitusaikoja, edellisten sisältäessä pienen ajantasauksen, jonka jälkeen auton on lupa jatkaa matkaa. Toisin sanoen se mitä Tampereella kutsutaan "ohjeelliseksi" on ilmeisesti YTV-alueella "arvioitu" (samalta asialtahan ne jo kuulostavatkin...) joten en voi nyt muuta kuin ihmetellä mikä on ero sitten näiden "tarkkojen" ja "ohjeellisten" lähtöaikojen välillä...

EDIT:
Juha Kortteus sanoi:
"Pirkkahallin pysäkkiaika pitää, mutta Keskustorin aika on ohjeellinen, koska ei meidän autoilla ole varaa seisoskella sielläkään."

Tätä kohtaa tarkoittanet ilmeisesti? Omituista, ensin on nimitetty ohjeellisiksi arvioituja aikoja kaupungin rajalla, ja sitten sanotaankin, että ajantasaus Keskustorilla olisi myös ohjeellinen aika. Päiväys lehdelle on ilmeisesti yli kolmen vuoden takaa, joten ajantasaus on kyllä ollut. Tämä syksy on tietääkseni ensimmäinen ainakin kahdeksaan vuoteen (ja varmasti enemmänkin) ilman ajantasauksia, joten nyt näitä Keskustorin aikoja voisikin alkaa kutsua ohjeellisiksi, mutta eivät ne sitä kolme vuotta sitten mielestäni ole olleet. 2000-2001 aikataulukirjassakin on annettu linjalle 1 koko päivän 20 minuuttia aikaa Keskustorille. Parhaimmillaan seisonta-aikaa jäisi siis n. 5 minuuttia. Tai odotas... Kortteuksen on kyllä tarkoitettava tässä, että Keskustorilla ei ole varaa seisoa sitä kymmentä - viittätoista minuuttia mitä päätteellä saatetaan antaa. Ja näin ollen autoja lähtisi tod. näk. enemmän myöhässä Keskustorilta.

Saako tästä kukaan enää edes mitään selvää? Ihan omituinen aihekin vielä... vai että kolmen tyyppisiä aikataulupisteitä...
 
Viimeksi muokattu:
Helsingin alueella useimmat ajat on noin aikoja, esim. pysäkkiaikataulut.
Edes pitkillä keskustan läpi kulkevilla linjoilla 65A ja 66A ei ole keskustassa ajantasauspaikkoja, vaan aikataulussa olevat ajat ovat arvioituja.

Uudella jokerilla (550) on Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä ainakin kolme paikkaa jossa on ajantasaus. Nämä ovat Oulunkylä asema, Huopalahden asema ja Leppävaaran asema. Näille on tarvetta, sillä linja on pitkä, ajoaika ruuhka-aikana yhteen suuntaan 65 minuuttia ja vuoroväli ruuhkassa 5 min.
 
Tampereella (ja ehkäpä kaikkialla muuallakin) on ollut ja on edelleen kahdenlaisia aikatauluaikoja.

Arvioidut = ohjeelliset ajat ovat aikoja jotka ilmoitetaan asiakkaalle lisäpalveluna. Vuoro voi ohittaa ne etuajassa, aikataulussa tai myöhässä. Näitä ovat Tampereella pysäkkiaikataulut. Suunnitteluperiaatteet ja suunnittelun onnistuminen ratkaisee, kuinka hyvin Gaussin kellokäyrän kupu osuu annettuun aikaan. Hajonta on perinteiselle bussijärjestelmälle ominainen ilmiö.

Sitten ne muut ajat ovat aikoja joita vuoro ei voi ohittaa etuajassa. Tällaisia aikoja ovat Tampereella pääteasemien ja Keskustorin ajat. Myöhässäolo on aina mahdollista, ja on suunnitteluperiaatteista kiinni kuinka paljon ajantasausta jää. Mitä enemmän puskuria jätetään, sitä varmemmin vuoro lähtee ajallaan. Toisaalta sitä enemmän alkaa myös esiintyä seisontaa, joka Keskustorin alueella on joillakin pysäkeillä aiheuttaa ruuhkautumista.
 
Razer sanoi:
Minulla on vain sellainen käsitys, että on joko lähtöaikoja tai ohjeellisia aikoja. Jälkimmäiset ovat vain arvioituja ohitusaikoja, edellisten sisältäessä pienen ajantasauksen, jonka jälkeen auton on lupa jatkaa matkaa. Toisin sanoen se mitä Tampereella kutsutaan "ohjeelliseksi" on ilmeisesti YTV-alueella "arvioitu" (samalta asialtahan ne jo kuulostavatkin...) joten en voi nyt muuta kuin ihmetellä mikä on ero sitten näiden "tarkkojen" ja "ohjeellisten" lähtöaikojen välillä...
Näköjään näissä käsitteissä on tulkinnanvaraa ja tarkoitus oli selventää käsitteitä eikä sekoittaa entisestään :) Se mitä minä pidin tarkkana lähtöaikana on päätepysäkkien lähtöajat, Keskustorin lähtöajat taas ovat minun käsitteissäni ohjeellisia (=ohjeaikoja) sillä ne kertovat, milloin auto *aikaisintaan* lähtee Keskustroilta ja arvioidut ajat ovat vain arvioita.

Tarkkojen ja ohjeaikojen välillä ei ole selkeää rajaa eli riippuu määritelmästä, kumpia ne ovat. Voidaan esimerkiksi sopia, että jos alle 80% vuoroista pääsee lähtemään ilmoitetulla minuutilla niin aikataulu on ohjeellinen, mutta jos yli 80% niin se on tarkka.

Hyväksyn Allisonin antamat määritelmät ja on helpompi puhua aikatauluista kun puhutaan vain kahdenlaisista ohitusajoista. Mutta tässä määritelmässä Keskustorin lähtöajat ovat siis *tarkkoja* vaikka ne usein lähtisivät torilta myöhässä.

Allison sanoi:
Arvioidut = ohjeelliset ajat ovat aikoja jotka ilmoitetaan asiakkaalle lisäpalveluna. Vuoro voi ohittaa ne etuajassa, aikataulussa tai myöhässä. Näitä ovat Tampereella pysäkkiaikataulut. Suunnitteluperiaatteet ja suunnittelun onnistuminen ratkaisee, kuinka hyvin Gaussin kellokäyrän kupu osuu annettuun aikaan. Hajonta on perinteiselle bussijärjestelmälle ominainen ilmiö.
Niin tai kuten Kortteus haastattelussa kertoi, arvioidut ajat pyritään pikemmin suunnittelemaan tiukoiksi, jotta etuajassa pysäkin ohituksia on mahdollisimman vähän. Eli ajoaika kaupungin rajalle pitäisi katsoa ennemminkin ajoaikojen normaalijakauman reunalta kuin sen keskikohdalta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Löytyipä ensi talven aikatauluista yksi asia, mikä on mennyt täysin päin mäntyä! Kyseessä on (taas) Takahuhdintie ja tässä tapauksessa linjat 19 ja 29. Ruuhka-aikaan vuorot ovat kyllä fiksusti porrastettu, mutta päivällä ei lainkaan. Autot nimittäin kulkevat minuutin välein ja sitten on 29 minuuttia seuraavaan peräkkäinajoon. Ai ai sentään, mikä moka! Ehkä sitten ensi talveksi voidaan 29:n lähtöajat korjata päivisin minuuteille 10/40. Silloin esim. pysäkin 5063 (Takahuhdintie 37) ajat olisivat keskipäivällä 10/19/40/49 nyt alkavan 09/10/39/40 sijaan...

No, sentään toiseen suuntaan vuoroväli on ko. ajankohtana melko tasan tarkkaan se 15 min...
 
Suurin osa limityksistä on erittäin onnistuneita. Foorumi voisi myöntää Allisonille jonkinlaisen joukkoliikennemitalin !
Huomasin hämmästyksekseni, että jopa Kaukajärven linjat 15 ja 22 on limitetty. Päivisin lähdöt Pyynikintorilta 00, 08, 15, 22..jne. Todella hyvää työtä.
Samanlaisia esimerkkejä löytyy muualtakin ja yllättävistä paikoista.
Kaikkialla limitetykset ei tietenkään onnistu, jo ihan matemaattisista syistä. Jos samaa reittiä kulkevilla linjoilla (esim. 17 ja 25) on vartin ja 20 min välit, näitä ei limitä erkkikään.
 
Multsun poika sanoi:
Huomasin hämmästyksekseni, että jopa Kaukajärven linjat 15 ja 22 on limitetty. Päivisin lähdöt Pyynikintorilta 00, 08, 15, 22..jne. Todella hyvää työtä.

Limitys toimii toki myös toiseen suuntaan. Molemmilla linjoilla samat lähtöminuutit idässä: 00 15 30 ja 45. Linjalla 22 kestää tulla Annalasta juuri 7 minuuttia kauemmin.
 
Lehtikatsausta Tamperelaisesta "Ympäristökuntien bussivuoroja lisätään" (14.8. alkaen). Mainitaan mm. Paunun uusi vuoro Nokialle klo 16.10 erikoisreittiä ensin moottoritietä ja sitten Myllyhaan kautta (päättyy Pirkkalaistorille).
valikosta 5.8. lehti ja sivulla 4. Samaisen sivun oikeassa alakulmassa sattuu olemaan myös Lempäälän liityntäpysäköinnistä pikavuoroon.
 
Tämän päivän Aamulehti kertoo, että aikataulujen noudattamisessa on ollut vaikeuksia muutamalla linjalla. Jutussa mainittiin nimen omaan linjat 1, 3, 16, 21 ja 26. Pahin tilanne on kuitenkin ollut linjalla 15, jolle on nyt laitettu arkiruuhkassa yksi auto lisää kiertoon. Täytyy sanoa, että jotain tällaista odotinkin juuri tämän linjan kohdalla. Olisi ollut järkevämpää laittaa se yksi osapäiväauto sinne jo alusta asti...

Tilannetta ei helpota Hatanpään valtatiellä alkava remontti, joka myöhästyttää liikennettä entisestään. Onni kuitenkin on, että Keskustorin remontti on loppusuoralla, ja sen valmistuminen helpottaa tilannetta olennaisesti usean linjan osalta.
 
Eppu sanoi:
Tämän päivän Aamulehti kertoo, että aikataulujen noudattamisessa on ollut vaikeuksia muutamalla linjalla. Jutussa mainittiin nimen omaan linjat 1, 3, 16, 21 ja 26.
Täytyy yrittää maanantaina muistaa käydä lukaisemassa... Mutta onko kyseessä siis vain Keskustorin lähtöajat? 26:llahan on varmaan kaikista löysin kierros, eri asia sitten ehtiminen puoleen väliin... 21:llä ei pitäisi mielestäni olla ongelmia, mutta 3:lla, 16:lla ja 1:llä toki on paikoin erittäinkin lyhyet ajoajat Keskustorille.
Eppu sanoi:
Pahin tilanne on kuitenkin ollut linjalla 15, jolle on nyt laitettu arkiruuhkassa yksi auto lisää kiertoon.
Loistavaa, mutta mikä on toteutus? Onko vain arkiruuhkiin lisätty se Härmälää aamulla kiertävä K-vuoro 30+45 kierroksella? Linjatuntimaksuthan siinä vain kasvavat eli ihan hyvä homma kaiken kaikkiaan jos näin on.
Eppu sanoi:
Tilannetta ei helpota Hatanpään valtatiellä alkava remontti, joka myöhästyttää liikennettä entisestään. Onni kuitenkin on, että Keskustorin remontti on loppusuoralla, ja sen valmistuminen helpottaa tilannetta olennaisesti usean linjan osalta.
Mihinkäs Hatanpäälle tämä remontti on tulossa ja miksi? En ole kuullutkaan, mutta ilmeisesti ykkösen asiakkaiden odotus vain pahenee...

Ylihuomenna voisi käydä tarkistamassa vihdoin se 17:00 Leinolan lähtö. Olisikohan erillisestä myöhästymishavaintojen viestiketjusta hyötyä? :D
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös