- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Bussien ja raitiovaunujen paikkakilometrin hinta selviää HSL:n yksikkökustannusraportista. Vuonna 2010 ilman infraa 0,05 senttiä ja 0,09 senttiä. Infran kanssa 0,05 ja 0,12. Eroa selittää varsinkin keskinopeuksien huomattava ero.
Erikseen voidaan tietenkin kysyä mikä on oikea mittari. Onko myytävä tuote matka vai matkan pituus? Nousijaa kohden raitioliikenne on edullisempaa osin samoista syistä kuin se on kilometriä kohden kalliimpaa eli raitioliikenne painottuu keskustaan ja monet matkat ovat lyhyitä.
Tässä on asia, jota väliin ajatellaan aivan liian monimutkaisesti ja taitetaan peistä. Autojen kohdalla 'kaikki' tietävät ilman muuta, että auton kulutus maantiellä on eri asia kuin kulutus kaupunkiajossa, ja jos joku menisi väittämään, että A-merkkinen auto on B-merkkistä parempi, koska A kulututtaa maantiellä vähemmän kuin B kaupungissa, niin tällaiselle argumentoinnille nauraisi aivan kaikki. Mutta raitiovaunun ja bussin kustannusten vertailussa vastaavaa uskalletaan esittää aivan häpeämättä. Sen tietenkin ymmärrän, että kerätään dataa toteutuneista kustannuksista, koska se on itse liikenteen järjestämisessä aika olennainen tieto (ja auttaa näkemään millainen taloudellinen taakka raitiotieliikenteen heikot järjestelyt ovat, esimerkiksi), mutta näiden tunnuslukujen liberaali käyttö ei saa ainakaan minulta paljoa ymmärrystä.