Tampereen alueen kesäliikenne 2014

Ei kolminumeroisuus auta tuohon ongelmaan, päinvastoin, sillä nuo ovat niitä, jotka vain "kulkevat bussilla", eli eivät lue tiedotteita.

Jonkintasoinen ratkaisu on pistää selkokielisiä tiedotteita tärkeimmille pysäkeille uudistuksesta.
 
Jotakin vastaantullutta:

Ykkösellä tuo kirjainviidakko on kyllä jo todellakin sekava. Eikö olisi voitu ottaa jokin haara, johon liikennöidään useimmin, linjan varsinaiseksi reitiksi, ja merkitä tästä poikkeavat vuorot erikseen kirjaimilla? Tuo merkintätapa, jossa jokaisen lähdön perässä on jokin kirjain, tekee tuosta hidaslukuista.

Linjan 9 Kaipaisen-päätteelle ajavat vuorot voisi merkata jollain muulla kuin K-kirjaimella, joka on vakiintunut tarkoittamaan keskustorille päättyvää vuoroa, ei sitä, mihin se toisessa päässä liikennöi. Tuolla merkinnällä saattaa käydä niin, että matkustajia seisoo turhaan Maustekadun päätepysäkillä bussia odottamassa. Miksei tämän uuden päätepysäkin käyttöönotosta ole missään sen enempää mainintaa kuin aikataulukirjassa oleva yksittäinen lause? Ei nyt mitään seinämainoksia tarvitse tehdä, mutta "Kaipainen" ei välttämättä kovin monelle sano mitään sellaisenaan.
 
Kun ihmiset lukevat bussin kyltistä, että Sammonkatu ja silti kysyvät kuskilta, että meneekö tämä Sammonkadun kautta, niin loogisesti ottaen se voi oikeastaan vain tarkoittaa sitä, että ihmiset eivät uskalla luottaa siihen, että he osaavat tulkita linjakylttejä oikein. Vai monestiko olette törmänneet ihmisiin, jotka noustessaan bussiin, jonka nokassa lukee selvästi 13, kysyvät, että onko tämä linja 13. Ja syy tähän taas voi oikeastaan vain olla, että ihmisillä on kokemuksia siitä, että he ovat tulkinneet joskus linjakilpiä väärin. Siitähän järkevä ihminen tekee sen johtopäätöksen, että linjakilpien perusteella ei kannata tehdä johtopäätöksiä linjan reitistä, vaan asia on selvitettävä vaikka aikataulusta, reittikartasta tai kysymällä kuskilta.

Tyhmistä kysymyksistä pääsee siis eroon miettimällä mahdollisimman selkeä kilpi-informaatio ja noudattaa sitä johdonmukaisesti ainakin yhden sukupolven (30 vuotta) ajan. Linjanumerointia on Tampereella kait käytetty 40-luvulta lähtien ja sillä periaatteella, että yksi numero per reitti ja omituisuudet yms. varustetaan kirjaimella.
 
Vai monestiko olette törmänneet ihmisiin, jotka noustessaan bussiin, jonka nokassa lukee selvästi 13, kysyvät, että onko tämä linja 13.
Ainakin pääkaupunkiseudulla niitä bussin numeron kyselijöitäkin näkee yllättävän paljon. Ne vielä usein kysyvät juuri bussin numeroa eivätkä linjan numeroa. Sitten ne ovatkin hämillään, jos kuljettaja vastaa kertomalla nimenomaan bussin numeron eikä millä linjalla se on.

Linjanumerointia on Tampereella kait käytetty 40-luvulta lähtien ja sillä periaatteella, että yksi numero per reitti ja omituisuudet yms. varustetaan kirjaimella.
Mitä minä muistan perinteisestä tamperelaisesta linjanumeroinnista (nimenomaan TKL:n linjoilla), niin kirjaimiakaan ei esitetty linjatunnuksessa, vaan ennen sähköisten linjakilpien aikaa poikkeavilla versioilla oli tuulilasilla lisäkilpi kertomassa poikkeamasta reitissä tai määränpäässä. Aikatauluissa poikkeama esitettiin kirjaimella. Ainoa linjakilvissä näytetty kirjain oli Y-vuorojen Y sekä joskus selvyyden vuoksi pikavuoroilla oranssi tai oranssitaustainen P-kirjain. Vieläkin Joli-liikenteessä linjakilvissä esitettävä kirjain on aikamoinen harvinaisuus.
 
Ainakin pääkaupunkiseudulla niitä bussin numeron kyselijöitäkin näkee yllättävän paljon. Ne vielä usein kysyvät juuri bussin numeroa eivätkä linjan numeroa. Sitten ne ovatkin hämillään, jos kuljettaja vastaa kertomalla nimenomaan bussin numeron eikä millä linjalla se on.

Kyllähän niitäkin on jotka kysyvät "mikä bussi tämä on?", kun kuljettaja sitten vastaa totuudenmukaisesti "Volvo" ei matkustaja aina ymmärrä tätä :/
 
Kyllähän niitäkin on jotka kysyvät "mikä bussi tämä on?", kun kuljettaja sitten vastaa totuudenmukaisesti "Volvo" ei matkustaja aina ymmärrä tätä :/

Jos kepeillä liikkuva mummeli kysyy tuon kysymyksen, toivottavasti kuski tajuaa vastata linjan numeron ja suunnan. Jos mummeli oikeasti halusi tietää automerkin, eiköhän se tule seuraavassa kysymyksessä.
 
Ainakin pääkaupunkiseudulla niitä bussin numeron kyselijöitäkin näkee yllättävän paljon. Ne vielä usein kysyvät juuri bussin numeroa eivätkä linjan numeroa. Sitten ne ovatkin hämillään, jos kuljettaja vastaa kertomalla nimenomaan bussin numeron eikä millä linjalla se on.

Tuohon on vaikea keksiä muuta syytä, kuin että joskus takavuosina autoissa ei ole aina ollut linjanumeroa selvästi näkyvissä tai numerot ovat olleet aina satunnaisesti väärin. Näin vain arvauksena, ehkä seutuliikenteessä aikanaan kun se on ollut yrittäjävetoista.
 
Tuohon on vaikea keksiä muuta syytä, kuin että joskus takavuosina autoissa ei ole aina ollut linjanumeroa selvästi näkyvissä tai numerot ovat olleet aina satunnaisesti väärin. Näin vain arvauksena, ehkä seutuliikenteessä aikanaan kun se on ollut yrittäjävetoista.

Pääkaupunkiseudulla ainakin HKL:llä ja STA:lla oli näkyvissä sivuikkunalla vuoronumerot jotka tehokkaasti hämäsivät matkustajia. Ei ollut kerta eikä kaksi kun Myyrmäessä ihmiset luulivat pääsevänsä linjan 530 vuorolla 510 esim. Tapiolaan.
 
Ainakin pääkaupunkiseudulla niitä bussin numeron kyselijöitäkin näkee yllättävän paljon. Ne vielä usein kysyvät juuri bussin numeroa eivätkä linjan numeroa. Sitten ne ovatkin hämillään, jos kuljettaja vastaa kertomalla nimenomaan bussin numeron eikä millä linjalla se on.

Tuohon on vaikea keksiä muuta syytä, kuin että joskus takavuosina autoissa ei ole aina ollut linjanumeroa selvästi näkyvissä tai numerot ovat olleet aina satunnaisesti väärin.

Muistakaa, että joukkoliikennettä käyttävät myös mm. näkövammaiset ihmiset.
 
Kun tutkii tuota uuden ykkösen aikataulua, niin pakko sanoa että hyvä ihme mikä sotku! Tuohon verrattuna Pirkkalan nykyinen systeemi on mielestäni niin selvä kuin voi vaan olla.

Ja kun käytännössä seuraa, niin sunnuntaisin Lentolan päättärille saapuu seuraava auto ennen edellisen lähtöä. Kun vuoroväli on 30 min, ei tunnu kovin tehokkaalta makuuttaa 30 minuuttia kuljettajaa ja autoa. Mut tätä on tilattu, olisihan autolla kerennyt vaikka ajamaan Mäntyveräjään linjan 45 reittiä ja tulla takaisinkin, kun tuonne Tursolaan ei viikonloppuisin liikennettä ole lainkaan...



Tai vaihtoehtoisesti vuoroväli voisi olla jotain kireämpää samalla auto- ja kuljettajamäärällä...
 
Takaisin
Ylös