He todennäköisesti saapuvat alueelle eri aikoihin, joten yksittäistä lähtöä kohden ei jäisi paljoa potentiaalisia matkustajia. Heitä varten siis tuskin aletaan järjestää HSL-liikennettä.
Onhan myös itse risteilymatkustajat, jotka ostaa molempiin suuntiin 4.00 € maksavan kertalipun tai 8.00 € maksavan vuorokausilipun. Eli helposti selvää liikevoittoa.
Toki vain pieni vähemmistö risteilymatkustajista käyttää joukkoliikennettä suurimman osan käyttäessä laivan omia kiertoajelu- tai sukkulabusseja, mutta silti niitäkin on. Vaikea sanoa, kuinka paljon, mutta risteilyalusterminaaleissa työskennellessäni joka päivä joku kysyi kysymyksen joukkoliikenteen aikatauluihin, reitteihin tai lippuihin liittyen. Yleisimmin matkustaja oli olettanut, että jossain olisi ihminen tai laite, jolta voisi ostaa lipun, ja kysyi, voiko bussinkuljettajalta ostaa sellaisen, tai varmistettiin, että lipun voi ostaa kuljettajalta. Sovelluksen lataamiseen selkeä enemmistö suhtautui nihkeästi.
Tämän lisäksi liikenteen kustannukset ei olisi kovin korkeat, sillä kustannus koostuisi ainoastaan Eiran ja Hernesaaren kärjen taikka Fredrikintorin ja Hernesaaren kärjen välisestä osuudesta, eli riittää, että jompaan kumpaan paikkaan päättyviä vuoroja jatketaan Hernesaaren kärkeen. Ja tämä siis yhdistettynä riistohintaisiin lippuihin.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:33 ----------
Eikös 17:n aiottu mutta toteutumaton pidennys Hernesaareen ollut juuri risteilymatkustajia varten tarkoitettu?
Oli.
Tietysti jos Höseli olisi vähän toisenlainen pulju kuin se nyt on, niin voisihan tuonne ihan joukkoliikennettäkin tarjota. Meikäläisillä kertalippuhinnoilla siinä ei verovaroja tarvita. Mutta se edellyttäisi sitä, että siihen bussiin saa jotenkin ostettua lipun. Nythän Höseli tarjoaa turisteille jotain "lataa appi, käytä mobiilidataa, maksa sairaasti" -systeemejä, jotka ei kyllä houkuttele kyytiin ketään, eikä sitä markkinointiajattelua ja -osaamistakaan oikein ole, että tuollainen toteutuisi.
Joukkoliikennettä ei tosiaan markkinoida mitenkään, eli ei ole karttoja tai opastekylttejä, vaan sitä käyttää omatoimiset turistit. Ja jos bussien lipunmyyntiä ei palauteta, voi lipun ostamisen kynnys olla turhan korkea. Tällöin ei tarvita joukkoliikennettä.
Sillä tavalla voisi kyllä säästää, että joukkoliikenne loppuisi noin 18.30. Kello 18 jälkeen lähtee hyvin harvoin risteilyaluksia. Tälle kaudelle suunnitellut käynnit näkee täältä:
https://www.portofhelsinki.fi/matkustajille/kansainvalinen-risteilyliikenne