Talviaikataulut 2024-2025

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
2,011
Reittioppaaseen on tullut näkyville syysliikeneteen aikatauluja:

  • 13 hallivuoroja vain Koskelasta
  • 22:n kaikki arkiaamun lähdöt Katajaharjun suuntaan ajetaan aamuisin 7 ja 9:30 välillä 22K:na. Linjavariaatiota ajetaan vain tähän suuntaan
  • 54 ja 554:lla joitain 12min vuorovälejä, pääsääntöisesti vuoroväli 15min. 553:n iltaliikenne jatkuu klo 23 asti.
  • 962 ja 963B eivät ole vielä näkyvissä
15 muutoksista olikin jo Raide-Jokeri -ketjussa.
 
Ja lisää muutoksia:
  • 59 muutettu kulkee Itäväylällä Herttoniemelle
  • 64:n päätepysäkki siirtyy Lukupolusta Yhdyskunnantielle
  • 145, 147 ja 163K lakkautetaan
  • 158 muutettaan kulkee Laurinlahden kautta Kivenlahden ja Espoonlahden välillä
  • 163 pidennetty kulkee reittiä Suvisaaristo-Soukka (M)-Espoonlahti (M)-Tillinmäki-Kurttila-Hansavalkamanaukio-Kauklahden asema-Valhalla
 
Oliko 59:stä liikennöintisuunnitelmassa? Muistaakseni ainakin jossain vaiheessa 59:n piti kulkea Siilitielle, koska Herttoniemen terminaalissa ei olisi tilaa metroaseman remontin aikana. Tuo remontti on tietysti nyt työnnetty taas kauemmas tulevaisuuteen, eli sitä ei tarvitse huomioida vielä tänä vuonna.
 
Ruuhka-ajan ulkopuolella vuoroväli on 20min, ei 15min.
Meinasin siis ruuhkan vuoroväli on pääsääntöisesti 15min, mutta lyhyen aikaa jopa 12.
Oliko 59:stä liikennöintisuunnitelmassa? Muistaakseni ainakin jossain vaiheessa 59:n piti kulkea Siilitielle, koska Herttoniemen terminaalissa ei olisi tilaa metroaseman remontin aikana. Tuo remontti on tietysti nyt työnnetty taas kauemmas tulevaisuuteen, eli sitä ei tarvitse huomioida vielä tänä vuonna.
Päätepysäkki oli Herttoniemen terminaalissa jo liikennöintisuunnitelmassa. Edellisessä TTS:ssä se oli vielä auki Siilitien kanssa kesken.
 
Reittioppaaseen on tullut näkyville syysliikeneteen aikatauluja:

  • 13 hallivuoroja vain Koskelasta
  • 22:n kaikki arkiaamun lähdöt Katajaharjun suuntaan ajetaan aamuisin 7 ja 9:30 välillä 22K:na. Linjavariaatiota ajetaan vain tähän suuntaan
  • 54 ja 554:lla joitain 12min vuorovälejä, pääsääntöisesti vuoroväli 15min. 553:n iltaliikenne jatkuu klo 23 asti.
  • 962 ja 963B eivät ole vielä näkyvissä
15 muutoksista olikin jo Raide-Jokeri -ketjussa.
Huomasin äsken Bussitutkassa että 971 linjasta on 971B versio Kerava-Hyrylä-Ruotsinkylä välille tulossa nyt elokussa ja sama on jo HSL:n reittioppaassakin. Tästä ei ole missään ollu mainintaa ainakaa itse en ole huomannu paitsi nyt kautta.
 
Huomasin äsken Bussitutkassa että 971 linjasta on 971B versio Kerava-Hyrylä-Ruotsinkylä välille tulossa nyt elokussa ja sama on jo HSL:n reittioppaassakin. Tästä ei ole missään ollu mainintaa ainakaa itse en ole huomannu paitsi nyt kautta.
Siitä päätettiin toukokuussa (https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=official_decision&id=202449648) ja myös mainittiin JLF:ssa (https://jlf.fi/viestiketjut/hsl-n-liikennöintisuunnitelma-2024-2025.16918/viesti-257808).
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Viransijaisen toimitusjohtajan päätös eiliseltä yölinja 69N Kamppi - Itä-Pakila perustamisesta 15.11. alkaen https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=official_decision&id=202451124

Uusi variantti korvaa linjan 64 myöhäisillan lähtöjä ja kulkee linjan 69 reittiä Nordenskjöldinkadulle, josta Pasilankatua Ilmalan, Postipuiston sekä Metsäläntien kautta Käpylään ja siitä 64:n reittiä Itä-Pakilaan.
 
Mistä tämä nyt näin nopeasti syntyi, tarpeeksi valtaa tuolla alueella.....?
Itse päätöksessä lukee seuraavasti:
Postipuiston väestörakenne on nuori ja alueella on saatujen palautteiden sekä illan viimeisten lähtöjen kuormituksen perusteella voimistuvaa kysyntää yöliikenteelle. Uuden linjan reitti läntisen kantakaupungin kautta tuo lisää yöpalvelua myös Töölöön, Länsi-Pasilaan ja Ilmalaan sekä vähentää erillisen lisäliikenteen tarvetta esimerkiksi Stadionin suurten yleisötapahtumien jälkeen.
sekä
Muutoksella saadaan Postipuistoon yöliikennettä kohtuullisin kustannuksin, koska lähtöjen kokonaismäärä ei lisäänny.

Vaikuttaa siis ihan järkevältä tavalta kasvattaa Postipuiston alueen matkustajakapasiteettia. Uusien lähtöjen lisääminen linjalle 23 todennäköisesti maksaisi enemmän.
 
En muista tällaista viime vuodelta, mutta saatan olla väärässä. Paperiaikatauluista löytyy erilliset koulupäivä ja koululoma aikataulut linjoille 20 ja 30. Ylipäänsä en muista, että Helsingin sisäisillä linjoilla (muuten kuin Östersundomissa) olisi ennen ollut tuollaisia.
 
Onkohan 962 ja 963B peruttu kun ei näy tulostettavissa aikatauluissa eikä reittioppaassa? Sen sijaan 971:n aikataulussa näkyy liikennöitsijänä sekä Nurmijärven Linja että Pohjolan Liikenne, olin aiemmin käsityksessä että tuo 971:n tulisi Pohjolan Liikenteelle vasta optiovuonna 8/27 alkaen vai onko niin että Pohjolan Liikenne ajaa nyt vain B-vuorot?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse päätöksessä lukee seuraavasti:

sekä


Vaikuttaa siis ihan järkevältä tavalta kasvattaa Postipuiston alueen matkustajakapasiteettia. Uusien lähtöjen lisääminen linjalle 23 todennäköisesti maksaisi enemmän.
Juu luin läpi kyllä, mietin vain kun ei näitä usein tule ja varmasti tulee palautetta.... Mutta mennään näillä, turha tässä salaliittoja rakentaa
 
Kun 69N:n perusteluissa mainitaan viimeisen lähdön kuormitus ja 23 kulkee klo 2 asti aamulla, niin luulisin kyseessä olevankin aamuyöliikenne. Aikaisemmin olisi kai voinut jatkaa 23N:ää ilman lisälähtöjen ajamista ja isompia lisäkustannuksia, mutta nyt kun se on korvattu 9N:llä ja rata loppuu Ilmalaan oli keksittävä jokin toinen keino.

Jos kyse olisi alueella olevasta vallasta, niin ratikasta olisi tehty jo ainakin yleissuunnitelma.

Onkohan 962 ja 963B peruttu kun ei näy tulostettavissa aikatauluissa eikä reittioppaassa?

Liikennöintisuunnitelmassa noiden piti aloittaa vasta "syksyn aikana" eli niiden puuttuminen vielä julkaistuista aikatauluista oli ihan odotettu.

Sen sijaan 971:n aikataulussa näkyy liikennöitsijänä sekä Nurmijärven Linja että Pohjolan Liikenne, olin aiemmin käsityksessä että tuo 971:n tulisi Pohjolan Liikenteelle vasta optiovuonna 8/27 alkaen vai onko niin että Pohjolan Liikenne ajaa nyt vain B-vuorot?

Luulisi, että se yksittäinen täyskokoisella kalustolla ajettu vuoro, joka oli kai Taksikuljetuksen toisesta paketista siirtyy PL:lle ja Korsisaari ajaa sitten paketin mukaisesti pienkalustovuoroja sekä 971:llä, että B-variantilla.

En muista tällaista viime vuodelta, mutta saatan olla väärässä. Paperiaikatauluista löytyy erilliset koulupäivä ja koululoma aikataulut linjoille 20 ja 30. Ylipäänsä en muista, että Helsingin sisäisillä linjoilla (muuten kuin Östersundomissa) olisi ennen ollut tuollaisia.

30:lle tuli yksittäinen lähtö Niemenmäestä pohjoiseen viime talvena, jota ajettiin vain koulupäivinä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös