Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 1/2007

Kyllä tuo 27 on ihan kannattava koska sillä kulkee jonkun verran koululaisia ja palvelutalolta väkeä prismaan.

Joku voisi epäillä lausuntoa hivenen hatusta vedetyksi... Ainakaan oman talousälyni (jos sitä sellaiseksi voi kutsua) mukaan ihan tuolla perusteella ei vielä voi taata linjan/vuoron kannattavuutta.
 
Lääninhallitukseen on muiden liikennöitsijöitten toimesta toimitettu valitus linjan 7 Toivion lenkeistä, jotka ovat olleet Pirkkalan kunnan aikanaan tilaamaa ostoliikennettä TKL:ltä. Valittajien mielestä Toivio olisi pitänyt Pirkkalan kunnan puolesta kilpailuttaa uudelleen, eikä niputtaa 7 linjaan. Varmasti aiheellinen valitus ja vaatinee pitkän pohdinnan läänissä.
 
Lääninhallitukseen on muiden liikennöitsijöitten toimesta toimitettu valitus
Olen itsekin epäillyt toimenpiteen lainmukaisuutta, mutta onko siis lääninhallitukseen tosiaan toimitettu valitus vai sittenkin hallintokantelu? Vai onko osoite sittenkin Hämeenlinnan hallinto-oikeus? Lähteitä "syväkurkun" tiedoille?
 
Paperit nähneenä voin vain todeta , että kantelu on tehty, myöskin jonkinlainen vastine on jo lähtenyt.Ja aivan oikein hallinto-oikeuteen.
 
Ja tässä lähteitä kummemin selvittämättä, Tampereen kaupungin joukkoliikennetoimisto vastineessaan vetoaa siihen, että linjan 7 kilpaillutuksessa haettiin toimijaa liikennelaitoksen linjalle 7, jonka liikenneluvat on antanut tampereen maistraatti. Kuitenkin nuo linjan 7 Toivion kierrokset on erikseen lääninhallituksesta haettuja lupia,joiden kilpaillutukseen tai eteenpäin myöntämiseen ei kaupunki pysty mitenkään vaikuttamaan tai määräämään.
 
Näköjään olet myös Kansalaiskioskissa asiaa selvittänyt. Periviidan vastaus on hieman ympäripyöreä, herää kysymys, mistä ostoliikenteestä nyt on kyse. Käsittääkseni kyse on kaupungin ostoliikenteestä, vaikka liikennöidään osin Pirkkalan puolella. Toimivaltainen viranomainen on siis sen perusteella väärä, ellei sitten lääninhallitus ole myöntänyt linjaliikennelupaa nimenomaan Tampereen kaupungille (eikä nimenomaisesti TKL:lle), joka sitten ikään kuin alihankkii Veolialta liikenteen.
 
Toimivaltainen viranomainen on siis sen perusteella väärä, ellei sitten lääninhallitus ole myöntänyt linjaliikennelupaa nimenomaan Tampereen kaupungille (eikä nimenomaisesti TKL:lle), joka sitten ikään kuin alihankkii Veolialta liikenteen.

YTV-alueella on useita linjoja (ainakin e85A, v71, 633 ja 742), jotka poikkeavat matkalla YTV-alueen ulkopuolella tai ulottuvat alueen ulkopuolelle. En muista kuulleeni, että näiden linjojen kilpailutuksessa olisi mitenkään poikettu muiden YTV-linjojen kilpailutuskäytännöstä. Jo edesmenneen linjan 166 kohdalla tosin käytäntö oli se, että YTV kilpailutti liikenteen Helsingin ja Espoon alueella kulkevalta reitin osalta, mutta Kirkkonummelle ulottuneen muutaman kilometrin pätkän liikennöitsijä hoiti linjaliikennelupaliikenteenä.
 
Itse asiassa kumoankin edellisen kirjoitukseni viittaamalla lain luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä annetun lain muuttamisesta 4 §:ään.


662/1994 sanoi:
4 §

Joukkoliikennepalveluiden tuottaminen ja hankkiminen

Kunnat voivat joukkoliikennepalveluita tuottaessaan ja hankkiessaan toimia tarpeen mukaan yhteistyössä toistensa kanssa. Kunta voi tuottaa ostoliikennepalveluita myös toisen kunnan alueelle.
Ostoliikennepalveluita hankittaessa tulee noudattaa julkisista hankinnoista voimassa olevia säännöksiä.
 
No tämä Toivion tapaus on varsin tavaton ellei jopa Toivoton , varsinkin Tampereen joukkoliikennetoimiston kannalta. Eli ennen linjan 7 kilpaillutusta oli unohdettu selvittää juridiset seikat varsinkin kuntarajan ylityksen osalta. Papereita puolisalaa selän takaa intrasta kurkkineena, tuli käsitys, että yhteistyökumppania, eli Pirkkalan kuntaa ei oltu kovin aikaisessa vaiheessa muistettu informoida kilpaillutuskuvioista. Eli varsin sekavaa sähellystä. No katsotaan nyt mitä hallintovalituksen käsittelyn jälkeen tapahtuu. Pahimmillaan tai parhaimmillaan koko seiska linjan kilpailukierros menee uusiksi ja Toivio erotetaan koko touhusta pois.
 
Ja sitten vähän aiheeseen liittyen. Eli varsin katkeransävyisiä kommentteja Liikennelaitoksen kuljettajilta on tullut koko kilpaillutusprosessista. Onhan se tietenkin jotenkin ymmärrettävääkin, sillä tällä kilpaillutusvauhdilla koko liikennelaitos lakkaa olemasta vajaan kymmenen vuoden sisään, varsinkin kun kaupungin strategian mukaan omat yksiköt eivät osallistu kilpailuun.
 
^Mutta eikös sen kilpailutuksen pitäisi mennä niin, että 40% linjoista kilpailutetaan maksimissaan jolloin 60% jää TKL:n hoidettavaksi. Tämähän osaltaan auttaisi myös kuljettajapulaan ja joitain hommia ei tarvitsisi tehdä ylitöinä. Se on sitten eri juttu, että päteekö tuo %-osuus myöhemmin vai muuttuuko se..
 
Mitenkähän ihmeessä se vaikuttaa kuljettajapulan vähenemiseen?

Toisaalta hauskaa se, että oikeistovetoinen päätäntäorganisaatio "sosialisoi" linjoja takaisin yksityiselle sektorille, mutta pidättää omistusoikeuden itsellään. Hmmm. "Kommuunikapitalismia"?
 
Viimeksi muokattu:
^Mutta eikös sen kilpailutuksen pitäisi mennä niin, että 40% linjoista kilpailutetaan maksimissaan jolloin 60% jää TKL:n hoidettavaksi. Tämähän osaltaan auttaisi myös kuljettajapulaan ja joitain hommia ei tarvitsisi tehdä ylitöinä. Se on sitten eri juttu, että päteekö tuo %-osuus myöhemmin vai muuttuuko se..
Varsinkin tulevaisuuden (2010-luvun) tilanteessa, jossa joukkoliikenteen tilaajayksikkö on seudullisen kuntayhtymän tai lautakunnan alaisuudessa.
 
Mitenkähän ihmeessä se vaikuttaa kuljettajapulan vähenemiseen?

Sitä hain, että kun TKL:llä on vähemmän linjoja ajettavana silloin myös ajosarjojen määrä vähenee -> kuljettajia tarvitaan vähemmän. Siihen en sitten ota kantaa, että millainen kuljettajapula vaivaa yleisesti.
 
Takaisin
Ylös