Talviaikataulut 2025–2026

Reittioppaaseen on ilmestynyt linja 911X Espoon asemalta Kirkkonummelle. Lisäksi E-junilla on yksittäisiä Espoon asemalle päättyviä lähtöjä ja U-junilla Siuntioon asti jatkuvia. Mihin nämä liittyvät?
Tuo U-juna (18577) kulkee vain perjantainaamuna 10.10. ja korvaa L-junan 8577, joka on ensimmäinen lähtö Siuntioon. Syy voi olla Kuura-huoltotyö, mutta tästä en ole varma, koska L-junat 8405 ja 8409 kulkevat normaalisti L-junina.

Kuura-huoltotyö on käynnissä myös yönä 6-7.11., joten viimeinen E-junaparin (8375/8376) pääteasema on EPO.
 
Silti jostain syystä kestää saman verran Siuntioon kun L-junana vaikka ei pysähy Huopalahti - Leppävaara välillä missää
 
Raitiolinjasto ilman poikkeusreittejä näyttää kestävän vain puolitoista kuukautta, koska linjat 1 ja 1T ovat kuljettajaohjeessa merkitty kulkemaan Kampin kautta 29.12. alkaen jatkuen seuraavaan vuoteen samalle päivämäärälle. Loppumispäivämäärä on kai vain paikanpitäjä, koska ensi kesänä noiden linjojen on tarkoitus olla muutenkin poikkeusreitillä Mäkelänkandun peruskorjauksen takia.

Vantaalla osa ratikkatyömaan poikkeusreiteistä on jo voimassa esirakentamisten takia, vaikka virallinen projketin rakennusvaiheen aloitus on 1.12. Tuolloin poikkeusreittejä tulee voimaan ainakin linjoille 571, 623, sekä jo 1.9. alkaen poikkeusreitillä olleelle 570. Taas 3.11. 576 on merkitty siirtymään Tikkurilantieltä menemään suoraan Peltolantielle.

Lisäksi 3.11. ovat Kauklahdessa linjat 162, 165, 213 ja 242 siirtymässä kulkemaan Hansavalkamanaukion ja Kauklahden aseman väliä Kuninkaankartanontien kautta kumpaankin suuntaan. Taas linja 911 katkaistaan Hansavalkamanaukiolle.
 
Raitiolinjasto ilman poikkeusreittejä näyttää kestävän vain puolitoista kuukautta, koska linjat 1 ja 1T ovat kuljettajaohjeessa merkitty kulkemaan Kampin kautta 29.12. alkaen jatkuen seuraavaan vuoteen samalle päivämäärälle. Loppumispäivämäärä on kai vain paikanpitäjä, koska ensi kesänä noiden linjojen on tarkoitus olla muutenkin poikkeusreitillä Mäkelänkandun peruskorjauksen takia.

Vantaalla osa ratikkatyömaan poikkeusreiteistä on jo voimassa esirakentamisten takia, vaikka virallinen projketin rakennusvaiheen aloitus on 1.12. Tuolloin poikkeusreittejä tulee voimaan ainakin linjoille 571, 623, sekä jo 1.9. alkaen poikkeusreitillä olleelle 570. Taas 3.11. 576 on merkitty siirtymään Tikkurilantieltä menemään suoraan Peltolantielle.

Lisäksi 3.11. ovat Kauklahdessa linjat 162, 165, 213 ja 242 siirtymässä kulkemaan Hansavalkamanaukion ja Kauklahden aseman väliä Kuninkaankartanontien kautta kumpaankin suuntaan. Taas linja 911 katkaistaan Hansavalkamanaukiolle.
Ja lisäksi 165N tulee Kuninkaankartanontietä, mutta Valhallan sijasta meneekin Hansavalkamanaukiolle.
 
Raitiolinjasto ilman poikkeusreittejä näyttää kestävän vain puolitoista kuukautta, koska linjat 1 ja 1T ovat kuljettajaohjeessa merkitty kulkemaan Kampin kautta 29.12. alkaen jatkuen seuraavaan vuoteen samalle päivämäärälle. Loppumispäivämäärä on kai vain paikanpitäjä, koska ensi kesänä noiden linjojen on tarkoitus olla muutenkin poikkeusreitillä Mäkelänkandun peruskorjauksen takia.
Onko mahdollista, että kyseessä on pysyvä reittimuutos, vai onko tiedossa jonkinlainen syy poikkeusreitille? Nykyinen reitti on merkitty loppumaan 28.12. eikä uudella reitillä ole lopetuspäivää lähitulevaisuudessa. Kyseessä ei siis ole mikään viikon-parin poikkeusreitti, ja tuollaisesta poikkeusreitistä pitäisi olla joku maininta liikennöintisuunnitelmassa tai ihan vähintään tiedote kaupungin sivuilla.

Alkuperäisessä RAILIssa linjat 1 ja 2 linjattiin kulkemaan Lasipalatsin pysäkin kautta, jotta kaikki keskustasta Etu-Töölöön kulkevat linjat kulkisivat samalta pysäkiltä. Joitain vuosia myöhemmin kakkonen siirettiin kulkemaan Kampin kautta, ja tuo teoreettinen 5 minuutin vuoroväli samalta pysäkiltä katosi. Voiko olla, että sitä oltaisiin palauttamassa nyt, mutta Lasipalatsin sijaan Kamppiin ja Simonkadulle?
 
Jos mietitään vain Runeberginkatu-Kamppi väliä, niin voihan se olla mahdollista, että sille halutaan 5min vuoroväli. Näiden linjaparien vuorovälien tasaisuudessa oli petraamista ainakin viimeksi kun tarkistin. Ja toiseksi ykkönen ohittaisi ydinkeskustan pysäkit eli Lasipalatsin ja Rautatientorin.

Runberginkatu ollaan peruskorjaamassa Länsiratikoiden yhteydessä, mutta siinä ei ainakaan katupiirrustuksissa ollut muistaakseni sisällytetty Arkadiankatua Fredrikinkatu-Mannerheimintie -välillä, kun muuten osuudet alueella on peruskorjattu tai rakennettu hiljattain. Vaikka se olisi järkevämpää tehdä samassa yhteydessä, kun Runeberginkadulla on muutenkin liikenne poikki, jos se ei jostain syystä onnistu, niin jos se ollaankin tekemässänyt.
 
Arkadiankadulle ei tosiaan ole minkäänlaisia katusuunnitelmia olemassa eli mitään laajempaa projektia ei ole alkamassa. Arkadiankadun siltaa kuitenkin mahdollisesti korjataan ensi vuonna. Toisaalta se on ollut kaupungin puolella suunnitteilla sen verran pitkään, että se olisi helposti ehtinyt liikennöintisuunnitelmaan, jos sillä on laajempia vaikutuksia ratikoiden kulkuun. Ja minkään reitin katkeaminen useammaksi viikoksi tai vielä pidemmäksi aikaa on ainakin ennen ollut sellainen asia, mistä mainitaan.
 
Voiko tuota ykkösen linjausmuutosjuttua lähestyä puhtaasti pysäkin Lasipalatsi näkökulmasta? Onko näköpiirissä jotain, miksi sieltä halutaan yksi linja pois? Uhkaako tulla ahdasta, jos / kun linjan 4 Artic X54:siakin sinne on tulossa joskus vuodenvaihteen paikkeilla? Vaikka X54 ei lopulta yksinään ole enempää kuin kuutisen metriä X34:sia pidempi, jossain tulee kipuraja vastaan, montako vaunua yhdellä kertaa mahtuu esim. Lasipalatsin pysäkille. Tämä on puhdasta päättelyä, faktat voivat olla jossain muualla.
 
Arkadiankadun siltaa kuitenkin mahdollisesti korjataan ensi vuonna.
Ihan järjellä ajatellen tämä voisi kuitenkin olla todennäköisin syy. Edellisen viestini teoria Lasipalatsin ruuhkaisuudesta kalustomuutosten myötä oli pohdintaa muiden pohdintojen joukossa, mutta tuskin pääsyy ykkösen siirtämiseen Simonkadulle.
 
Vaikka X54 ei lopulta yksinään ole enempää kuin kuutisen metriä X34:sia pidempi, jossain tulee kipuraja vastaan, montako vaunua yhdellä kertaa mahtuu esim. Lasipalatsin pysäkille.
Tämä on myös täysin mahdollinen selitys. Itse pysäkkilaiturin pituus on vain 50-55 metriä, eli 35-metrisen vaunun taakse ei edes mahtuisi Valmetia. Jos mittaa etäisyyden pysäkkilaiturin etupäästä takana olevalle suojatielle, niin pohjoisen suuntaan pituudeksi tulee 62 metriä eli menee tiukille. Silloin taaemman vaunun takaovista olisi siis askel alas, mutta vaunu ei kuitenkaan jäisi suojatielle.
 
Takaisin
Ylös