Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
En muista tällaista viime vuodelta, mutta saatan olla väärässä. Paperiaikatauluista löytyy erilliset koulupäivä ja koululoma aikataulut linjoille 20 ja 30. Ylipäänsä en muista, että Helsingin sisäisillä linjoilla (muuten kuin Östersundomissa) olisi ennen ollut tuollaisia.
En muista tällaista viime vuodelta, mutta saatan olla väärässä. Paperiaikatauluista löytyy erilliset koulupäivä ja koululoma aikataulut linjoille 20 ja 30. Ylipäänsä en muista, että Helsingin sisäisillä linjoilla (muuten kuin Östersundomissa) olisi ennen ollut tuollaisia.
Onkohan 962 ja 963B peruttu kun ei näy tulostettavissa aikatauluissa eikä reittioppaassa? Sen sijaan 971:n aikataulussa näkyy liikennöitsijänä sekä Nurmijärven Linja että Pohjolan Liikenne, olin aiemmin käsityksessä että tuo 971:n tulisi Pohjolan Liikenteelle vasta optiovuonna 8/27 alkaen vai onko niin että Pohjolan Liikenne ajaa nyt vain B-vuorot?
Mut tuo lähtö ei ole talviaikataulussa.30:lle tuli yksittäinen lähtö Niemenmäestä pohjoiseen viime talvena, jota ajettiin vain koulupäivinä.
Nopeasti katsoen siellä on kyllä eroja. Esim. linjalla 30 kaupunkiin päin on koulupäivinä kello 8:n tunnilla 7 lähtöä, mutta loma-aikana vain 5 lähtöä.Mut tuo lähtö ei ole talviaikataulussa.
Viransijaisen toimitusjohtajan päätös eiliseltä yölinja 69N Kamppi - Itä-Pakila perustamisesta 15.11. alkaen https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=official_decision&id=202451124
Uusi variantti korvaa linjan 64 myöhäisillan lähtöjä ja kulkee linjan 69 reittiä Nordenskjöldinkadulle, josta Pasilankatua Ilmalan, Postipuiston sekä Metsäläntien kautta Käpylään ja siitä 64:n reittiä Itä-Pakilaan.
Taas katoaa Espoosta kaksi pitkäaikaista linjanumeroa. Suvisaariston dösä oli 145 ainakin 40 vuotta, 147:sta en osaa tarkemmin sanoa, mutta veikkaisin senkin lähentelevän puolta vuosisataa.Ja lisää muutoksia:
- 145, 147 ja 163K lakkautetaan
Kun 69N:n perusteluissa mainitaan viimeisen lähdön kuormitus ja 23 kulkee klo 2 asti aamulla, niin luulisin kyseessä olevankin aamuyöliikenne. Aikaisemmin olisi kai voinut jatkaa 23N:ää ilman lisälähtöjen ajamista ja isompia lisäkustannuksia, mutta nyt kun se on korvattu 9N:llä ja rata loppuu Ilmalaan oli keksittävä jokin toinen keino.
Jos kyse olisi alueella olevasta vallasta, niin ratikasta olisi tehty jo ainakin yleissuunnitelma.
Liikennöintisuunnitelmassa noiden piti aloittaa vasta "syksyn aikana" eli niiden puuttuminen vielä julkaistuista aikatauluista oli ihan odotettu.
Luulisi, että se yksittäinen täyskokoisella kalustolla ajettu vuoro, joka oli kai Taksikuljetuksen toisesta paketista siirtyy PL:lle ja Korsisaari ajaa sitten paketin mukaisesti pienkalustovuoroja sekä 971:llä, että B-variantilla.
30:lle tuli yksittäinen lähtö Niemenmäestä pohjoiseen viime talvena, jota ajettiin vain koulupäivinä.
Tämän jälkeen ei olekaan yhtään 140-sarjassa olevaa täysikokoisilla busseilla ajettavaa päivälinjaa. On vain yölinjat 146N ja 147N sekä lähibussit 148 ja 149. Miksi piti taas tällainen muutos tehdä vain puolitoista vuotta Kivenlahden metron liityntäliikenteen startin (helmikuu 2023) jälkeen?Taas katoaa Espoosta kaksi pitkäaikaista linjanumeroa. Suvisaariston dösä oli 145 ainakin 40 vuotta, 147:sta en osaa tarkemmin sanoa, mutta veikkaisin senkin lähentelevän puolta vuosisataa.
Puuttuu sieltä myös U-linjatkin kokonaisuudessaaTulostettavista syksyn aikatauluista näyttää puuttuvan linjat väliltä 633N-665N
Suvisaaristo - Soukka (M) - Espoonlahti (M) - Kiviruukki - Tillinmäki - Saunalahti - Kurttila - Hansavalkama - Kauklahden As. / Köklax St. - Klippinki - Kuninkaankartano
- 163 pidennetty kulkee reittiä Suvisaaristo-Soukka (M)-Espoonlahti (M)-Tillinmäki-Kurttila-Hansavalkamanaukio-Kauklahden asema-Valhalla
Outo syy, koska aikataulut menevät joka tapauksessa uusiksi elokuussa, ja nuo kannattaa muutenkin tahdistaa ensisijaisesti R/Z-junien eikä K-junien kanssa, mutta saadaan ainakin pientä säästöä liikennöintikustannuksista eikä matkustajia ole elo-syyskuussa yhtä paljon kuin lokakuun lopussa.Liikenne linjoilla 962 ja 963B alkaa samassa yhteydessä kun aikataulut menevät uusiksi Tikkurilan ratatöiden valmistuttua arviolta lokakuun lopussa.
Veikkaan, että ainaki 962 puuttuimisen syy on se ettei Alfaroc ja muut varastot ole viel täysin valmiita elokuussa tuossa Tuusulan Itäväylällä mistä 962 menisiOuto syy, koska aikataulut menevät joka tapauksessa uusiksi elokuussa, ja nuo kannattaa muutenkin tahdistaa ensisijaisesti R/Z-junien eikä K-junien kanssa, mutta saadaan ainakin pientä säästöä liikennöintikustannuksista eikä matkustajia ole elo-syyskuussa yhtä paljon kuin lokakuun lopussa.
Varmaan myös busseja helpommin saada, kun elokuussa aloittavien sopimusten bussit pitäisi olla suht varmasti ajossa, vaikka pientä myöhästymistä niissä olisikinVeikkaan, että ainaki 962 puuttuimisen syy on se ettei Alfaroc ja muut varastot ole viel täysin valmiita elokuussa tuossa Tuusulan Itäväylällä mistä 962 menisi