Talviliikenne 2019-2020

Rebiaf ja Eppu: En oikein ymmärrä näkemystä, jossa suuret matkustajamäärät koetaan ongelmaksi (Kuulostaa vähän björnwahlroosmaiselta "asiakkaat tuovat hiekkaa pankkiemme lattioille" -ajattelulta :D ). Eikö "ongelma" kannata ratkaista lisäämällä kapasiteettia?

Mitä reittivalintoihin tulee, entinen 23:en reitti Kalevankankaan kautta olisi varmasti muutaman minuutin nopeampi. Vaan kannattaako erityisen tiheää liikennettä vetää hautuumaan ohi vai ennemminkin tavoitella eläviä kyytiläisiä Kalevan kautta? Nykykolmosen reitti palvelee lukuisia osamatkoja (esim. Lintuhytti-Hervantajärvi, Hervantakeskus-Kaleva, Tammela-Kaleva, Kaleva-Lielahti jne.) ja moni on taatusti jo suunnitellut kulkemisensa, ehkä jopa asuinpaikkansa, nykyreitin mukaan.
 
Rebiaf ja Eppu: En oikein ymmärrä näkemystä, jossa suuret matkustajamäärät koetaan ongelmaksi (Kuulostaa vähän björnwahlroosmaiselta "asiakkaat tuovat hiekkaa pankkiemme lattioille" -ajattelulta :D ). Eikö "ongelma" kannata ratkaista lisäämällä kapasiteettia?
Tämä ei olekaan pointti. Lähinnä koitin tuoda esiin sitä seikkaa että kolmosen ruuhkautuessa olisi etelä-hervantalaisille mielekkäämpää päästä (ainakin ruuhka-aikoina) hieman nopeammin keskustaan (mikäli sinne pitää päästä) kuin hitaan Sammonkadun kautta. Vaihtoehtoisia reittejä olisi Kalevantie tai Nekalantie, joskin näistä jälkimmäisessä vaihtoehdossa pienenä miinuksena kyseisen kadun ja valtaväylän liittymän tukkoisuus ruuhka-aikaan.

Joskus vain kolmosen ajoaika Etelä-Hervannasta Keskustorille tuppaa olemaan jopa 40-45min, mikä on jo palvelun kannalta hieman noloa.
 
Tämä ei olekaan pointti. Lähinnä koitin tuoda esiin sitä seikkaa että kolmosen ruuhkautuessa olisi etelä-hervantalaisille mielekkäämpää päästä (ainakin ruuhka-aikoina) hieman nopeammin keskustaan (mikäli sinne pitää päästä) kuin hitaan Sammonkadun kautta. Vaihtoehtoisia reittejä olisi Kalevantie tai Nekalantie, joskin näistä jälkimmäisessä vaihtoehdossa pienenä miinuksena kyseisen kadun ja valtaväylän liittymän tukkoisuus ruuhka-aikaan.

Joskus vain kolmosen ajoaika Etelä-Hervannasta Keskustorille tuppaa olemaan jopa 40-45min, mikä on jo palvelun kannalta hieman noloa.

Ok, ymmärrän. Vaihteleva ja ruuhka-aikoina hidas ajoaika on kieltämättä ongelmallista. Silti vika ei mielestäni ole itse reitissä, joka palvelee hyvin, vaan niissä syissä, jotka hidastuttavat liikennöintiä. Tällaisille ruuhkasumppureiteille tarvitaan siis lisää joukkoliikenteen etuuksia (omia kaistoja ja tehokkaampia valoetuuksia) ja kapasiteettia (joko lisää linjoja, olemassa olevien linjojen vuorovälin tihentämistä tai pidempiä busseja/ratikoita), jotta liikennöinti saadaan sujuvaksi. Hervannan (ja koko kaupungin) täydennysrakentuessa vastaavat ruuhkaantumiset tulevat vain lisääntymään tulevaisuudessa, mikäli joukkoliikenne-etuuksia ei saada kuntoon. Vaihtoehtoisia reittejä Hervannasta keskustaan on jo nyt (4,5,6), mutta ihmiset tuntuvat haluavan kulkea kolmosella.
 
Rebiaf ja Eppu: En oikein ymmärrä näkemystä, jossa suuret matkustajamäärät koetaan ongelmaksi (Kuulostaa vähän björnwahlroosmaiselta "asiakkaat tuovat hiekkaa pankkiemme lattioille" -ajattelulta :D ). Eikö "ongelma" kannata ratkaista lisäämällä kapasiteettia?

En minä aivan niin tarkoittanutkaan. Kuljettajana minulle on aina oma istumapaikka ja palkan saan jokaiselta minuutilta vaikka olisin tunnin myöhässä. Matkustajana kyllä harmittaa kun joutuu matkustamaan kuin sillit suolassa. :p
Sama matkustajamäärä voitaisi viedä samalla kalustomäärällä tehokkaamminkin. Kapasiteetin lisääminen ei käytännössä ole niin helppoa kuin voisi kuvitella. Isompia autoja ei ole valmiina. Jonkun pitäisi ostaa ja maksaa ne. Vuoroväliä tihentämällä taas sattuma alkaa vaikuttaa asioihin voimakkaasti. Ihmiset ottavat tietysti ensimmäisen pysäkille saapuvan bussin, joka voi olla valmiiksi täynnä kun eivät tiedä, että ehkä jo muutaman sekunnin päästä tulee seuraava tyhjänä. Ja jos aivan pilkulleen sääntöjä tulkitaan, niin tyhjä bussi ei saa ohittaa sitä täyttä.
 
En minä aivan niin tarkoittanutkaan. -- Sama matkustajamäärä voitaisi viedä samalla kalustomäärällä tehokkaamminkin.

Ymmärrän pointtisi, jos tarkoitat, että Hervannan ja keskustan välillä pitäisi kulkea enemmän reittivariaatioita harvemmalla vuorovälillä. Itse uskon kuitenkin, että jossain vaiheessa tällä väkimäärän kasvulla tulee raja vastaan ja vähintäänkin joku osa reitistä alkaa tukkeutumaan niin, että kohta on sitten käsillä monta ruuhkautunutta linjaa (nyt jo 3 ja 5 ainakin). Jos jollain väylällä on paljon luontaista kysyntää (kuten nyky-kolmosen reitillä on), niin ei niitä aiemmin viittaamiasi megalinjoja erityisesti vältelläkään kannata. Jos kolmonen ei kulkisi Kalevan kautta, pitäisi Kalevan vuorotarjontaa kasvattaa merkittävästi muilla konsteilla. En siksi ole täysin vakuuttunut, että kokonaistarve kalustolle vähenisi lainkaan, vaikka Hervanta-keskusta -yhteys hoidettaisiin ehdottamallasi tavalla muita reittejä pitkin.

Kapasiteetin lisääminen ei käytännössä ole niin helppoa kuin voisi kuvitella. Isompia autoja ei ole valmiina. Jonkun pitäisi ostaa ja maksaa ne. Vuoroväliä tihentämällä taas sattuma alkaa vaikuttaa asioihin voimakkaasti. Ihmiset ottavat tietysti ensimmäisen pysäkille saapuvan bussin, joka voi olla valmiiksi täynnä kun eivät tiedä, että ehkä jo muutaman sekunnin päästä tulee seuraava tyhjänä. Ja jos aivan pilkulleen sääntöjä tulkitaan, niin tyhjä bussi ei saa ohittaa sitä täyttä.

Asia on juuri näin. Tässä tullaankin siihen, että ruuhkaisimmilla reiteillä alkaa nykykalustolla olla keinot pian käytetty. Runkolinjoille kaavailtu avorahastus ja lisättävät joukkoliikenne-etuudet saattaa hieman nopeuttaa matka-aikoja ja helpottaa tilannetta, mutta ennen pitkää tullaan sen kysymyksen äärelle, millä kalustolla kapasiteetti saadaan riittämään. Tätä pitäisi tosissaan miettiä linjan 9 ja myös Koilliskeskuksen runkolinjojen kohdalla jo nyt, koska Kaukajärvelle Ratikkaa ei saada ja Koilliskeskuskin joutunee odottamaan omaansa vielä kymmenisen vuotta.
 
Vuohensilta oli remontissa kesällä 1993, jolloin kaikki Kalevankankaalta itäänpäin suuntautuneet linja-autovuorot ajettiin Takojankadun kautta Hervannan valtaväylälle ja siitä sitten taas Messukyläntielle pl. Hervantaan menevät.
Linja 5 (Lappi-Keskustori-Vehmainen) kulki tuon siltatyömaan aikaan Iidesrannan kautta. Siltahan jouduttiin uusimaan kun Jyväskylän rata sähköistettiin ja vanha silta oli sähköradan rakenteille liian matala.
 
Joskus vain kolmosen ajoaika Etelä-Hervannasta Keskustorille tuppaa olemaan jopa 40-45min, mikä on jo palvelun kannalta hieman noloa.

Eipä sekään usein riitä vaan iltapäiväruuhkassa menee jopa 50-60 min. Esimerkiksi katsoin Lissusta, että tällä hetkellä (klo 16:20) klo 15:30 lähtö E-Hervannasta on vasta Stockmannin kohdalla. Jos E-hervannasta Keskustorille kestää pahimmillaan tunti niin voidaan jo mielestäni puhua merkittävästä ongelmasta palvelussa.

Vaihtoehtoisia reittejä Hervannasta keskustaan on jo nyt (4,5,6), mutta ihmiset tuntuvat haluavan kulkea kolmosella.

Eivät kolmosen suuret matkustajamäärät tarkoita, että ihmiset välttämättä haluaisivat kulkea sillä tai että se olisi suosittu. E-Hervannasta vaan ei ole tarjolla nopeampaa reittiä keskustaan niin ihmiset kulkevat sillä pakosta.

Ehdottaisin, että kolmoselle jätetään 10 min vuoroväli kaikkina aikoina ja ruuhka-aikaan klo 7-9 ja 14-18 liikennöitäisiin pikalinjaa nro XX Vuolteenkadun ja Kalevantien kautta Etelä-Hervantaan 15 min vuorovälillä. Linja voisi ajaa pysähtymättä välillä Yliopisto - Kanjoninkatu. Ratikan tuloon on vielä sen verran aikaa, että tällainen linja voitaisiin hyvin perustaa pariksi vuodeksi ratikan tuloon asti.
 
Ehdottaisin, että kolmoselle jätetään 10 min vuoroväli kaikkina aikoina ja ruuhka-aikaan klo 7-9 ja 14-18 liikennöitäisiin pikalinjaa nro XX Vuolteenkadun ja Kalevantien kautta Etelä-Hervantaan 15 min vuorovälillä. Linja voisi ajaa pysähtymättä välillä Yliopisto - Kanjoninkatu. Ratikan tuloon on vielä sen verran aikaa, että tällainen linja voitaisiin hyvin perustaa pariksi vuodeksi ratikan tuloon asti.
Tämän tyyppistä ratkaisua hakisin itsekin tähän pulmaan. Nuo nyt kolmoselle tulevat lisäautot voitaisiin mielummin laittaa tälle linjalle. Ja liikennettä voisi olla myös päivälläkin vaikka 30 min välein.
 
Takaisin
Ylös