Talviliikenne 2013 - 14

Yhtä paljon tiedotettiin yleisölle esim. viime syksyisestä linjan 29 ajosuunnan muutoksesta Linnainmaalla. Voitte vain kuvitella, paljonko matkustajia oli ensimmäisinä päivinä siellä päreettömillä pysäkeillä odottamassa bussia, kun tämä kiertääkin kadun juuri "väärään" suuntaan. Okei, olihan tuo mm. kartassa mainittu, mutta moniko seniorikansalainen (joita tästä kyytiin pääasiassa tuli) oikeasti noita alkaa kartasta katsomaan, kun asiasta ei missään taidettu sen kummemmin mainita.

Vanha päätepysäkin paikka Lahtomäenkadun päässä oli muutenkin parempi. Se hidasti tätä Prisman suunnasta Mäentakusenkadulle oikovaa liikennettä, joka ilmeisesti oli tarkoituskin, jotta käytettäisiin nopeampia, vaihtoehtoisia reittejä asuntokadun sijaan. Ilmeisesti tämä protestointi kannatti, nyt on esteetön baana kulkea, samalla kun nykyisellä päätepysäkillä seisoo ruuhka-aikaan kaksikin kappaletta 19/29 autoja, estäen tehokkaasti muiden linjojen asioinnin pysäkillä...
 
Ensi talven (alustavat?) aikataulut ovat tulleethttp://aikataulut.tampere.fi/ -sivustolle. Tosin en tiedä, ovatko nuo vielä ihan sataprosenttisen lukkoonlyödyt.
Joitakin havaintoja, mitä itse huomasin:

  • Linja 3 on katkaistu muotoon Keskustori - Petsamo. Lahdesjärven pään hoitelee uusi linja 33, joka ajaa vanhaa kolmosen reittiä tunnin välein Keskustorille saakka. Y33 taasen on vanha Y3, tosin lähtöjä on lisätty (aamuruuhkassa 2, iltaruuhkassa 2)

  • 28 lähtee edelleen Keskustori G -pysäkiltä. Kääntö tapahtuu viime talven 19:n tapaan, eli auto ajetaan Laukontorin kautta ympäri. Myös hiljaisen ajan Y28 lähtee G-pysäkiltä.

  • 37:n päätepysäkiksi kaupungin päässä tulee sittenkin Eteläpuisto. Mikäs siinä, valmis päätepysäkin paikka siinä jo onkin. Ilmeisesti Ratinasta ei löydetty mitään sopivaa paikkaa päätepysäkiksi? Hatanpään vt:ltä linja-autoaseman suunnasta oikealle Tampereen vt:lle kääntyminen on toki jo risteyksen geometriankin takia vähintäänkin haastavaa.

Lisäksi odotettavissa peräkkäinajoa linjalla 22. Jos nyt kesäaikatauluilla on jo 2 tuon linjan vaunua ajanut n. 5 minuutin säteellä toisistaan, saas nähdä monenko auton letka saadaan 7,5 minuutin vuorovälillä aikaan...
 
Viimeksi muokattu:
29 arkisin 15 minuutin välein läpi päivän :eek: eikö linjan 22 10 minuutin vuoroväli muka ollut riittävä, tulee vielä ongelmia tuosta..

Y21, 19 ja 32 lakkautettu, Y17 kulkee myös iltapäivisin Keskustori-Vehmainen -välillä. Lähtö pysäkiltä Keskustori I.

Linja 39 säilyy edelleen kaikessa järjettömyydessään..

10 puolen tunnin välein vieläkin, 28:lla Sorilasta kello 7:n aikaan aamulla tehostetusti lähtöjä taas.
 
Uskoisin Y21:n puuttumisen olevan virhe tuossa sivulla, kun ainakin vielä viimeisimmässä suunnitelmassa mainittiin liikennettä lisättävän, lakkauttamisesta ei ollut mitään puhetta. Kysyntää tälle Y-versiolle kuitenkin ilmeisesti on.
 
Uskoisin Y21:n puuttumisen olevan virhe tuossa sivulla, kun ainakin vielä viimeisimmässä suunnitelmassa mainittiin liikennettä lisättävän, lakkauttamisesta ei ollut mitään puhetta. Kysyntää tälle Y-versiolle kuitenkin ilmeisesti on.

Kyllä se Y21 siellä aikatauluissa on kun vain valitsee Länsitorista seuraavan pysäkin. Lähdöt siis 6:15Y, 7:15Y ja 8:15Y. Jostain syystä vain Länsitorin lähtöaika puuttuu, muistelen saman bugin olleen viime vuonnakin.

29 arkisin 15 minuutin välein läpi päivän :eek:

Tää on niin älytöntä tarjota Korvenkadun parille hassulle rivitalolle tuollaista palvelua, kun Nokiantietä ajaa jo 11,70-79 tihein vuorovälen. Ehkäpä jos Korvenkadun päästä puhkaistaisiin joukkoliikennekatu Kalkunvuorenkadulle niin ainakin linjat 11 ja 29 voitaisiin yhdistää yhdeksi linjaksi ja päällekkäinen tarjonta vähenisi.
 
Kympin liikennöitsijäksi piti tulla TKL - vaan aikataulukirja omistaa linjan 10 edelleen Paunulle.

Talven aikataulukirja on julkaistu netissä.

http://www.e-julkaisu.fi/tampere/talviaikataulu_2013-2014/

Linjalla 7 näyttää olevan aamuisin ja iltapäivisin lisävuoroja jotka kulkevat Nuutisarankadun kautta. Vuoroväli parhaimmillaan jopa 15 min.

Linjan 13 yövuoroista osa lähtee ja päättää Särkitielle.

Linjalla 17 on aamulla linjan Y17 kanssa samaan aikaan lähtö Vehmaisista 7:20 ja 8:20, ei kovin järkevää.

Y21 säilyy aikataulukirjan mukaan samana kuin viime talvikaudella, vaikka vuoroja piti jonkun suunnitelman mukaan lisätä.
 
Linjalla 7 näyttää olevan aamuisin ja iltapäivisin lisävuoroja jotka kulkevat Nuutisarankadun kautta. Vuoroväli parhaimmillaan jopa 15 min.

Linjalla 7 muuttui perusreitti kesäkauden alkaessa ajamaan Toivon kautta ja Nuutisarankadusta tuli "poikkeamareitti". Tämä jatkuu syksyllä ja sen vuoksi tuli nuo 7N vuorot. Kuitenkin jos lukee linjan reittikuvausta, siinä ei puhuta mitään Toiviosta vaan Nuutisarankadun kautta kulkevasta liikenteestä. Saattaapi tulla taas muutamia tulikivenkatkuisia puheluita Nuutisarankadulta miksei bussia ole kohta tuntiin kulkenut kuten jo kesäkaudellakin kävi... Toki inhmillinen virhe aikataulun teossa.
 
Tuolta löytyy myös tollanen lapsus, aika tiukkaa tekee jos menee Tahmelan kautta Lielahteen ja Tesomalle. :D

Aika paha virhe tuo väärään suuntaan aikataulu, Myllypuron kautta Tahmelaan ym. lisävuoroja sinne :D

Ennen aikataulukirjojen jakoakaan sinne on kerääntynyt jo merkittäviä virheitä:

http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi/matkustaminen/aikataulukirja.html sanoi:
Lisäyksiä ja korjauksia
s. 46 Linja 7 Sarankulma - Keskustori
Virhe reittitiedoissa, oikea reitti on: ...Palmrothintie - Toiviontie - Ruotutie - Ojatie - Patamäenkatu...
s. 47 Linja 7 Keskustori - Sarankulma
Virhe reittitiedoissa, oikea reitti on: ...Patamäenkatu - Ojatie - Ruotutie - Toiviontie - Palmrothintie...
s. 97 Linja 21
Korjaus otsikkoon: KESKUSTORI - Lielahti - Tesoma
s. 122 Linja Y28 Olkahinen - Keskustori
Korjaus aikatauluun: Maanantai - Perjantai 00:10YP
s. 124 Linja Y28 KESKUSTORI - Sorila
Korjaus aikatauluun: Maanantai - Perjantai 00:40YP
 
Käväsin tuossa äskettäin Rissossa (37 uusi päättäri), vähän jää jännittämään miten liikennöinti sieltä ainakin alkuun sujuu. Tiet eivät ole kunnossa, valaistusta löytyy vain Rissonkadun alkupäästä eikä pysäkkikilpiä ole vielä edes tuotu paikalle (tiedän että on vielä viikko aikaa uusiin vuorohin mutta kuitenkin, käykää vaikka katsomassa). Toivtaan että lähtee hyvin käyntiin.
 
Melkein veikkaan, että ensi viikolla on odotettavissa NIMBY-isku Aamulehden yleisönosastolla Nirvasta. Linjan 33 tarjonta ei taida miellyttää kaikkia pikkuautoilijoita. ;) En itse yhtään epäile, että kysyntä on ollut laihaa. Joskus viikonloppuisin nähnyt Koivistonkylässä auton ja Veisunkadun suunnasta tullessa on kyllä ollut hiljaista. Lisäksi linjan 37 reitti saattanee olla liian eksoottinen joillekin (muistaakseni linjan 7 reititys Satakunnankadun kautta on ollut viimeisin vastaavansuuntainen) ja linjan 32 korvaaminen palveluliikenteellä ei sekään välttämättä ole suosittua, joten niistäkin voinee tulla yksittäisiä kirjoitelmia.

Linjan 3 palvelutason säilyttäminen Petsamossa/Kaupissa on positiivinen kehityssuunta. Paikkaa linjan 32 jättämää aukkoa hyväjalkaisten osalta.

Talviaikataulut tuntuvat näin painetussa muodossa hypisteltyinä varsin terveiltä. Linjojen 22 ja 28 lyhentäminen oli ainoa terve vaihtoehto. Enpä näe heti suoralta kädeltä montaa kohtaa, joita olisin harkinnut toisin. No linjan 13 osalta olisin kyllä jättänyt X-vuorot pois ja tarjonnut parempaa vuoroväliä koko reitille. Ja se mietitytti jo viime talvikautena, että olisiko kuitenkin kannattanut pitää linjan 39 kaksisuuntaisuus ja iltapäiväliikenne. Toki linja 5 tuli, mutta se ei suorita täysin samaa funktiota.
 
Sanotaan näin, että nykykolmosella oli harvinaista, jos Nirvanmäeltä joku tuli viikonloppuna kyytiin. Lahdesjärvelle päin mentäessä auto yleensä tyhjeni viimeistään jo Nirvankadun ensimmäisillä pysäkeillä (21:n kanssa yhteisillä, siis). Älämölöähän tuosta syntyy, mutta tuo uusi vuorotiheys on järkevällä tasolla matkustajamääriin nähden. Ei ole järkeä ajaa autoa "kaiken varalta" tuota kautta, jos joku satunnainen kyytiin nousisi. Tuotekadun ympäristökään ei jää paitsioon Automiehenkadun risteykseen rakennettavan uuden viitosen pysäkin ansiosta.

37:n osalta on hienoa, että suunnittelijat ovat huomanneet, että keskustassa on muitakin pääreittejä kuin Hämeenkatu. Aluksi tuo toki aiheuttaa hieman hyljeksintää Sammonkadun matkustajissa, kun auto menee "ihan väärään suuntaan", mutta eiköhän tuokin äkkiä vakimatkustajansa löydä tuon kadun varressa asuvilta.

Onkohan muuten tarkoituksellista, että Raholaan ei pääse enää minään iltana klo 23:n jälkeen ollenkaan? Viimeinen 29 lähtee Raholan suuntaan 22:42, eikä 13 kierrä merkintöjen mukaan Vanhan kirkkotien kautta kuin aamujen ensimmäisillä vuoroilla. Kokkolankadun pysäkiltä kun on suhteellisen pitkä kävelymatka esim. Korvenkadun päähän...
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös