Talviliikenne 2011-2012

Liittynyt
17 Elokuu 2010
Viestit
933
Uusia aikatauluja selatessani silmiin pisti pieni kapasiteetti ongelma linjalla 650. Nyt kun 651 syksystä alkaen ei enää aja Ylästön kautta jää sieltä aamuisin pois 6-7 lähtöä ja sama juttu iltapäivällä. Sinänsä 651 reittimuutos on järkevä, koska Väinö Tannerintien ja kehä 3:n välinen alue on kasvanut paljon ja aluetta rakennetaan edelleen lisää myös Tuupakkaan päin ja pysäkit 650:n reitillä ovat olleet varsin kaukana. Nyt kun 650 kerää kaikki Ylästön matkustajat samoilla lähtömäärillä eikä 651 ole auttamassa on 650 ruuhka-aikana täynnä jo Kartanonkoskelle tultaessa. 615T on myös saman verran lähtöjä kuin ennenkin eli kun jo nykyisin 650 ja 615T ovat täynnä, syksyllä ne vasta onkin, koska kaikki Ylästön matkustajat tulevat Helsinkiin Kartanonkosken kautta. 651 poimi ennen Ylästön matkustajia ja kulki Valimotien kautta eli 650 ei ollut valmiiksi jo täynnä tultaessa Kartanonkoskelle. Ongelma olisi ollut helposti korjattavissa lisäämällä 650 lähtöjä.
 
Uusia aikatauluja selatessani silmiin pisti pieni kapasiteetti ongelma linjalla 650. Nyt kun 651 syksystä alkaen ei enää aja Ylästön kautta jää sieltä aamuisin pois 6-7 lähtöä ja sama juttu iltapäivällä. 651 poimi ennen Ylästön matkustajia ja kulki Valimotien kautta eli 650 ei ollut valmiiksi jo täynnä tultaessa Kartanonkoskelle. Ongelma olisi ollut helposti korjattavissa lisäämällä 650 lähtöjä.

651/A:n reittimuutos piti alun perin toteuttaa jo kesäliikenteen 2011 alussa, en sitten tiedä miksi toteutetaankin vasta talviliikenteen alkaessa. Joka tapauksessa tuon reittimuutoksen takia 650:lle lisättiin lähtöjä jo täksi kesäksi niin, että kyseisellä linjalla on tänä kesänä enemmän lähtöjä esimerkiksi Ylästöstä aamuruuhkassa kuin viime talvena. Lisäksi osa Ylästöstä keskustaan matkaavista käyttää luultavasti linjaa 451.

Linjan 650/A ruuhka-aikojen aikataulut Ylästöstä/Vantaanpuistosta kello 6.00-9.00 ja Helsingistä kello 15.00-18.00:

Talvi 2010-2011:

Helsinkiin
06|15 35 51
07|10 20 40 50A
08|12 35
Helsingistä
15|25 45
16|00 15 30 45
17|05 35

Kesä 2011:

Helsinkiin
06|15 35 50
07|11 18 30 40 52 59
08|20 45
Helsingistä
15|05 30 40 50
16|00 15 30 45
17|05 20 45

Talvi 2011-2012:

Helsinkiin
06|15 33 50
07|08 20 37 48 52A
08|15 40
Helsingistä
15|25 47
16|00 10 25 45
17|05 25 45

Nyt kun 650 kerää kaikki Ylästön matkustajat samoilla lähtömäärillä eikä 651 ole auttamassa on 650 ruuhka-aikana täynnä jo Kartanonkoskelle tultaessa. 615T on myös saman verran lähtöjä kuin ennenkin eli kun jo nykyisin 650 ja 615T ovat täynnä, syksyllä ne vasta onkin, koska kaikki Ylästön matkustajat tulevat Helsinkiin Kartanonkosken kautta.

Itse asiassa 615T:llä on näköjään pahimpana ruuhkahuippuna eli tuossa 7-tunnilla enemmän lähtöjä kuin viime talvena.

Talvi 2010-2011:

Helsinkiin
06|05 25 45 55
07|05 25 35 45
08|05 15 25 55
Helsingistä
15|15 35 55
16|15 35 55
17|15 25 45

Talvi 2011-2012:

Helsinkiin
06|05 25 45 55
07|05 17 27 34 46 56
08|06 25 50
Helsingistä
15|15 35 55
16|15 35 55
17|15 35

PS. Omia havaintojani talviaikatauluista blogissani.
 
Viimeksi muokattu:
Omat havainnot Espoosta

Linjalle e43 tulee näemmä la-su aamuihin A-lähtöjä, jotka lähtevät Vanhastakartanosta 3min ennen Järvenperän lähtöaikaa
Linjalle e51 tulee aamun ensimmäiseen ja illan viimeiseen lähtöön K-vuorot, jotka kiertävät Karakallion kautta (joka on Kontulan jälkeen selvästi parhaiten palveltu alue HSL-alueella)
Linja e52 on merkattu kokonaan korkeilla busseilla ajettavaksi, Myös linjalta e20 ja e23 löytyy vielä korkeita kummittelemasta
Linjalle e86 tulee HT-vuoroja kun K-vuorot lakkautettiin, kiertää siis lenkin väärinpäin ja käy molempiin suuntiin Kellonummella

Ja Espoon Seutulinjoilta

Täälläkin kummittelee vielä korkeita lähtöjä, ainakin linjalla 107, 121, 122, 160, 315, 321, 324, 510 ja 532
Linjalle 121 on lisätty NK-lähtöjä jotka ajavat Henttaan kautta
Linjan 231K lähdöt vähenevät entisestään, iltaisin klo 22 jälkeen ajetaan vain 231 tunnuksella ja illan viimeinen N-vuoro
Linja 248K korvautuu tunnuksella 247, suurin osa lähdöistä ajetaan 247A tunnuksella, Myös linjan 248 aikataulu on huomion arvoinen kun liikenne alkaa elieliltä aamulla vasta vähän ennen yhdeksää ja iltapäivällä on neljän tunnin tauko lähdöistä lähderannasta/jupperista
 
Huomasin että h45:lla on lähes sama aikataulu mutta siellä on taas ne samat korkeatlähdöt. Viime talvena korkeita autoja ei tullut, tuleekohan tänä vuonna?
 
651/A:n reittimuutos piti alun perin toteuttaa jo kesäliikenteen 2011 alussa, en sitten tiedä miksi toteutetaankin vasta talviliikenteen alkaessa. Joka tapauksessa tuon reittimuutoksen takia 650:lle lisättiin lähtöjä jo täksi kesäksi niin, että kyseisellä linjalla on tänä kesänä enemmän lähtöjä esimerkiksi Ylästöstä aamuruuhkassa kuin viime talvena. Lisäksi osa Ylästöstä keskustaan matkaavista käyttää luultavasti linjaa 451.

Kyllä, mutta on outoa että 650:llä on nyt kesällä enemmän lähtöjä kuin ensi talvena. Kaikesta huolimatta Ylästöstä poistuu 6-7 lähtöä aamuisin ja iltaisin 651 reittimuutoksen myötä. Reittimuutoksista puheenollen näköjään Vantaan 53:n reitti ei muutukaan kuten liikennöintisuunnitelmassa 2011-2012 luki:icon_frown:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
V53 siirtosuunnitelma on näköjään muuttunut kevättalvella ilmoitetusta siten, että reitti meneekin nyt Peijaksesta tullessa Koivukyläntie-Uusiniityntie-Talvikkitie. Tarhurintien uusien kerrostalojen asukkaat jäävät siis edelleen ilman bussia ellei kerran tunnissa kulkevaa V71 lasketa. Uusiniityntien ja Talvikkitien kulmassa oleva pysäkki on toki heitä lähempänä kuin 53:n nykyinen lähin pysäkki Simonkylän koululla. Mahtaakohan Uusiniityntielle olla tulossa pysäkkejä?
 
Omat havainnot Espoosta

Linja e52 on merkattu kokonaan korkeilla busseilla ajettavaksi, Myös linjalta e20 ja e23 löytyy vielä korkeita kummittelemasta
Ja Espoon Seutulinjoilta

Täälläkin kummittelee vielä korkeita lähtöjä, ainakin linjalla 107, 121, 122, 160, 315, 321, 324, 510 ja 532
Ei tuo nyt mitään kummittelua ole, Carrus CityM on korkea vaikka vain yksi rappu edessä ja keskiovella, näitä ainakin Helbillä vm.-96 eli saa ajella vielä pitkälti toista vuotta :lol: Ja ainakin omasta mielestäni monet vielä paljon mukavampia ajaa kuin monet 10 vuotta uudemmat...
 
V53 siirtosuunnitelma on näköjään muuttunut kevättalvella ilmoitetusta siten, että reitti meneekin nyt Peijaksesta tullessa Koivukyläntie-Uusiniityntie-Talvikkitie. Tarhurintien uusien kerrostalojen asukkaat jäävät siis edelleen ilman bussia ellei kerran tunnissa kulkevaa V71 lasketa. Uusiniityntien ja Talvikkitien kulmassa oleva pysäkki on toki heitä lähempänä kuin 53:n nykyinen lähin pysäkki Simonkylän koululla. Mahtaakohan Uusiniityntielle olla tulossa pysäkkejä?
Leinikkitien pysäkille tulleen tiedotteen kartassa ainoa uusi pysäkki on merkitty Peijaksen suuntaan mentäessä heti Uusiniityntien alkuun, jossa on jo valmiiksi hieman leveämpi kohta. Olisi kyllä aika erikoista, jos Uusiniityntielle ei tulisi uusia pysäkkejä. Varsinkin Myyrmäen suuntaan mentäessä pysäkkivälistä tulisi turhan pitkä kun Simonkylä koulun jälkeen seuraava pysäkki olisi vasta Talvikkitiellä. Eikä tilanne ole Peijaksen suuntaankaan paljoa parempi.
 
Mitä ihmettä tuokin tarkoittaa? Helsingin sisäiselle linjalle 52 on ilmestynyt arkiaikatauluihin kumpaankin suuntaan neljään lähtöön pieni v-kirjain. 52v liikennöi Lehtisaareen/Lehtisaaresta. Miksi tuossa on käytetty pientä kirjainta ison sijasta ja mitä hyötyä tuosta järjestelystä oikein on?

Onpas hirveä määrä N-vuoroja 731:llä. Eihän tuo perus-731 kulje kuin arkisin ja silloinkin lähinnä vain tunnin välein, mitä nyt ruuhka-aikana hieman useammin. N-vuorot kulkevat Kehä III:n jälkeen Vantaalla Lahdentietä Lahdenväylän sijaan, joten esimerkiksi mikkolalaiset joutuvat tyytymään yhä useammin hitaampaan N-vuoroon heti Lahdenväylälle Mikkolan jälkeen menevien perusvuorojen sijaan.

973:n reittivariaatiot ovat selvästikin uudistuneet. 973 lähtee Virrenkulmasta ja kulkee Alikeravantietä, 973L Lähtee Virrenkulmasta ja kulkee Kanniston kautta, 973K lähtee Terveyskeskukselta ja kulkee Kanniston kautta. Virrenkulmahan saa jo kohtuullisen palvelun, kun 973 palvelee sitä joka päivä vähintään tunnin vuorovälillä. Ja onhan sitä noiden lisänä pari linjan 633A vuoroa.

Linjan 933 kohdalla on melkomoinen sotku kyseessä. PDF-aikatauluissa sanotaan näin:"HSL:n liput kelpaavat vain yllä mainituilla vuoroilla. Vuorot ajetaan tunnuksella 632 tai 635." Siis kaikki nuo aikataulussa mainitut lähdöt ajetaan eri numerolla kuin mikä aikataulukirjassa ilmoitettu linjanumero on. Ja jos joku vuoro ajetaan tunnuksella 933, sitä ei mainita kyseisessä aikataulussa eikä sillä kelpaa HSL-liput.
 
Helsingin sisäiselle linjalle 52 on ilmestynyt arkiaikatauluihin kumpaankin suuntaan neljään lähtöön pieni v-kirjain. 52v liikennöi Lehtisaareen/Lehtisaaresta. Miksi tuossa on käytetty pientä kirjainta ison sijasta ja mitä hyötyä tuosta järjestelystä oikein on?

Käsittääkseni Lehti- ja Kuusisaaressa kulkeva J34 on koululaisten liikkumisaikaan ollut aika täynnä ja siellä on jopa ollut liikkeellä Jouko-bussin lisäksi yksi lisäbussi koululaisia varten. Ehkä J34:n kuormitusta pyritään vähentämään nyt tällä neljästi päivässä kulkevalla 52V:llä?
 
Käsittääkseni Lehti- ja Kuusisaaressa kulkeva J34 on koululaisten liikkumisaikaan ollut aika täynnä ja siellä on jopa ollut liikkeellä Jouko-bussin lisäksi yksi lisäbussi koululaisia varten. Ehkä J34:n kuormitusta pyritään vähentämään nyt tällä neljästi päivässä kulkevalla 52V:llä?

Kyse on juuri tästä. 52V:llä Lehtisaaren koululaiset saadaan kuljetettua ilman ylimääräistä autoa, joten järjestely on selvästi edullisempi kuin J34:n lisäauto.
 
Ei tuo nyt mitään kummittelua ole, Carrus CityM on korkea vaikka vain yksi rappu edessä ja keskiovella, näitä ainakin Helbillä vm.-96 eli saa ajella vielä pitkälti toista vuotta :lol: Ja ainakin omasta mielestäni monet vielä paljon mukavampia ajaa kuin monet 10 vuotta uudemmat...

Totta, mutta matkustajien mieleen korkeat eivät aina ole mieleen, kun on jo totuttu mataliin. Enkä ymmärrä sitä että uudempia matalia poistetaan surutta ja elämää nähneillä korkeilla porskutetaan menemään. Helbillä ne 96 ja 98 korkeat toki ihan siistejä, mutta johtuuko siitä, että niillä on lähes koko ikä ajettu ruuhkavuoroja?

Alkaa muuten olemaan tuo e23:n aikataulu mielenkiintoinen kun on kirjainta joka lähtöön. Kestää jonkun aikaa kun tavan tallaaja keksii mikä menee minnekin :p
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös