Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ainakin pääkaupunkiseudulla niitä bussin numeron kyselijöitäkin näkee yllättävän paljon. Ne vielä usein kysyvät juuri bussin numeroa eivätkä linjan numeroa. Sitten ne ovatkin hämillään, jos kuljettaja vastaa kertomalla nimenomaan bussin numeron eikä millä linjalla se on.Vai monestiko olette törmänneet ihmisiin, jotka noustessaan bussiin, jonka nokassa lukee selvästi 13, kysyvät, että onko tämä linja 13.
Mitä minä muistan perinteisestä tamperelaisesta linjanumeroinnista (nimenomaan TKL:n linjoilla), niin kirjaimiakaan ei esitetty linjatunnuksessa, vaan ennen sähköisten linjakilpien aikaa poikkeavilla versioilla oli tuulilasilla lisäkilpi kertomassa poikkeamasta reitissä tai määränpäässä. Aikatauluissa poikkeama esitettiin kirjaimella. Ainoa linjakilvissä näytetty kirjain oli Y-vuorojen Y sekä joskus selvyyden vuoksi pikavuoroilla oranssi tai oranssitaustainen P-kirjain. Vieläkin Joli-liikenteessä linjakilvissä esitettävä kirjain on aikamoinen harvinaisuus.Linjanumerointia on Tampereella kait käytetty 40-luvulta lähtien ja sillä periaatteella, että yksi numero per reitti ja omituisuudet yms. varustetaan kirjaimella.
Ainakin pääkaupunkiseudulla niitä bussin numeron kyselijöitäkin näkee yllättävän paljon. Ne vielä usein kysyvät juuri bussin numeroa eivätkä linjan numeroa. Sitten ne ovatkin hämillään, jos kuljettaja vastaa kertomalla nimenomaan bussin numeron eikä millä linjalla se on.
Kyllähän niitäkin on jotka kysyvät "mikä bussi tämä on?", kun kuljettaja sitten vastaa totuudenmukaisesti "Volvo" ei matkustaja aina ymmärrä tätä :/
Ainakin pääkaupunkiseudulla niitä bussin numeron kyselijöitäkin näkee yllättävän paljon. Ne vielä usein kysyvät juuri bussin numeroa eivätkä linjan numeroa. Sitten ne ovatkin hämillään, jos kuljettaja vastaa kertomalla nimenomaan bussin numeron eikä millä linjalla se on.
Tuohon on vaikea keksiä muuta syytä, kuin että joskus takavuosina autoissa ei ole aina ollut linjanumeroa selvästi näkyvissä tai numerot ovat olleet aina satunnaisesti väärin. Näin vain arvauksena, ehkä seutuliikenteessä aikanaan kun se on ollut yrittäjävetoista.
Ainakin pääkaupunkiseudulla niitä bussin numeron kyselijöitäkin näkee yllättävän paljon. Ne vielä usein kysyvät juuri bussin numeroa eivätkä linjan numeroa. Sitten ne ovatkin hämillään, jos kuljettaja vastaa kertomalla nimenomaan bussin numeron eikä millä linjalla se on.
Tuohon on vaikea keksiä muuta syytä, kuin että joskus takavuosina autoissa ei ole aina ollut linjanumeroa selvästi näkyvissä tai numerot ovat olleet aina satunnaisesti väärin.
Kun tutkii tuota uuden ykkösen aikataulua, niin pakko sanoa että hyvä ihme mikä sotku! Tuohon verrattuna Pirkkalan nykyinen systeemi on mielestäni niin selvä kuin voi vaan olla.