Talviaikataulut 2024-2025

Myös 500-522 puuttuu ja 566-588:n linjat eivät ole numerojärjestyksessä.

En muista tällaista viime vuodelta, mutta saatan olla väärässä. Paperiaikatauluista löytyy erilliset koulupäivä ja koululoma aikataulut linjoille 20 ja 30. Ylipäänsä en muista, että Helsingin sisäisillä linjoilla (muuten kuin Östersundomissa) olisi ennen ollut tuollaisia.

Vastaavat erottelut löytyvät myös linjojen 52, 56 ja 57 kohdilta
 
En muista tällaista viime vuodelta, mutta saatan olla väärässä. Paperiaikatauluista löytyy erilliset koulupäivä ja koululoma aikataulut linjoille 20 ja 30. Ylipäänsä en muista, että Helsingin sisäisillä linjoilla (muuten kuin Östersundomissa) olisi ennen ollut tuollaisia.

79B näyttää olevan kokonaan tauolla koulujen loma-aikoina. Liikennöitsijäksi merkitty virheellisesti Tammelundin Liikenne.

Onkohan 962 ja 963B peruttu kun ei näy tulostettavissa aikatauluissa eikä reittioppaassa? Sen sijaan 971:n aikataulussa näkyy liikennöitsijänä sekä Nurmijärven Linja että Pohjolan Liikenne, olin aiemmin käsityksessä että tuo 971:n tulisi Pohjolan Liikenteelle vasta optiovuonna 8/27 alkaen vai onko niin että Pohjolan Liikenne ajaa nyt vain B-vuorot?

Liikenne linjoilla 962 ja 963B alkaa samassa yhteydessä kun aikataulut menevät uusiksi Tikkurilan ratatöiden valmistuttua arviolta lokakuun lopussa.

971B liikenteen hoitaa Pohjolan Liikenne syysliikenteen alusta.
 
Mut tuo lähtö ei ole talviaikataulussa.
Nopeasti katsoen siellä on kyllä eroja. Esim. linjalla 30 kaupunkiin päin on koulupäivinä kello 8:n tunnilla 7 lähtöä, mutta loma-aikana vain 5 lähtöä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Viransijaisen toimitusjohtajan päätös eiliseltä yölinja 69N Kamppi - Itä-Pakila perustamisesta 15.11. alkaen https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=official_decision&id=202451124

Uusi variantti korvaa linjan 64 myöhäisillan lähtöjä ja kulkee linjan 69 reittiä Nordenskjöldinkadulle, josta Pasilankatua Ilmalan, Postipuiston sekä Metsäläntien kautta Käpylään ja siitä 64:n reittiä Itä-Pakilaan.

Outoa että ei aja Pasilan aseman kautta reittiä

...Nordenskiöldinkatu-Savonkatu-Pasilan asema-Pasilan silta-Pasilankatu...

Ei kai olisi niin olennaisesti muuttanut matka-aikaa yön liikennemäärillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kun 69N:n perusteluissa mainitaan viimeisen lähdön kuormitus ja 23 kulkee klo 2 asti aamulla, niin luulisin kyseessä olevankin aamuyöliikenne. Aikaisemmin olisi kai voinut jatkaa 23N:ää ilman lisälähtöjen ajamista ja isompia lisäkustannuksia, mutta nyt kun se on korvattu 9N:llä ja rata loppuu Ilmalaan oli keksittävä jokin toinen keino.

Jos kyse olisi alueella olevasta vallasta, niin ratikasta olisi tehty jo ainakin yleissuunnitelma.



Liikennöintisuunnitelmassa noiden piti aloittaa vasta "syksyn aikana" eli niiden puuttuminen vielä julkaistuista aikatauluista oli ihan odotettu.



Luulisi, että se yksittäinen täyskokoisella kalustolla ajettu vuoro, joka oli kai Taksikuljetuksen toisesta paketista siirtyy PL:lle ja Korsisaari ajaa sitten paketin mukaisesti pienkalustovuoroja sekä 971:llä, että B-variantilla.



30:lle tuli yksittäinen lähtö Niemenmäestä pohjoiseen viime talvena, jota ajettiin vain koulupäivinä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Joo itekki oon siin käsityksessä ollu että Korsisaari eli Nurmijärven Linja ajais tota 971:tä kokonaisuudessaan mukaan lukien tuo B-variantti
 
Viimeksi muokattu:
Taas katoaa Espoosta kaksi pitkäaikaista linjanumeroa. Suvisaariston dösä oli 145 ainakin 40 vuotta, 147:sta en osaa tarkemmin sanoa, mutta veikkaisin senkin lähentelevän puolta vuosisataa.
Tämän jälkeen ei olekaan yhtään 140-sarjassa olevaa täysikokoisilla busseilla ajettavaa päivälinjaa. On vain yölinjat 146N ja 147N sekä lähibussit 148 ja 149. Miksi piti taas tällainen muutos tehdä vain puolitoista vuotta Kivenlahden metron liityntäliikenteen startin (helmikuu 2023) jälkeen?
 
En ymmärrä miksi linjanumeroiden perään pitää haikailla tällaisessa tapauksessa. Linjastomuutoksista voi tietysti esittää kritiikkiä, mutta oletetaan nyt, että ne ovat perusteltuja. Olisi tietysti hyvä, että linjanumeroita ei vaihdella turhaan, mutta on myös tärkeää että entiset numerot joksenkin vastaavat entisiä reittejä. Uskoisin, että linjalla 163 on reilusti enemmän käyttäjiä kuin linjalla 147. On siis perusteltua, että linjojen yhdistyessä, 163 jää linjan numeroksi. Samoin 147:n tapauksessa, uusi 158 on lähes sama kuin vanha 158. Vain pieni osa uudesta reitistä kulkee 147:n entistä reittiä. On siis matkustajille intuitiivisempaa, että uuden linjan numero on 158.
 
Takaisin
Ylös