En huomannut asiasta muuten topicia. Nyt tuo kyseinen kaupunkieepos on jo laajasti jaettu Turun seudulla, joten aloitetaanpa tuon ruotiminen.
Oma huomio kiinnittyy jälleen linja 99. Nyt uudistus on se, että Varissuolla kierretään tuo "lenkki" eli mennään Karvataskunkadun kautta. Minusta koko paketti koskien linjaa 99 olisi syytä laittaa uuteen uskoon. Nyt tuon Varissuon lenkin kautta matka-aika Uittamolta tai vaikka Haritusta on usein pidempi jo Hannunniittuun mennessä kun 99:llä. Minusta 99:n kaltaisen kehälinjan tulisi olla mahdollisimman vähän kiertelevä ja siten tehokas tapa mennä lähiöstä toiseen. Nyt se ei sitä ole. Toki jollekin tuo reitti on paras ratkaisu. Mutta oikeasti sinänsä hyvällä ajatuksella jatkaa reitti Skanssista Vasaramäen kautta Ilpoisiin ja Haritun kautta Uittamolle on hieno, mutta palvelutaso (kesäisin ja lauantaisin joka toinen tunti) ja arkisinkin kerran tunnissa, on aika heikko. Lisäksi etenkin Ilpoisten reitillä on päällekkäisyyttä normi linjaston kanssa, koska Skanssista voi hyvin ne pari - kolme matkustajaa mennä vaihtaen 9 => 61.
Itse pilkkoisin nykyisen 99:n seuraavasti:
-Uittamo - Skanssi - Vaala - Varissuo. Ajoväli 30 - 60 minuuttia. Synkronointi koulujen ja työpaikkojen yleisten alkamisaikojen kanssa, ajetaan klo Ma - Pe 6.30 - 22.00, La 10-16.
-Harittu - Skanssi - Kupittaa as. - Halinen - nykyistä 99 reittiä Pernoon asti. Ajoväli 60 minuuttia. Yhteensopivuus Helsingin junien + etenkin TYKSin työvuorojen kanssa kanssa, liikennöinti Ma-Pe 6.30-22.00. La 10-16
-Skanssi - Vaala - Varissuo (ilman lenkin kiertoa) - edelleen nykyisen 99 reittiä Pernoon. Limittäin edellisten kanssa siten, että Skanssi - Varissuo väli on 15-30min, näin palvellaan hyvin aluetta, joka on kauppakeskuksen kohderyhmää + edellä mainitun kanssa Halisista eteenpäin 30 min ajoväli. Liikennöinti Ma- Pe 7.00-21.30 ja La 10.30-16.30
Kahdelle jälkimmäiselle ajantasaus myös Halisiin. Tällä tavoin linjakokonaisuudesta tulee selkeämpi ilman hankalia kirjainsymboleita. Ja resurssointia tulee nykyisestä 99:stä, mutta voidaan aivan hyvin pohtia myös linjojen 90 ja 91 mielekkyyttä ja toimivuutta, koska esimerkiksi Varissuo - Peltola välillä kulkee merkittävä matkustajaosuus reitistä ja siten toiminnoissa päällekkäisyyttä.
Oma huomio kiinnittyy jälleen linja 99. Nyt uudistus on se, että Varissuolla kierretään tuo "lenkki" eli mennään Karvataskunkadun kautta. Minusta koko paketti koskien linjaa 99 olisi syytä laittaa uuteen uskoon. Nyt tuon Varissuon lenkin kautta matka-aika Uittamolta tai vaikka Haritusta on usein pidempi jo Hannunniittuun mennessä kun 99:llä. Minusta 99:n kaltaisen kehälinjan tulisi olla mahdollisimman vähän kiertelevä ja siten tehokas tapa mennä lähiöstä toiseen. Nyt se ei sitä ole. Toki jollekin tuo reitti on paras ratkaisu. Mutta oikeasti sinänsä hyvällä ajatuksella jatkaa reitti Skanssista Vasaramäen kautta Ilpoisiin ja Haritun kautta Uittamolle on hieno, mutta palvelutaso (kesäisin ja lauantaisin joka toinen tunti) ja arkisinkin kerran tunnissa, on aika heikko. Lisäksi etenkin Ilpoisten reitillä on päällekkäisyyttä normi linjaston kanssa, koska Skanssista voi hyvin ne pari - kolme matkustajaa mennä vaihtaen 9 => 61.
Itse pilkkoisin nykyisen 99:n seuraavasti:
-Uittamo - Skanssi - Vaala - Varissuo. Ajoväli 30 - 60 minuuttia. Synkronointi koulujen ja työpaikkojen yleisten alkamisaikojen kanssa, ajetaan klo Ma - Pe 6.30 - 22.00, La 10-16.
-Harittu - Skanssi - Kupittaa as. - Halinen - nykyistä 99 reittiä Pernoon asti. Ajoväli 60 minuuttia. Yhteensopivuus Helsingin junien + etenkin TYKSin työvuorojen kanssa kanssa, liikennöinti Ma-Pe 6.30-22.00. La 10-16
-Skanssi - Vaala - Varissuo (ilman lenkin kiertoa) - edelleen nykyisen 99 reittiä Pernoon. Limittäin edellisten kanssa siten, että Skanssi - Varissuo väli on 15-30min, näin palvellaan hyvin aluetta, joka on kauppakeskuksen kohderyhmää + edellä mainitun kanssa Halisista eteenpäin 30 min ajoväli. Liikennöinti Ma- Pe 7.00-21.30 ja La 10.30-16.30
Kahdelle jälkimmäiselle ajantasaus myös Halisiin. Tällä tavoin linjakokonaisuudesta tulee selkeämpi ilman hankalia kirjainsymboleita. Ja resurssointia tulee nykyisestä 99:stä, mutta voidaan aivan hyvin pohtia myös linjojen 90 ja 91 mielekkyyttä ja toimivuutta, koska esimerkiksi Varissuo - Peltola välillä kulkee merkittävä matkustajaosuus reitistä ja siten toiminnoissa päällekkäisyyttä.