- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,382
JOLILA:n esityslistalla Nokian linjasto ja sen kilpailutus. Lyhykäisyydessään:
Linjat 70, 71x ja 72x ovat yksi kilpailutuspaketti 1.7.2014–31.5.2020 + 3 vuoden optio, linjat 71 ja 73 1.7.2014–31.5.2020 ilman optiota. Esityslistasta voisi päätellä, että runkolinja 70 tilataan telibussilinjana ja 71/73 sähkö/hybridikäyttöisillä pätkäbusseilla.
Linjaa 36 ei aikaisemmasta poiketen jatketa Rounionkatua pitkin Nokialle. Linjojen 72 Nokia–Tottijärvi ja 78 Nokia–Sarkola tulevaisuudesta päätetään myöhemmin. Linja 65 hankitaan osana Kurikan liikennettä tai Pirkkala–Hervanta-poikittaislinjaa. Linjan 79 siirtymäsopimukset ovat voimassa 31.12.2016 ja 31.5.2017 saakka, eli Siuron liikenteestä päätetään viimeistään vuoden 2015 aikana.
--
Pidän linjastoa mielenkiintoisena, varsinkin liityntäliikenteeseen perustuvan systeemin toteutus kiinnostaa. Koska hubiksi on valittu Nokian "matkakeskus", voi aikataulujen huolellisella laadinnalla saada vaihtomatkustajat vaihtamaan runkobussin junaan. Tämä toki edellyttää, että 71 ja 73 saapuvat Nokian asemalle viimeistään minuutilla :25. Jos bussit saapuvat asemalle vasta junan lähdettyä, saattaa telibussissa olla tiivis tunnelma.
Linjojen 1 ja 71 yhteensovittamisesta Kalkussa tulee varmasti myös mielenkiintoista. Ykkönenhän kulkee jatkossa vartin välein, 71 30 min välein. Hyvässä lykyssä linjojen välillä on vaihtoyhteys, jolloin Nokialta pääsee Tesomalle vaihtamalla kuntarajalla. Herää kysymys, miksei vain päätetty ajaa joka toista ykköstä Nokialle asti. Yhtä lailla voi kysyä, miksi 70 päätetään Tampereen keskustaan eikä liitetä johonkin idästä keskustaan päättävään linjaan. Jos pääte on Keskustorilla, tulee asemalle ja sen ympäristöön matkaaville ylimääräinen vaihto – elleivät valitse junaa sen sijaan. Samalla myös vaihtoyhteys Kangasalle jää syntymättä. 30 min on aika tiukka sivuaika, joten voi olla, ettei siinä ajassa ehditä linja-autoasemallekaan.
Liitteenä linjakartta:
Näytä liitetiedosto 757343.pdf
- 1 nykyiseen tapaan Kalkkuun
- 11 Pitkäänniemeen
- 65 Nokia as. – Pitkäniemi – Pirkkala (–Hervanta/Kurikka), 1 auto
- 70 Nokia as. – moottoritie – Tampere, 2 autoa, vuoroväli 30 min, synkronoitu 79:n kanssa niin, että Nokian ja Tampereen välillä on vartin vuoroväli
- 71 Kalkku – Nokia as. – Ruskeepää – Keho, 2 autoa, vuoroväli 30 min
- 73 Harjuniitty – Myllyhaka – Nokia as. – Vihola – Keho, 2 autoa, vuoroväli 30 min
- 71x Nokia as. – Rounionkatu – Kankaantaka – moottoritie – Tampere, 1 auto, ruuhka-aikana tunnin välein
- 72x Tervasuo – Keho – Vihola – moottoritie – Tampere, 1 auto, ruuhka-aikana tunnin välein
Linjat 70, 71x ja 72x ovat yksi kilpailutuspaketti 1.7.2014–31.5.2020 + 3 vuoden optio, linjat 71 ja 73 1.7.2014–31.5.2020 ilman optiota. Esityslistasta voisi päätellä, että runkolinja 70 tilataan telibussilinjana ja 71/73 sähkö/hybridikäyttöisillä pätkäbusseilla.
Linjaa 36 ei aikaisemmasta poiketen jatketa Rounionkatua pitkin Nokialle. Linjojen 72 Nokia–Tottijärvi ja 78 Nokia–Sarkola tulevaisuudesta päätetään myöhemmin. Linja 65 hankitaan osana Kurikan liikennettä tai Pirkkala–Hervanta-poikittaislinjaa. Linjan 79 siirtymäsopimukset ovat voimassa 31.12.2016 ja 31.5.2017 saakka, eli Siuron liikenteestä päätetään viimeistään vuoden 2015 aikana.
--
Pidän linjastoa mielenkiintoisena, varsinkin liityntäliikenteeseen perustuvan systeemin toteutus kiinnostaa. Koska hubiksi on valittu Nokian "matkakeskus", voi aikataulujen huolellisella laadinnalla saada vaihtomatkustajat vaihtamaan runkobussin junaan. Tämä toki edellyttää, että 71 ja 73 saapuvat Nokian asemalle viimeistään minuutilla :25. Jos bussit saapuvat asemalle vasta junan lähdettyä, saattaa telibussissa olla tiivis tunnelma.
Linjojen 1 ja 71 yhteensovittamisesta Kalkussa tulee varmasti myös mielenkiintoista. Ykkönenhän kulkee jatkossa vartin välein, 71 30 min välein. Hyvässä lykyssä linjojen välillä on vaihtoyhteys, jolloin Nokialta pääsee Tesomalle vaihtamalla kuntarajalla. Herää kysymys, miksei vain päätetty ajaa joka toista ykköstä Nokialle asti. Yhtä lailla voi kysyä, miksi 70 päätetään Tampereen keskustaan eikä liitetä johonkin idästä keskustaan päättävään linjaan. Jos pääte on Keskustorilla, tulee asemalle ja sen ympäristöön matkaaville ylimääräinen vaihto – elleivät valitse junaa sen sijaan. Samalla myös vaihtoyhteys Kangasalle jää syntymättä. 30 min on aika tiukka sivuaika, joten voi olla, ettei siinä ajassa ehditä linja-autoasemallekaan.
Liitteenä linjakartta:
Näytä liitetiedosto 757343.pdf