Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 3/2013

Kuskeja on tosiaan moneen lähtöön. Muutaman perusteella on helppo tuomita kaikki, ehkä kolmisen sataa kuskia?
Samanlaiset ovet ja ongelmat on kaikissa scaloissa, jokaisella firmalla. Keskiovi voi tippua sijoiltaan ja sen fiksaa hetkessä. 8700 volvoissa voi vahingossa painaa nappia ja takaovi ei aukea...

Takaovi on makuasia. Seutulinjoilla matkustaja voi istua kyydissä jopa tunnin. Takaosa on rauhallinen ja talvella lämmin. Ruuhka-aika on pieni hetki päivästä. Takaa osa pyrkii takaovelle, toiset keskelle ja sumppu on valmis kun lisätään jyrkät portaat. Näppituntumalla väittäisin ettei tyhjenemisnopeudessa ole merkittävää eroa.
Onhan se hyvä vertailla verovaroin maksettua ja ylläpidettyä kalustoa lipputuloperusteiseen toimintaan. Ei muuten ole vanhinkaan paunun scala niin kuvottavan epäsiisti kuin tkl:n vastaavat.
 
Kuten Rebiaf sanoi, niin TKL:n kuin Paunun tulevat samoilta linjoilta, toki jokainen yritys pystyy varustelemaan autoa haluamallaan tavalla, mutta periaatteessa ovat samanlaisia. Ja valitettavasti myös joka talosta löytyy noita epäystävällisesti käyttäytyviä yksilöitä, myös tällä perusteella on huono yleistää.

Mitä noihin Carruskorisiin tulee, niitä ei montaa enää liikenteessä ole, ja nekin jotka ovat, ovat peruskorjattuja 229:ää lukuunottamatta. Joissakin peruskorjattiin jopa moottori. Vanha toki on aina vanha, mutta ikäisekseen ovat nekin verrattain hyvässä kunnossa.
 
Tietääkseni Paunun linja-autoja siivotaan paljon useammin kuin TKL:n autoja. Ja se näkyy myös siisteydessä. Voi tietysti aina olla jotain poikkeuksia. Ja kuljettajia ei kannata lähteä arvostelemaan, ihmisiä he on ja toiset ovat erilaisia kuin toiset. Kaahareita mahtuu joka firmaan niin kuin myös hommaansa kyllästyneitä.
 
Minä kerron kokemuksistani, joita olen saanut molemmilta yhtiöiltä. Kokonaisuutena pääsen TKL:llä aina uudehkon ja toimivan auton kyytiin, jonka kuljettaja on ystävällinen: arvosana 9+.

Paunulla taas noita ikivanhoja autoja tuntuu riittävän joka lähtöön ja loput ovat huonokuntoisia, takaovettomia Scaloja, jotka ovat täysi katastrofi ainakin Pirkkalan suunnan aamuruuhkissa. Paunun Pirkkalan reiteillä satunnaisesti vierailevat siniset, kilpailutetut autot pärjäävät selvästi paremmin. Paunulla on muutama loistokuski sekä ajotavaltaan että käytöstavoiltaan, mutta muutaman kuskin hermoromahduksen vuoksi en voi käsittää, millä perusteilla henkilökuntaa valitaan.

Kerron nyt esimerkkitapauksen. Tänä kesänä - en muista tarkempaa ajankohtaa - Härmälässä Leirintäkadun työmaan kohdalla tie oli katkaistu liikenteeltä. Mitä teki Paunun kuski? Ryntäsi bussista pois, alkoi kiroilla ja raivota työmiehille. En kuullut, mitä kuski sanoi, mutta minä ja muut matkustajat eivät voineet uskoa silmiään. Nuolialantie avattiin uudelleen liikenteelle siitä kohdasta muutaman minuutin kuluttua.
 
Kalustopisteiden perusteella Paunulle tulisi Nokia - Tampere -linjoille kaksi uutta teliä. Nokian sisäinen liikenne menisi kokonaan käytetyllä kalustolla.
 
Kerron nyt esimerkkitapauksen. Tänä kesänä - en muista tarkempaa ajankohtaa - Härmälässä Leirintäkadun työmaan kohdalla tie oli katkaistu liikenteeltä. Mitä teki Paunun kuski? Ryntäsi bussista pois, alkoi kiroilla ja raivota työmiehille. En kuullut, mitä kuski sanoi, mutta minä ja muut matkustajat eivät voineet uskoa silmiään. Nuolialantie avattiin uudelleen liikenteelle siitä kohdasta muutaman minuutin kuluttua.

Ihan mielenkiinnosta, ensiksi kerrot että kuljettaja kiroili työmiehille ja sitten kerrot että että et kuullut mitä kuljettaja työmiehille sanoi?
 
Ihan mielenkiinnosta, ensiksi kerrot että kuljettaja kiroili työmiehille ja sitten kerrot että että et kuullut mitä kuljettaja työmiehille sanoi?

Pahoittelen, jos ilmaisin asian epäselvästi. Tarkoitin, että kuljettajan "tehostesanat" kuuluivat tehokkaasti matkustamonkin puolelle, mutta tämän ja työmiesten välinen "keskustelu" ei enää kuulunut.
 
Aikataulut sen tekee. Minua viisaampi kuski kertoi, että Paunun aikataulut sotkenut henkilö on nykyään tkl:llä esimiestehtävissä.
Onko hauskaa kun ykkönen jää tuulensuuhun odottamaan kun näkee 6x auton menevän. Tai lempäälään suuntaan 26:lla on lähtöaika lauantaisin :48, 71:llä :50. Jäävät pysäkille kyttäämään, että kiireisempi menee edelle. Kiusallani kerran odotin, niin 26:n kuskilla oli kanttia odottaa 7 minuuttia sen jälkeen kun matkustajat oli kyydissä.

Pitäisikö tälle aiheelle tehdä ihan oma viestiketju?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Aikataulut sen tekee. Minua viisaampi kuski kertoi, että Paunun aikataulut sotkenut henkilö on nykyään tkl:llä esimiestehtävissä.

Kannattaa varmaan uskoa kaikki, mitä kuulee. Muutenkin oon kuullut huhua, että tieliikennelaki menee aikataulujen edelle, mene ja tiedä sitten, onko totta. ;)

Onko hauskaa kun ykkönen jää tuulensuuhun odottamaan kun näkee 6x auton menevän. Tai lempäälään suuntaan 26:lla on lähtöaika lauantaisin :48, 71:llä :50. Jäävät pysäkille kyttäämään, että kiireisempi menee edelle. Piruuttani kerran odotin, niin 26:n kuskilla oli kanttia odottaa 7 minuuttia sen jälkeen kun matkustajat oli kyydissä.

Ja sitten, jos ei päästä ensin, niin sitten kuulee avautumista, kun me mennään tien tukkeena. ;)

Lapsellista, ihan oikeasti. Kyllä itseltäni löytyy Paunun "kiusantekotoimista" samanlaisia esimerkkejä vaikka kuinka, mutta en näe, että tämä mustamaalaaminen julkisella palstalla johtaa mihinkään järkevään. Voisiko pysäkille odottaminen johtua jostain muustakin kuin kiusanteosta, esim. siitä, että se siellä jo oleva auto on siellä niin, ettei pysäkille mahdu tukkimatta takana olevaa suojatietä? En oikeasti usko, että tällaista harrastavia kovin montaa löytyy. Miten määrittelet tuon "jää odottamaan"? Itse ainakin tasaan aikataulua linjalla kuin linjalla niin, että ei tarvitse keskustorin pysäkillä turhaa seistä tukkeena tasaamassa minuutteja.

(Ja itse siirrän auton tuossa eteenpäin heti, kun mahdollista, tämäkin on tosin joillekin liikaa, ja pitää protestiksi vetää auto poikittain etummaiselle paikalle.)
 
Viimeksi muokattu:
Pyydän anteeksi. En tarkoittanut aloittaa keskustelua aiheesta kuka kiusaa ketä ja millä tavalla. Yritetään ottaa toiset huomioon, minä ainakin yritän. Halusin vain selittää yllä kerrottua Pirkkalan kuskin hermostumista viivästykseen. Aikataulukirjasta ihan ite päättelin, että ykkösen kuskille annetaan ajoaikaa keskustorilta pirkkahallille 20min. Eli arkena 11:12 keskustorilta olisi pirkkahallilla 11:32 ja lähtee takaisin ehkä 11:45 lähdöllä? Eli vaikka ajoaika ei riittäisikään, niin silti jää hetki hengähtää. Pirkkalan kuskille se muutama minuutti voi tehdä paljon enemmän vahinkoa. Ajosarjasta riippuen. Toki ne tasaantuu sitten tauolla. Olen myös samaa mieltä, että tieliikennelaki menee aikataulujen edelle.
Vaikka on minua joskus ahdistanut kun pikkuscalassa on yli 60 matkustajaa linjalla 71 ja 26 tulisi vain hetken päästä perässä teliautolla. Matkustajat juoksevat kyytiini kuin päivän viimeiseen autoon ja saavat matkustaa kuin sillit suolassa. No onneksi itselleni on aina istumapaikka :p
 
Viimeksi muokattu:
Pyydän anteeksi. En tarkoittanut aloittaa keskustelua aiheesta kuka kiusaa ketä ja millä tavalla. Yritetään ottaa toiset huomioon, minä ainakin yritän. Halusin vain selittää yllä kerrottua Pirkkalan kuskin hermostumista viivästykseen. Aikataulukirjasta ihan ite päättelin, että ykkösen kuskille annetaan ajoaikaa keskustorilta pirkkahallille 20min. Eli arkena 11:12 keskustorilta olisi pirkkahallilla 11:32 ja lähtee takaisin ehkä 11:45 lähdöllä? Eli vaikka ajoaika ei riittäisikään, niin silti jää hetki hengähtää. Pirkkalan kuskille se muutama minuutti voi tehdä paljon enemmän vahinkoa. Ajosarjasta riippuen. Toki ne tasaantuu sitten tauolla. Olen myös samaa mieltä, että tieliikennelaki menee aikataulujen edelle.
Vaikka on minua joskus ahdistanut kun pikkuscalassa on yli 60 matkustajaa linjalla 71 ja 26 tulisi vain hetken päästä perässä teliautolla. Matkustajat juoksevat kyytiini kuin päivän viimeiseen autoon ja saavat matkustaa kuin sillit suolassa. No onneksi itselleni on aina istumapaikka :p

Meitä kuljettajia on niin moneksi. Itse paunulaisena ajan mieluiten ensimmäisenä, sillä silloinhan näkee paremmin pysäkillä olevat "halukkaat" matkustajat, joista osa ei edes TKL:llä perille pääsekään. Toisen perässä ajaessa joutuu kuitenkin osottamaan ja varmistamaan, onko sieltä joku pidemmälle menijä tulossa. Mahdollisuuksien mukaan - Nuolialantiellä se on melko mahdotonta nykyään - pyrin ohittamaan pysäkillä olevan auton.

Toiset meistä taas moittivat peesaajia, jotka tulevat perässä eivätkä aja ohi, vaikka siihen olisi hyvä mahdollisuus. Ts. teet niin tai näin, niin ikinä et ole kaikille mieliksi. ;)
 
Toivottavasti ja luultavasti tämä 6x/1(1) ja 26/71 peräänajo saadaan kuriin ensi kesästä alkaen,
 
Sen verran tarkennusta vielä, että ajoaikaa on annettu meillä siihen asti, kunnes on seuraava lähtöaika, eli jos lähtöaika ykkösellä torilta on xx:12, ajoaikaa on aina tuonne xx:45 saakka, mitään virallista saapumisaikaa ei meillä päätepysäkeille ole, koska Jolin palveluohjeen mukaan auto pitää olla koko ajan matkustajan käytössä "maksetulla ajalla" päätteelläkin ollessaan.

Poikkeus lienee linja 5, jossa Hervantakeskuksen lähtöpysäkki (silloin, kun ei ajeta TAYS:aan saakka, jolloin Hervanta on vain "välipääte") on sen verran lyhyt sen käyttämien linjojen määrään nähden, että lähtöaikaa odotellaan käytännön syistä ns. tyhjällä pysäkillä ennen Lindforsinkadun risteystä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös